Az elmúlt évekhez hasonlóan közösen szervez almafogyasztást ösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a FruitVeb Zöldség – Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Az őszi almakampány budapesti nyitó sajtótájékoztatóján elhangzott: az „ALMA, a természet oltalma” szlogent viselő promóció során többek között vidéki nagyvárosokban, almapiac keretében segítik a termelők és a fogyasztók közvetlen egymásra találását.
A kormányzat célja az egészségtudatos életmód elősegítése, amelynek egyik fontos eleme a magyar zöldség és gyümölcs fogyasztásának kisgyermekkortól való ösztönzése – mondta el a sajtótájékoztatón Nagy István. Az agrárminiszter hangsúlyozta, kiemelt támogatást kap az iskola gyümölcs program, amelynek legnépszerűbb terméke az alma, az összes kiosztott termék kétharmadát teszi ki. Kézenfekvő, hogy a gyümölcs egészségünkre gyakorolt hatását mind szélesebb körben, roadshow keretében mutassuk be, hozzájárulva az egészséges életmód kialakításához – tette hozzá a miniszter. Arról is szólt, hogy Magyarországon jelenleg a tízéves átlagtermésnél mintegy 25%-kal magasabb, 730 ezer tonna körüli termés várható, ami az időjárás későbbi alakulásának függvényében 700-750 ezer tonna között realizálódhat.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke kiemelte, a kampány egyik legfontosabb üzenete, hogy a termelők és a fogyasztók közvetlenül is találkozhassanak egymással. Győrffy Balázs elmondta még: „A most induló fogyasztásösztönző kampánnyal – ami egyébként jól beleillik az „Európai Friss Kalandok” című többéves programunkba is – az a célunk, hogy felhívjuk a figyelmet az almafogyasztás előnyeire, és ezáltal növeljük az étkezési alma iránti hazai keresletet. Ez – kedvező egészségügyi hatásai mellett – bővítheti az étkezési alma hazai piacát, és lehetőséget adhat a termelés növelésére”.
Az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója, Ondré Péter kitért arra, hogy az Agrármarketing Centrum fogyasztásösztönző kampányainak minden évben része az alma termékpálya népszerűsítése. Elhangzott: „Kiemelt célunk a kampánnyal, hogy felhívjuk az emberek figyelmét a tudatos vásárlásra és a tudatos táplálkozás fontosságára, hiszen a felmérések szerint a felnőtt lakosság mintegy 30 százaléka nem fogyaszt rendszeresen gyümölcsöt”. Ondré Péter arra is ráirányította a figyelmet, hogy az almavásárokon kívül a decemberig tartó promócióban további akciókat terveznek, amelyeknek során akár Budapesten, akár az ország bármely pontján számíthatnak úgynevezett gerillakóstoltatásra a járókelők.
A FruitVeb Zöldség – Gyümölcs Terméktanács szakmai igazgatója, Hunyadi István kifejtette: „Étkezési almából a jelenlegi egy főre eső éves fogyasztást tekintve egy jó évjáratban – ha az időjárás nem szól közbe -, önellátók tudunk lenni, képesek vagyunk fedezni a mennyiségi igényeket. Arra törekszünk, hogy a most átlagosan 18 kg-os egy főre jutó éves almafogyasztás növekedjen és az elkövetkezendő néhány évben a 20 kg fölötti szintre kerüljön. Ehhez azonban növelni kell az étkezési alma arányát, amellyel párhuzamosan a termelést és a piac biztonságos ellátását lehetővé tévő intézkedéseket kell megvalósítani, amelyekkel hosszú távon fenntarthatóvá és rentábilissá válhat az almatermesztés. Ilyen intézkedések például a modern termesztéstechnológiák terjedésének ösztönzése, az öntözésfejlesztés, a korszerű tárolókapacitások bővítése, valamint a termelői és kereskedelmi szervezettség erősítése.”
A sajtótájékoztató után a járókelők meg is kóstolhatták a friss, termelői almát, amely nagy sikernek örvendett. A vidéki almavásárok pontos állomásairól és helyszíneiről, valamint a további promóciós akciókról hamarosan tájékoztatják a lakosságot a szervezők.