A kkv-k kétharmada képtelen megfizetni a marketingeszközök drágulását

Kiemelt Piac

Felemészti az infláció a magyar kkv-k marketingkiadásait, azok a kevesek nyerhetnek nagyot, akik most növelik üzletszerzési kiadásaikat. A Facebook népszerűségben és hatékonyságban is veretlen, de a TikTok hamarosan megkerülhetetlen lesz – derült ki a Marketing Commando friss kutatásából.

 

A kkv-marketingeszközök népszerűségi listáját idén is a Facebook vezeti, melyet a válaszadók 84 százaléka használt. Második a honlap, a harmadik az Instagram. Előbbit a megkérdezett kkv-k 69, utóbbit 56 százaléka használja.

A Google egy helyet javítva a negyedik, míg az ajánlás 13 százalékpontot gyengülve az ötödik helyre csúszott.

A legdinamikusabban növekvő kkv-marketingeszköz tavaly is a TikTok volt, öt helyet javítva a korábbi helyezésén, a 13. helyre érkezve. Jól érzékelteti a növekedés ütemét, hogy míg 2019-ben a kkv-k 1 százaléka használta a platformot, ma már 22 százalék van jelen a videómegosztón.

A TikTok térnyerése nem meglepő – véli Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, hiszen hazai felhasználóinak száma is egyre bővül, mára becslések szerint eléri a 2 milliót. Ha ilyen ütemben folytatódik a platform erősödése, már idén bekerülhet a top 10 eszköz közé, megelőzve népszerűségben a YouTube-ot!

 

Áthatja a digitalizáció a hatékonysági toplistát

A pandémia következményeként felgyorsult digitalizáció hatása a teljes toplistán érezhető: nőtt az online eszközök hatékonysága, jellemzően az offline eszközök rovására. A leghatékonyabbnak értékelt eszköz idén is a Facebook, amit a személyes ajánlás követ. Javított pozícióján a webshop, megelőzve a networkinget és a honlapot. Tizennégy helyet pattant vissza a partnertalálkozó, ami így újra bekerült a top 10 eszköz közé.

Az idei év talán legnagyobb meglepetése, hogy a TikTok már hatékonyabbra értékelt, mint az Instagram: a TikTok tíz helyet előreugorva a 15., megelőzve az Instagrammot, ami a 16. hatékonyság szerint.

 

Elinflálódik a kkv-k marketingköltése

2022-ben az átlagos marketingköltés 6,8 millió forint volt, 37 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez azonban nem azt jelenti, hogy több hirdetést, szolgáltatást kaptak: az emelkedő hirdetési költségek miatt ugyanakkora eredményért egyre többet kellett fizetni.

A vizsgált kis- és közepes vállalkozások 18 százaléka a marketingkiadások karcsúsításával válaszolt az előző év nehézségeire, további 45 százalék marketingköltése stagnált, így a növekedés csak egy kis számú szereplőhöz köthető.

Wolf Gábor rámutatott, hogy figyelembe véve az infláció mértékét és az emelkedő hirdetési költségeket, a stagnáló marketing-költségvetés jó része elinflálódott, ezért valójában csökkenést jelent. Így összességében a kkv-k csaknem kétharmadának (64%) csökkent reálértékben a marketingköltése. Csupán a vizsgált kkv-k 31 százaléka növelte infláció feletti mértékben a marketingköltését.

A szakértő szerint ez óriási veszély: az előző válságok tapasztalatából tudható, hogy a gazdasági nehézségekre válaszul csökkentett marketingaktivitás hanyatláshoz vezet. Azok a cégek kerültek ki sikeresen a válságokból, amelyek növelték a marketingaktivitásukat.

Ezt támasztják alá a kutatás eredményei is: bizonyíthatóan erős kapcsolat van a marketingköltés és a bevétel növekedése között. Ez azt jelenti, hogy a marketingköltést növelő cégek közül jelentősen többnek és jobban nőtt a bevétele 2022-ben, mint a marketinget csökkentő cégeknek. Egyszerűen szólva, ha több a marketing, nagyobb valószínűséggel lesz több a bevétel is.

 

Fotó: Campaign Creators/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA