Megnyílt a 73. Frankfurti Könyvvásár

Kiemelt Piac

Megnyitották kedd este a 73. Frankfurti Könyvvásárt, a világ legnagyobb könyvszakmai találkozóját, amelyet a koronavírus-világjárvány miatt hibrid formátumban és szigorú fertőzésvédelmi szabályok mellett rendeztek meg.

 

Hibrid formában jelent meg a díszvendég Kanada is. A frankfurti vásárvárosban felállított nemzeti pavilon mellett egy virtuális pavilonban és online rendezvényekkel is várják a látogatókat, az észak-amerikai ország egyik leghíresebb írója, Margaret Atwood pedig kanadai otthonából, a Skype-on jelentkezett be a megnyitó ünnepségen. Beszédében kiemelte: a világjárvány megmutatta, hogy az irodalom létfontosságú, ezért mindenütt követni kellene Olaszország példáját, ahol a járványügyi zárlatok idején a rendszerszintű fontosságú szolgáltatások közé sorolták a könyvesboltokat, amelyek így ugyanúgy nyitva tarthattak, mint a gyógyszertárak.

A vasárnapig tartó rendezvényen nyolcvan országból kétezer vállalkozás vesz részt kiállítóként – köztük könyvkiadók, terjesztők, irodalmi ügynökségek -, és háromszáz szerző mutatkozik be új, vagy első munkájával. A vásár az első három szakmai nap után átalakul irodalmi fesztivállá, amelyre több ezer könyvbemutatót, felolvasást, pódiumbeszélgetést, író-olvasó találkozót szerveztek. Az előző, 72. Frankfurti Könyvvásárt a járvány miatt csak online formátumban és a megszokottnál jóval soványabb programmal tartották meg. Az idei év az újrakezdésé, amihez a német szövetségi kormány hétmillió eurós (2,5 milliárd forint) támogatást nyújtott. Ennek révén a szervezők számos kiállítónak kedvezményes standdíjat számolnak fel, csökkentették a belépőjegyek árát és továbbfejlesztették a tavaly kipróbált digitális programokat.

Köszönet jár az egész szakmának a “kreativitásért és lendületért, amellyel életben tartották a könyvipart, és átvészelték a válságot” – emelte ki megnyitó beszédében Monika Grütters, a szövetségi kormány kulturális ügyekért felelős államminisztere. A szerzők, a kiadók és a könyviparban dolgozó más kreatív emberek mind súlyosan megszenvedték a járványt, “annál is inkább remélem, hogy a 2021-es Frankfurti Könyvvásáron számos személyes és vállalkozói sikertörténet veszi majd kezdetét vagy folytatódik” – mondta.

Aláhúzta, hogy az utóbbi másfél évben – a pandémia kezdete óta – az olvasnivaló a megszokottnál is fontosabb “lelki táplálék” volt. Mint mondta, az irodalom “annyira sokrétűen tárja fel, hogy mit jelent embernek lenni, mint valószínűleg egyetlen más művészeti ág sem“. Feltárja, hogy az emberek miként gondolkodnak, éreznek, szeretnek, hisznek, és miért cselekszenek úgy, ahogyan tesznek. Az irodalom így a megértés és az együttérzés forrása, ezért “keserűen szükséges a mai világban”, amelyben egyre inkább jellemző a másság, a különbözőség elutasítása – mondta a kereszténydemokrata politikus.

A megnyitó előtti sajtótájékoztatón a vásár igazgatója, Jürgen Boos kiemelte, hogy a járvány a könyvkiadás történetének egyik legnagyobb megpróbáltatása, amelyben világossá vált, hogy a szakma “ellenállóképes, kreatív és innovatív”. Azonban a veszély még nem múlt el, ezért ugyan ismét van lehetőség a személyes találkozásra, de nagy óvatosság szükséges.

A vásárra így csak az új típusú koronavírus (SARS-CoV-2) okozta betegség (Covid-19) elleni teljes védőoltással vagy friss negatív SARS-CoV-2 teszttel rendelkezők, valamint a fertőzésen igazoltan átesett emberek léphetnek be. Mindenütt maszkot kell viselni, a zsúfoltság elkerüléséért pedig kiszélesítették a bejárati területeket, a megszokottnál szellősebben helyezték el a standokat és napi 25 ezerben korlátozták a látogatók számát.

A vásár előestéjén adták át a német nyelvterület egyik legrangosabb irodalmi elismerésének számító Német Könyvdíjat, a 25 ezer euróval járó díjat ezúttal Antje Rávik Strubel német író kapta Blau Frau (Kék asszony) című, a zsűri által felkavaróként jellemzett regényéért, amelyben a méltatás szerint “egzisztenciális erővel és költői pontossággal” beszéli el, hogy miként menekül egy fiatal nő az ellene elkövetett nemi erőszak emlékei elől.

 

Forrás: MTI

 

SOCIAL MEDIA