A magyar autósok többsége március második felére időzíti a téli gumik nyárira való cseréjét, mikor várhatóan a hőmérséklet már tartósan meghaladja a 7°C fokot.
A nagy abroncscsere március második felében érkezik, az autósok 55 százaléka ekkor indul el a szervizbe, harmaduk viszont ennél kicsit pesszimistább, és kivárja az áprilist. Az autósok több mint fele úgy számol, hogy közel 10.000 forintot fog költeni a szettek cseréjére, de ötödük azt se zárja ki, hogy 4 gumi téliről nyárira való átszerelése a 10.000 forintot is meghaladja majd. A válaszadók közel 18% még mindig otthon, saját maga szereli fel a nyári gumikat a téli helyett.
A kutatásból az is jól látszik, hogy az autósok túlnyomó többsége árgus szemekkel figyeli a hőmérőt, és ha az 7 fok feletti hőmérsékletet mutat, úgy gondolják, hogy elérkezett a nyári gumira váltás ideje. Érdemes ezért már most időpontot foglalnunk a szervizünkben, hiszen hamarosan eljön az igazi tavasz, amikor már hajnalban és éjszaka is bőven plusz fokokat mérhetünk. A négy évszakos abroncsok még nem elterjedtek hazánkban, csupán a válaszadók 6.9 százaléka használ ilyen típusú gumit, ők csak akkor cserélnek, ha azokon kopás jeleit fedezik fel.
A kopott nem biztonságos
Az autósok 80 százaléka már tudja, hogy Magyarországon a törvényileg előírt mintázatmélység 1,6 mm, ötödük viszont még mindig nincs tisztában a hazánkban is érvényben lévő a szabályozással. Kevesebben tudják viszont azt, hogy a biztonságos vezetéshez szükséges mélység 3-4 mm, az autósok harmada gondolja úgy, hogy ennél kopottabb abroncsokkal is bátran indulhatnak útnak. Ez azért is érdekes, mert a válaszadók 60 százaléka élt már át olyan veszélyes helyzetet, amelynek oka a nem megfelelő abroncs volt. “A kopott, fékezéskor nem megfelelően tapadó, a vízen elcsúszó abroncs ékes példája az ellenőrzés hiányának. Azt is meg kell jegyeznünk, hogy a válaszadók 35%-a számolt be arról, hogy kátyúba futás miatt érte gumiját sérülés”- tette hozzá Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.
Bízza szakemberre!
A válaszadók közel harmada saját maga ellenőrzi autójának gumiabroncsait, amely számos további veszélyhelyzetet vonhat maga után, hiszen a belső oldalak vizsgálata sok esetben ilyenkor elmarad. „A szokatlan rendellenes kopást rossz futómű vagy lengéscsillapító is okozhatja, ezeket a hibákat egy szakember azonnal észreveszi” – mondta el Mikolai.
Akik viszont szervizbe járnak, már nem a szolgáltatások árait tartják legfontosabbnak. Közel 70 százalék gondolja úgy, hogy inkább messzebb utazik, és többet fizet egy jól felszerelt műhelyben megbízható szakembernek, minthogy a gumiabroncsok cseréjén, ellenőrzésén vagy éppen javításán spóroljon. Abban az autóvezetők túlnyomó többsége egyet ért, hogy a fékek és az abroncs állapota kulcsfontosságú biztonság szempontjából, de a kutatás eredményei azt mutatják, vannak még hiányosságok a szakszerű ellenőrzés területén.