Hatalmas a bérszakadék Magyarországon

Inspiráció

Az Európai Parlament által közzétett adatok szerint Európában a nők óránként 14%-kal keresnek kevesebbet, mint a férfiak[1]. Magyarország az EU-s országok között hátulról a hetedik helyet foglalja el, azaz hazánkban is jelentős mértékű a nemek közötti bérszakadék. A nők és férfiak közötti különbségtételre és az egyenjogúság elérésének fontosságára hívta fel a figyelmet a múlt héten zajló párizsi Women’s Forum Global Meeting, idén virtuális keretek között. Az eseményen a P&G is képviseltette magát, és számos panelbeszélgetés keretében hangsúlyozta az esélyegyenlőség megteremtésének és a bérszakadék felszámolásának jelentőségét.

 

A nemek közti bérszakadék nők és férfiak átlagos bruttó órabére közötti különbség. Ez az érték az EU-ban átlagosan 14,1% volt az Európai Parlament 2019-es adatai alapján. A bérszakadék mértéke a tagállamok közül Észtországban a legmagasabb (21,7%), de a negatív toplistában Magyarország is elöl szerepel, a hetedik helyet foglalja el 18,2%-kal. Emellett a nők átlagosan több órányi fizetés nélküli – vagyis láthatatlan – munkát végeznek, mint a férfiak (gyermekgondozás vagy házimunka). A nemek közti különbség a fizetetlen munkaidőben az EU összes országában megtalálható, amelynek eredményeképpen a 2018-as adatok szerint a nők csaknem egyharmada (30%) dolgozik részmunkaidőben, míg a férfiaknak csupán 8%-a. Figyelembe véve a fizetett és a fizetetlen munkavégzést, a nők több órát dolgoznak hetente, mint a férfiak.

A Women’s Forum for the Economy & Society, azaz a Női Fórum a Gazdaságért és a Társadalomért egy vezető platform, amely nemcsak a nemek közti egyenlőtlenségek leküzdését célozza, hanem kiemeli a nők véleményét és perspektíváit a sürgető globális problémákkal kapcsolatban, a fenntartható fejlődéstől a gazdaságon át a kultúráig és a médiáig. A párizsi székhelyű, globális befolyással rendelkező szervezet a nők vezetése és fejlődése iránti elkötelezettséget hangsúlyozza számos kezdeményezéssel, vállalati, kulturális és médiapartnerséggel, valamint nem kormányzati szervezetekkel való együttműködéssel.

Az évek során a Fórum több mint 60 000 küldöttet hívott össze több mint 158 nemzetiségből különböző nemzetközi találkozóira. Az éves szinten megrendezésre kerülő Global Meeting keretében 90 ország több mint 2500 küldöttét gyűjti össze, és az esemény kiemelt célja, hogy elősegítse a nemek közti esélyegyenlőség megteremtését világszerte.

A szervezet kiemelt stratégiai partnereként idén is számos platformhoz csatlakozott a Procter & Gamble, amely nemzetközi és helyi szinten is elkötelezett az előítéletmentes világ megteremtésében, esélyegyenlőséget biztosítva minden egyén számára, így a vállalaton belül globálisan minden szinten 50-50%-os nemek közötti egyensúly elérésére törekszik. Vezetőinek 48 százaléka, középvezetőinek 52 százaléka nő. A P&G számos törekvése a bérszakadék leküzdését célozza, a vállalat munkabérekre vonatkozó adatai alapján a női munkavállalók átlagban közel 21 százalékkal keresnek többet férfi kollégáiknál: a márkamenedzserek 7,5 százalékkal, a pénzügyi kollégák 3,2 százalékkal, a HR munkatársak pedig 1,7 százalékkal.

„Elkötelezettek vagyunk az olyan kultúra kialakítása iránt, ahol mindenki egyenlőnek tekinti a másikat, és teljesen kibontakoztathatja magát. Ezért az egyik legfontosabb célunk a fele-fele arányú részvétel a vállalat minden területén. Kiemelten fontos továbbá, hogy a női vállalkozók és az üzleti életben érvényesülni kívánó nők ugyanazokat az esélyeket kapják meg, mint férfitársaik. Vállalatunk elkötelezett az egyenjogúság elérésében és a női és férfi bérezések közötti különbségek minimalizálásában. A Women’s Forum kiváló kezdeményezés arra, hogy beszéljünk ezekről a globális kihívásokról, és közös gondolkodás útján próbáljuk megoldást találni rájuk.” – mondta Krubl Yvette, a P&G kommunikációs vezetője az esemény kapcsán.

Az eseményen a vállalat 5 csúcsvezetője vett részt olyan inspiráló beszélgetéseken, amelyek a nők szerepére fókuszálva a befogadás, az üzlet és az ökológia kérdéseire összpontosítottak.

Fares Sayegh, a P&G európai ellátási láncának szenior alelnöke a #Women4Good program döntősével beszélgetett a nőket érő kihívásokról és arról, hogyan fejlődhetnek és bővülhetnek a női és kisebbségi tulajdonú beszállítók. Joelle Zilliox, a P&G európai piaci beszerzésekért felelős alelnöke részvételével a következő panelbeszélgetés rávilágított, hogy a jogszabályozás és a tőkéhez való hozzáférés miként teheti lehetővé ezen beszállítók növekedését és fejlődését. Artur Litarowicz, a P&G európai szépségápolási divíziójának szenior alelnöke a #Women4Inclusion online beszélgetésen arról beszélt, hogy a megfelelő motiváció hogyan járulhat hozzá egy befogadó világ felépítéséhez a Covid-19 világjárvány után. Jamila Belabidi a párizsi a Caroussel du Louvre offline eseményén a női vállalkozókat felkaroló WomenEntrepreneurs4Good program jelentőségét hangsúlyozta, Layal Ammar, a P&G európai szépségápolási divíziójának alelnöke pedig a márkák kultúrára gyakorolt hatásairól beszélt.

Az ANA felmérése szerint a hirdetések 28%-a negatív színben tünteti fel a nőket. A világ egyik legnagyobb hirdetőjeként a P&G számos márkájának kampányában arra összpontosít, hogy segítsen ledönteni a sztereotípiákat és változást indítson be. 2017-ben azért indították útjára a nemek közötti egyenlőségről szóló kampányukat, hogy megmutassák a világnak az egyenlőséget. A reklámfilmet több millióan látták több mint 180 országban, és az Association of National Advertisers (ANA, Nemzeti Hirdetők Szövetsége) 2017-ben a befogadást támogató egyik legjobb reklámnak találta. A vállalat emellett 2017 óta 26 országban bővítette juttatásait anyasági-, apasági- és örökbefogadási szabadsággal a gyermek első évében.

 

Az Év Legvonzóbb Munkahelye

A vállalat egyenlő esélyek megteremtésére tett törekvéseit nemcsak a munkavállalói, de a szakma és a pályaválasztók is érzékelik: a PwC Magyarország a hazai munkahelyválasztási preferenciákat a fiatalok és a tapasztalt szakemberek körében történő felmérése szerint a P&G idén az Év Legvonzóbb Munkahelye díj második helyezettje lett[2].

 

[1] https://www.europarl.europa.eu/pdfs/news/expert/2020/1/story/20200109STO69925/20200109STO69925_hu.pdf

[2] https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2021/munkaeropiaci_preferencia_felmeres_2021.html

SOCIAL MEDIA