Black Friday és karácsonyi készülődés 2021-ben

Piac

Pandémiával kapcsolatos félelmek, infláció növekedési várakozások és ellátási lánc problémák: néhány indok, melyek miatt idén korábban kezdődhet a felkészülés az ünnepekre – derül ki a Deloitte 2021. évi felméréséből.

 

Az idei szezon legnagyobb kihívása kereskedői oldalról a megfelelő készletmennyiség fenntartása lehet, elkerülve ezzel a készlethiányt és az idő előtti készletkiárusítást, amelyek a globális ellátási lánc problémákkal fenyegető hírek alapján valós problémákká is válhatnak. A vásárlói aggodalmak ugyanakkor részben pozitív irányba mozdíthatják el a kereskedők forgalmát, a felmérés szerint ugyanis az ünnepi vásárlást korábban kezdők jellemzően többet is költenek.

 

Hogyan készülünk idén az ünnepekre?

Dr. Laczka Sándor

Fekete Péntek a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, ahol ez a nap néhány évtizede a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelenti. Idén a hálaadás ünnepe november 25-re esik, így a hivatalos Black Friday november 26-a. Ez az esemény az amerikai vásárlók között nagyon népszerű: a Deloitte kutatása alapján a megkérdezettek harmada vásárol majd a Black Friday során, de hasonló részvételi arány várható a Cyber Monday-en (utóbbi november 29-e, a hálaadást követő hétfő, amit az online vásárlás népszerűsítésére vezettek be).

Nem mindenki élvezheti ugyanakkor a járványhelyzet enyhülését. A felmérések szerint az alacsonyabb jövedelmű vásárlók közel fele nem tervez részt venni semmilyen különleges leárazási kampányban idén, és várhatóan 22%-kal kevesebbet is fog költeni az ünnepi szezonban. A magasabb jövedelműek ezzel szemben 15%-kal többre becsülik az idei költésüket.

„A kereskedők várakozásai is rendkívül optimisták. A Deloitte által megkérdezett kereskedelmi vezetők 73%-a szerint a vásárlók jelentősen többet költenek majd idén az ünnepekre készülődve. A novembertől januárig tartó időszakra vonatkozóan a Deloitte szakértői 7-9%-os növekedést jeleztek előre az amerikai kiskereskedelmi értékesítésben, míg ezen belül 11-15%-os bővülést az e-kereskedelmi szektorban. Bár az előrejelzések alapvetően az amerikai piacra vonatkoznak, hasonló trendek várhatóak Európában is” – mondta Dr. Laczka Sándor, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.

 

Ajándéktrendek

A karácsonyi „klasszikusok” (ruházati cikk, játék, szépségápolási termékek) mellett évek óta a legnépszerűbb termékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásárolnak.

Dr. Aracsi Bernadett

Idén várhatóan nagyobb teret kap majd az élmények, például koncert- vagy színházjegyek, éttermi látogatások ajándékozása. Érdekes viszont, hogy a Deloitte felmérése alapján az amerikaiak több mint fele nem tervez utazást az ünnepi időszakban. Aki pedig mégis utazást tervez, azok közül dupla annyian utaznak majd autóval, mint repülővel. A bizonytalanság, nehéz tervezhetőség tehát érezhetően visszaveti az utazási kedvet.

 

Hogyan vásároltunk 2021-ben?

„A korábbi évek trendjét folytatva, töretlen az online vásárlás népszerűsége. A felmérések és a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók interneten keresztül bonyolítják le a vásárlásaik jelentős részét. Az idei Deloitte kutatás szerint azonban – a járványtól való félelem enyhülésével – újra kicsit nagyobb teret hódított a hagyományos bolti vásárlás, egyre többen tértek vissza az üzletekbe” – hangsúlyozta Dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi kiskereskedelmi és élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.

A közösségi médiát a válaszadók közel harmada használja, leginkább információ- és ötletszerzés céljából. A felmérések szerint a szállításon próbálunk leginkább spórolni: a többség normál (nem sürgősségi) kiszállítást kér, és legjobb, ha ingyenesen kapja azt. A válaszadók harmada egyáltalán nem fizetne többet még az aznapi kiszállításért sem. A vásárlók a késésektől, szállítási bakiktól tartva inkább 1-2 héttel hamarabb kezdik meg a vásárlást.

 

SOCIAL MEDIA