Hová lettek a fizikai munkát végző szakemberek?

Kiemelt Piac

A Profession.hu elkészítette friss elemzését a szak- és fizikai munkások munkaerőpiaci helyzetéről. 2019 januárjától vizsgálva az adatokat határozott felfelé ívelés látható az állásportálon feladott fizikai és szakmunkás munkavállalókat toborzó hirdetések számában: közel harmadával több szakemberrel volt nagyobb az igény idén augusztusban e kategóriában.

 

A kialakult helyzet mögött húzódó okokat vizsgálva a Profession.hu felmérést végzett az érintett munkavállalók körében: a válaszadók 90 százaléka gondolkodott már a pályaelhagyáson, 66 százalékuk pedig lépéseket is tett annak érdekében, hogy más területen tudjon elhelyezkedni: rendszeresen jelentkeznek olyan álláshirdetésekre, amelyekhez nem rendelkeznek a megfelelő képesítéssel.

A különböző iparágak elszívják egymástól a munkavállalókat, akik akár kisebb mértékű fizetésemelés fejében is hajlandóak a pályaváltásra, kiemelten azokon a területeken, amelyek nem igényelnek különösebb előképzettséget és rövid idő alatt elsajátítható ismereteket, készségeket várnak csupán el a jelentkezőktől. A váltásuk elsődleges motivációja anyagi jellegű. A profession.hu felületén a takarítás-tisztítás kategóriában meghirdetett állásokra például bolti eladók és pénztárosok, kereskedő-eladó pozícióban dolgozók, valamint anyagmozgatást, rakodást végzők is jelentős számban jelentkeztek. A gépjárművezető, sofőr, futár kategóriában toborzó hirdetésekre a célzott területet követően anyagmozgatás és rakodás, területi képviselő és bolti eladó, pénztáros kategóriákból pályáztak még a szakma képviselő mellett.

Jellemző a kivándorlás is: sosem dolgozott még annyi magyar például Ausztriában, mint amennyit idén júliusban az osztrák társadalombiztosítás adatbázisában nyilvántartottak: közel 114 500 magyar munkavállaló volt ekkor a szomszédos országban ekkor, míg 10 évvel korábban ez a szám éppen csak meghaladta a 40 000 főt.

 

Hatékony elérés és munkaerő-felvétel

Jelenleg 365 ezer fő szerepel a Profession.hu jelölt adatbázisában a szakmunka és fizikai munka kategóriában: egy ekkora csoportban történő célzott toborzással a területen aktív munkáltatók számottevően meggyorsíthatják a munkaerő-felvételi folyamatukat.

A keresett szakemberek megtalálása és felvételének hatékonysága érdekében fontos a célcsoportspecifikus kommunikáció mind a kiválasztott csatorna, mind pedig az álláshirdetés összeállítása szempontjából. „Tartsuk szem előtt, hogy minden álláshirdetésnél az egyszerű, rövid és átlátható szövegezés, a sablonos üzenetek helyett pedig a konkrétumok feltüntetése vezet sikerre. 2022 nyarának végén készített friss kutatásunkból is kiderült, hogy csupán a pozíció megfelelő megnevezése jelentősen növelheti az álláshirdetésre jelentkezők számát: pl. amikor az »F&B munkatárs« helyett a »reggeliztető/felszolgáló« megnevezés szerepelt, 840 százalékkal több jelentkezőt vonzott be a hirdetés” – magyarázza Varga Balázs, a Profession.hu marketingvezetője.

 

A jó álláshirdetés tíz pontja

A nem megfelelően összeállított álláshirdetéssel a cégek hátrányból indulnak a piacon. A Profession.hu tavaly ősszel végzett online kutatása alapján a következő információkat érdemes mindenképpen feltüntetni, hogy a lehető legjobb eredménnyel fusson egy álláshirdetés: a cég nevét, a munkavégzés pontos helyét, azt, hogy rész- vagy teljes munkaidős az állás, a várható feladatokat, a fizetést (akár csak bérsávval megadva), hogy alkalmi vagy hosszú távú lehetőségről van szó, az elvárt végzettséget, a műszakok beosztását, a pozíció egyértelmű megnevezését és a szükséges munkatapasztalatot.

Az alapvető pontok mellett informatív jelleggel bírhat még a karrierlehetőségek részletezése, a béren kívüli juttatások, prémiumok és jutalmak, az esetleges parkolóhely és céges busz használata, a jelentkezés módja és az elvárt személyiségi jellemzők. A mobilra optimalizált jelentkezési felület megkönnyíti a felvételi folyamatot. Önéletrajzot csak abban az esetben kérjünk, ha a szükséges információkat nem tudjuk begyűjteni a jelentkezési felületen keresztül. Fontos, hogy pályázat beérkezését követően a cég minél előbb keresse fel a munkavállalót” – javasolja a hatékony toborzás érdekében Varga Balázs.

 

Fotó: Josue Isai Ramos Figueroa/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA