Változóban van a régi, szabványos autóipari színkör

Hírek Kiemelt

A tavaly ősszel közzétett trendkutatás eredményeként a BASF megállapította, hogy a hagyományos autóipari színskála átalakuláson megy keresztül. A nemrégiben az autóipari OEM bevonatokról kiadott 2023. évi BASF színjelentés tényszerű adatokkal támasztja alá ezt a tendenciát.

Az akromatikus színek, amelyek mindig is az autóipari színek alapját képezték, jelentős változáson mennek keresztül. Bár a fehér továbbra is tartja vezető pozícióját a könnyű személygépkocsik legnépszerűbb színeként, piaci részesedése még így is jelentősen csökkent. Ezzel szemben a fekete szín népszerűsége megugrott és a fehér rovására piaci részesedést tudott szerezni.

A fogyasztói preferenciák a különböző régiókban is eltérőek. Észak-Amerikában például egyre inkább az ezüst világosabb árnyalatait részesítik előnyben a sötétebb szürkékkel szemben, míg az EMEA-régióban a tendencia a sötétebb árnyalatok felé fordul. Ez a regionális eltérés izgalmas dimenzióval bővíti a fejlődő színvilágot.

Eközben a kromatikus színek stabilan tartják helyüket, teljes piaci részesedésükben (19%) jelentős változás nem is következett be. Ebbe a kategóriába a színskála olyan színei tartoznak, mint például a kék, a piros, a barna és a bézs: ezek továbbra is megőrzik népszerűségüket a vásárlók körében.


EMEA-régió: Nemzeteken átívelő különféle szín-ízlések. Az akromatikus árnyalatok uralkodnak, míg a kromatikus kedvencek változnak

Az akromatikus színek (azaz a fehér, a fekete, a szürke és az ezüst) két százalékpontot nyertek Európában, a Közel-Keleten és Afrikában (EMEA-régió). Az autóvásárlók a fehér és az ezüst világosabb árnyalataitól a fekete és a szürke sötétebb árnyalatai felé tolódtak el. A prémium kategóriás autókban több volt a hatáspigment, mint a belépő- és középárkategóriában, ami a színek mélységét és kreativitását bizonyítja.

Az európai vásárlók színválasztásakor országspecifikus preferenciák érvényesültek. Németország a kéket szereti (11%), Spanyolország és az Egyesült Királyság a pirosat és a narancssárgát részesíti előnyben (kb. 9%), Franciaország a zöldért van oda (6%), Olaszország pedig az összes szín iránt kimutatja a szeretetét, és a kromatikus színek aránya ott a legnagyobb az öt ország közül (30%).

„Bár az akromatikus színek még mindig a legnépszerűbbek, minden országnak látszólag megvan a maga kedvenc helye a kromatikus színek birodalmában” – mondta Mark Gutjahr, a BASF autóipari színtervezésért felelős globális vezetője. „Egyes nagyobb EMEA-országokban és általában véve is eltérő színeloszlást lehetett megfigyelni. Ügyfeleink, az autógyártók, mostanra sok teret hagytak az egyéniségnek és a kreativitásnak az autókereskedésekben, az autóvásárlók pedig ki is használják ezt.”

Észak-Amerika: Világosabb akromatikus színek és több hatáspigment jelenik meg

Az EMEA-országokhoz hasonlóan Észak-Amerikában is összességében két százalékpontot nyertek az akromatikus színek, tehát a fehér, a fekete, az ezüst és a szürke. A fogyasztók a világosabb irányba mozdultak el, miután az autógyártók számos szürke színt nyugdíjaztak, majd azokat gyakran az ezüst árnyalataival helyettesítették.

A többi régióhoz képest 2023-ban Észak-Amerikában volt a legmagasabb a piros autók aránya, de így sem tudta legyőzni a kéket, ami Észak-Amerikában a legnépszerűbb kromatikus színt.

„Ugyanazt a változást tapasztaljuk, mint amin más régiók is átmennek” – mondta Elizabeth M. Hoffmann, az észak-amerikai terület színtervezője. „A régi, jól megszokott színpaletta már nem érvényesül. A világosabb árnyalatok egyre népszerűbbek, és piaci részesedést vesznek el a szürkétől. Egyre szélesebb választékban érhetők el azok a hatáspigmentek, amelyek intenzitást és izgalmat kölcsönöznek a színeknek.”

Ázsia és a csendes-óceáni térség: egyre több kromatikus szín, több hatásváltozattal

Az új autóipari színpalettán elért vezető pozícióját továbbra is megtartva a kromatikus színek aránya a 2022. évhez képest enyhén emelkedett Ázsiában és a csendes-óceáni térségben. Nőtt a természetes színek, különösen a zöld népszerűsége. Kedveltebbek lettek a világosabb színek, különösen a világos szürkés színek és az ezüst.

Részben a karosszériatípusok nagy változatossága az oka annak, hogy Ázsia és a csendes-óceáni térség színválasztéka változatosabb. Az új energiahajtású járműveknél friss árnyalatok, különösen zöld és lila hatású színek jelennek meg.

„Ahogy különféle újabb járművek kerülnek az utakra, természetes, hogy egy élénkebb színpaletta is követi őket” – mondta Chiharu Matsuhara, az ázsiai és csendes-óceáni térség autóipari színtervezési vezetője. „Azzal együtt, hogy az új autógyártók új járműveket készítenek Ázsiában, a megszokott színskálához képest valami többet is szeretnének. Valami merészet és kreatívat akarnak látni az új formatervezésükön, a fiatal vevők pedig értékelik ezeket a színeket.”

Dél-Amerika: Továbbra is az akromatikus színek legnagyobb arányával jellemezhető régió

Dél-Amerika történelmi múltjából fakadóan konzervatívan viszonyul a színekhez, és 2023-ban az akromatikus színek hatalmas arányban voltak itt jelen. A Dél-Amerikában összeszerelt új járművek 86%-a mind fehér, fekete, ezüst vagy szürke karosszériával készült, ami az összes régió közül a legnagyobb számot jelenti. Az ezüst aránya szintén Dél-Amerikában a legmagasabb.

Ilyen piac mellett egyre több autógyártó választja az effektpigmenteket, hogy ezzel is kiemelje az akromatikus színeket. A 2022. évhez képest minden karosszériaméretben több autót szállítottak effektpigmentekkel.

„A színek ma már nem csak színek. Élmények is” – mondta Marcos Fernandes, a BASF Bevonatok üzletágának dél-amerikai igazgatója. „Legyen szó gyöngyházról, fémpehelyről vagy más pigmentről, az effektekkel a járműről mintha a szemlélő szemébe sugároznánk át a színeket. Ez egyre nagyobb népszerűségnek örvendő hangulatot áraszt.”

A BASF autóipari OEM bevonatokról szóló színjelentése a BASF Bevonatok üzletágának adatelemzése, amely a 2023. évi globális autógyártás és a nem kereskedelmi célú járművekre felvitt festékek alapján készült.

SOCIAL MEDIA