A Vodafone-nál sokéves hagyománya van a dolgozói önkéntes programoknak: a Vodafone Magyarországnál minden munkavállaló évi 4 munkanapot, azaz 32 munkaórát fordíthat önkéntes programokra a Vodafone Magyarország Alapítvány koordinálásában. A tavalyi évben a dolgozók fizikai önkéntes munkával és otthonról dolgozva is segíthettek társadalmilag hasznos munkát végző szervezeteknek. A Vodafone Önkéntes Közössége így 2021-ben összesen 1500 óra önkéntes munkával közvetve vagy közvetlenül 2000 embernek nyújtott segítséget.
Az önkéntesség globálisan szerves részét képezi a Vodafone Csoport vállalati kultúrájának. Az önkéntes aktivitások fókuszában elsősorban hátrányos helyzetű csoportok segítése, a munkavállalók érzékenyítése és látókörük szélesítése, illetve a közösségépítés áll.
A Vodafone-nál nemzetközi összefogáson alapuló önkéntességre is van példa: az Instant Network program keretében a leányvállalatok szakembereiből álló nemzetközi csapat katasztrófa sújtotta területeken nyújt azonnali segítséget. A csapatba a Vodafone Magyarország is rendszeresen delegál szakembereket, 2021-ben például a németországi árvízkatasztrófa által sújtott területeken segítették a munkatársak a mentőszolgálatok munkáját mobil rádióállomások telepítésével.
A nemzetközi összefogás mellett ugyanakkor minden leányvállalat rendelkezik saját, lokális önkéntes programmal is, amelyek a helyi igényekre reflektálnak.
A Vodafone Magyarország Alapítvány által koordinált önkéntes programokra a Vodafone dolgozói munkaidőkeretükből évi 4 munkanapot, összesen 32 munkaórát fordíthatnak. A Vodafone-nál a hibrid munkarendhez hasonlóan az önkéntesség is rugalmasan alakítható: a kollégák maguk dönthetnek arról, hogy a személyes jelenlétet igénylő, fizikai önkéntes napokon vesznek részt vagy az otthonról végezhető, szakmai pro bono önkéntes programba kapcsolódnak be.
A fizikai önkéntesség keretében a kollégák 2021-ben az Élelmiszerbank és az Ökumenikus Segélyszervezet munkáját segítették, valamint a Bliss Alapítvány tantermeinek felújításában is részt vettek.
„Hosszú évek óta működünk együtt a Vodafone Magyarország Alapítvánnyal, akiktől a technikai segítségnyújtáson túl önkéntes támogatást is kapunk. Utóbbi azért nagyon fontos számunkra, mert olyan feladatokat is meg tudunk valósítani közösen, amikre nekünk nem lenne kapacitásunk” – mondta el Trexler Erik, a Bliss Alapítvány ügyvezetője.
Mivel a pandémia idején a személyes jelenlétet igénylő, csoportos programok szervezésére nem volt lehetőség, új megoldásokat kellett keresni, hogy a munkavállalók akár otthonról, home office-ból is be tudjanak kapcsolódni a segítségnyújtásba. A Vodafone Alapítvány ilyen módon csatlakozott a Máltai Szeretetszolgálat és a Fesztivál Önkéntes Központ közös, Hogy tetszik lenni? programjához, melynek keretében a munkatársak magányosan élő idős emberekkel tarthatták a kapcsolatot telefonon keresztül – ezáltal hozzájárulva a magány és elszigeteltség enyhítéséhez.
Ezen túlmenően az Alapítvány 2021-ben tavasszal pilot jelleggel elindította első saját szakmai pro bono programját is. Ennek keretében a Vodafone dolgozói otthonról, távmunkából tudtak szakmai támogatást nyújtani non profit szervezeteknek. A program keretében a kollégák 10 különböző szervezet összesen 12 projektjében működtek közre.
„Régóta dédelgetett álmunk volt, hogy a szakmai pro bono programunkat elindítsuk”– meséli Dupák Anna, a Vodafone vállalati felelősségvállalási szakértője. – A járványidőszak alatt az otthoni munkavégzésre kényszerült kollégáink számára olyan lehetőséget kerestünk, amit online, mégis a megszokott munkafolyamatokból kilépve, és képességeiket egy teljesen új területen kamatoztatva végezhetnek. A programmal célunk volt az is, hogy elősegítsük a vállalati és a civil szektorban dolgozó szakemberek találkozását, hogy a saját buborékjaikból kilépve megismerkedhessenek egy másfajta szervezeti és munkakultúrával. Hiszünk benne, hogy a különböző világok találkozása fejlődést és tanulást hoz mindkét fél számára, amit az eddigi visszajelzések egyértelműen visszaigazoltak.”
A segítséget igénylő szervezeteknek új perspektívát, strukturáltabb munkafolyamatokat és jelentős kapacitásbővülést jelentett a Vodafone-os szakemberek tudása és munkája. A szervezetek éppen azon a területen kaptak magas szintű szakmai támogatást, ahol hiányosságaik voltak, mint például a weboldal-fejlesztés, arculattervezés, önkéntesképzés, coaching.
A programban résztvevő egyik szervezet, a gyermekek korai fejlesztésével foglalkozó BHRG Alapítvány kommunikációért felelős munkatársa, Sallai Zoltán így nyilatkozott az együttműködés kapcsán: „Fordulópont volt szervezetünk számára ez az együttműködés, mert ilyen gyorsan nem tudtuk volna a weboldalunk arculatát megújítani és az alapítványunk bemutatkozó kisfilmjét elkészíteni. Próbáltam megfogalmazni, miben volt más ez az együttműködés annál, mint amikor pénzért megrendelsz egy szolgáltatást, és arra jutottam, hogy a Vodafone-osok hihetetlen elhivatottsággal és lelkesedéssel álltak ehhez a munkához, és végig azon voltak, hogy a maximumot hozzák ki belőle. A lelkiismeretességük pedig elismerésre méltó és megfizethetetlen.”
A Vodafone önkéntes programjai, így a fizikai önkéntes napok és a szakmai pro bono program 2022-ben egyaránt folytatódnak még több kolléga és további non profit szervezetek bevonásával.