Pandémiával kapcsolatos félelmek, infláció növekedési várakozások és ellátási lánc problémák: néhány indok, melyek miatt idén korábban kezdődhet a felkészülés az ünnepekre – derül ki a Deloitte 2021. évi felméréséből.
Az idei szezon legnagyobb kihívása kereskedői oldalról a megfelelő készletmennyiség fenntartása lehet, elkerülve ezzel a készlethiányt és az idő előtti készletkiárusítást, amelyek a globális ellátási lánc problémákkal fenyegető hírek alapján valós problémákká is válhatnak. A vásárlói aggodalmak ugyanakkor részben pozitív irányba mozdíthatják el a kereskedők forgalmát, a felmérés szerint ugyanis az ünnepi vásárlást korábban kezdők jellemzően többet is költenek.
Hogyan készülünk idén az ünnepekre?
Fekete Péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, ahol ez a nap néhány évtizede a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. Idén a hálaadás ünnepe november 25-re esik, így a hivatalos Black Friday november 26-a. Ez az esemény az amerikai vásárlók között nagyon népszerű: a Deloitte kutatása alapján a megkérdezettek harmada vásárol majd a Black Friday során, de hasonló részvételi arány várható a Cyber Monday-en (utóbbi november 29-e, a hálaadást követő hétfő, amit az online vásárlás népszerűsítésére vezettek be).
Nem mindenki élvezheti ugyanakkor a járványhelyzet enyhülését. A felmérések szerint az alacsonyabb jövedelmű vásárlók közel fele nem tervez részt venni semmilyen különleges leárazási kampányban idén, és várhatóan 22%-kal kevesebbet is fog költeni az ünnepi szezonban. A magasabb jövedelműek ezzel szemben 15%-kal többre becsülik az idei költésüket.
„A kereskedők várakozásai is rendkívül optimisták. A Deloitte által megkérdezett kereskedelmi vezetők 73%-a szerint a vásárlók jelentősen többet költenek majd idén az ünnepekre készülődve. A novembertől januárig tartó időszakra vonatkozóan a Deloitte szakértői 7-9%-os növekedést jeleztek előre az amerikai kiskereskedelmi értékesítésben, míg ezen belül 11-15%-os bővülést az e-kereskedelmi szektorban. Bár az előrejelzések alapvetően az amerikai piacra vonatkoznak, hasonló trendek várhatóak Európában is” – mondta Dr. Laczka Sándor, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.
Ajándéktrendek
A karácsonyi „klasszikusok” (ruházati cikk, játék, szépségápolási termékek) mellett évek óta a legnépszerűbb termékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásárolnak.
Idén várhatóan nagyobb teret kap majd az élmények, például koncert- vagy színházjegyek, éttermi látogatások ajándékozása. Érdekes viszont, hogy a Deloitte felmérése alapján az amerikaiak több mint fele nem tervez utazást az ünnepi időszakban. Aki pedig mégis utazást tervez, azok közül dupla annyian utaznak majd autóval, mint repülővel. A bizonytalanság, nehéz tervezhetőség tehát érezhetően visszaveti az utazási kedvet.
Hogyan vásároltunk 2021-ben?
„A korábbi évek trendjét folytatva, töretlen az online vásárlás népszerűsége. A felmérések és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók interneten keresztül bonyolítják le a vásárlásaik jelentős részét. Az idei Deloitte kutatás szerint azonban – a járványtól való félelem enyhülésével – újra kicsit nagyobb teret hódított a hagyományos bolti vásárlás, egyre többen tértek vissza az üzletekbe” – hangsúlyozta Dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.
A közösségi médiát a válaszadók közel harmada használja, leginkább információ- és ötletszerzés céljából. A felmérések szerint a szállításon próbálunk leginkább spórolni: a többség normál (nem sürgősségi) kiszállítást kér, és legjobb, ha ingyenesen kapja azt. A válaszadók harmada egyáltalán nem fizetne többet még az aznapi kiszállításért sem. A vásárlók a késésektől, szállítási bakiktól tartva inkább 1-2 héttel hamarabb kezdik meg a vásárlást.