Nőtt az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma Németországban az elmúlt évtizedben az illetékes német hatóságok kimutatása alapján. Az Európai Unióban az Eurostat adatai szerint szintén növekedett gépkocsisűrűség, a legnagyobb ütemben Kelet-Európában bővült a személygépkocsival rendelkező lakosok részaránya.
A német szövetségi statisztikai hivatalnak, a Destatisnak a szövetségi közlekedési hatóság (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) adataira támaszkodó számításai szerint 2021-ben ezer lakosra 580 személygépkocsi jutott Németországban. Tíz évvel korábban, 2011-ben még 517 volt ez a szám. Németországban az elmúlt tíz év alatt a forgalomba helyezett személygépkocsik száma nagyobb mértékben nőtt, mint a lakosság lélekszáma.
A Németországban nyilvántartásba vett személygépkocsik száma növekszik: a KBA adatai szerint 2022. január 1-jén 48,5 millió személygépkocsit tartottak nyilván Németországban, többet, mint valaha. Egy évvel korábban, 2021. január elsején 48,2 millió személygépkocsi futott Németországban. Növekszik az elektromos meghajtású autók száma is: az idén január és július között újonnan forgalomba helyezett autók között a kizárólag elektromos meghajtásúak aránya már 13,6 százalék volt. Ez a növekvő részarány azonban csak lassan mutatkozik meg a teljes személygépkocsi-állományban: az idei év elején a Németországban forgalomi engedéllyel rendelkező személygépkocsik 1,3 százaléka volt elektromos. Egy évvel korábban ez az arány még 0,6 százalék volt.
A növekvő regisztrációs számok a magánháztartások birtokában lévő autók növekedésében is tükröződnek. Emelkedett ugyanis a második és harmadik autóval rendelkező háztartások részaránya, míg a legalább egy autóval rendelkezőké stagnált. Tavaly a háztartások 77,9 százaléka rendelkezett legalább egy személygépkocsival, tíz évvel korábban, 2011-ben pedig 77,0 százalékuk. A két autóval rendelkező háztartások aránya viszont tíz év alatt 23,4 százalékról 27,0 százalékra, a három vagy több autóval rendelkező háztartások aránya pedig 3,7 százalékról 6,1 százalékra nőtt.
A regisztrált autók növekvő száma megemelte a költségvetés adóbevételeit is: 2021-ben a szövetségi kormány 9,55 milliárd eurót szedett be a személygépkocsik és más gépjárművek után, bő 13 százalékkal többet a 2011. évi 8,42 milliárd eurónál.
Németországhoz hasonlóan az Európai Unió többi tagállamában is nőtt a gépkocsisűrűség az elmúlt tíz évben.
Az EU 27 tagállama között Németország a legfrissebb rendelkezésre álló adatok alapján a nyolcadik helyen áll az autósűrűségi rangsorban. Az EU statisztikai hivatala, az Eurostat nyilvántartása szerint a 2020/2021-es évek fordulóján Luxemburg 682 ezer főre jutó autóval vezette a listát. Olaszországban 670, Lengyelországban pedig 664 euró jutott ezer lakosra. A legkisebb gépkocsisűrűséget Romániában regisztrálták: 379-et ezer lakosra. Lettországban 390 autó, Magyarországon pedig 403 személygépkocsi jutott ezer lakosra.
Az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma a kelet-európai uniós tagországokban nőtt a legnagyobb mértékben az elmúlt évtizedben: 2010 és 2020 között Romániában 77 százalékkal, Lengyelországban, Észtországban és Szlovákiában pedig csaknem a felével – írja az MTI.
Fotó: Nabeel Syed/unsplash.com