A hazai startupoknak hosszú távon a külföldi piac a cél

Kiemelt Piac

A startup világra jellemző, hogy a nehezebb, válságos időkben indulnak el a nagy és izgalmas ötleteik, amik aztán vállalkozássá fejlődhetnek. A mostani gazdasági környezet tehát elvileg kedvező a startupok születéséhez, kérdés azonban, hogy ezt ki tudják-e használni a hazai csapatok.

 

„Tapasztalataink szerint a legnagyobb kihívást a konkrét, fizikai termék fejlesztése mellett most az jelenti, hogy megfelelő munkatársat találjanak. Emellett a termék fogyasztói tesztelésében és marketingben van leginkább szükségük külső segítségre” – mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője az eddigi kilencven mentorált csapat fejlődése alapján.

A csapatok jellemzően először a hazai piacot hódítják meg, és ha már megvan a kellő tapasztalat, a termék- és az üzleti modell, jöhet a külföldi piacra lépés. Magyarország elhelyezkedése miatt ehhez kiváló háttérország, mégis kevés startup jut el a hazai vagy akár a nemzetközi sikerig. A megvalósításhoz ugyanis szükség van a megfelelő szakemberekre, akik a startupok igényeihez igazított segítséget tudnak nyújtani, és mint egy védőháló ott állnak mögöttük, amikor a pénzügyek tervezése, a befektetők megnyerése vagy a konkrét piacra lépés történik.

 

A kockázati tőkebefektetők a legvonzóbbak

A Hungarian Startup Report 2021 jelentése szerint a startupok 72%-a tervez új piacok felé nyitni, legtöbben a közép-kelet-európai régiót szemelték ki, de van, aki az USA-ban képzeli el a jövőt. A külföldi piacok meghódításához jelentős forrásra van szükség, ami nem feltétlenül áll rendelkezésre. A Start it @K&H-ban fejlődő csapatok közül már 7, jelenleg is működő és sikeres együttes jutott el nemzetközi piacra: az Édesváros, a Volteum, a Munch, a Smapp.lab, a Photon, a Binder és a B-Cube.ai.

„Kevés startup mondhatja el magáról, hogy forrásbevonás nélkül jutott el a nemzetközi sikerekig, de ma már több lehetőség közül is lehet választani. A Start it @K&H inkubátorban működő csapatok számára a kockázati tőkebefektetők bevonása a legvonzóbb opció, de az állami vagy uniós forrásokat, pályázatokat is jó lehetőségnek látják, míg a közösségi finanszírozási kampány indítása kevésbé jellemző rájuk” – mondta el a szakember.

A kockázati tőkebefektetők megnyeréséhez azonban messze nem elég a jó ötlet, komoly szakmai felkészültségre, üzleti tervre van szükség. A most jelentkező csapatoknak a Start it @K&H, Magyarország legnagyobb nagyvállalati inkubátora, többek között ebben is szakmai segítséget tud nyújtani. A féléves mentorálás alatt egy inspiráló közösségben, szakmai mentorok, számos digitális szolgáltatáscsomag, a K&H hazai és nemzetközi üzleti kapcsolati hálója és az alumni csapatok tapasztalatai segítségével fejlődhetnek.

 

Fotó: Per Lööv/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA