Az MRSZ aggasztónak tartja a pedofília és a nemi identitás kérdésének összemosását és határozottan ellenzi a homoszexualitás és nemváltás médiában való megjelenítésének normatív szabályozását

Kiemelt Piac

A múlt héten előterjesztett T/16365. számú törvényjavaslat részeként “A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény” és “A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény” elérhető szövegtervezetei szerint a tömegmédiában megtiltanák a 18 év alattiak számára a homoszexualitás vagy a nemváltás ábrázolását műsorokban és reklámokban. A Reklámszövetség véleménye szerint a homoszexualitás és nemváltás tömegmédiában és reklámokban való megjelenítését ilyen mértékben és módon nem indokolt törvényileg szabályozni.

 

Az MRSZ egyetért a pedofília elleni szigorúbb fellépéssel és továbbra is erősen támogatja a gyermek és fiatalkorúak védelmét, ennek részeként különösen a pornográf tartalmak elérhetővé tételének tiltását a 18 éven aluliak számára. Emellett a Reklámszövetség ezután is fellép a szexualitást öncélúan ábrázoló reklámtartalmakkal szemben.

Az MRSZ ugyanakkor aggasztónak véli a bűncselekménynek számító pedofília és az alapvető emberi jognak számító szexuális orientáció összekapcsolását a reklám és média törvények módosító szövegtervezetében. Mivel a nem heteroszexuális nemi identitású, törvényes módon élő emberek is azonos jogokkal rendelkeznek alkotmányos alapjogból fakadóan, mint bárki más, így ezen témák, személyek megjelenítésének ilyen módú korlátozása a reklámokban, a szexuális kisebbségek kirekesztése a tömegmédia műsoraiból azt a felelősségteljes és sokszínű emberábrázolást akadályozza, amely lehetővé teszi a tolerancia és elfogadás értékei mentén a világ és a benne élő emberek változatosságának bemutatását és a pozitív kulturális változásokhoz hozzájárulva a negatív sztereotípiák megszüntetését.

Az MRSZ több évtizedes reklámszakmai önszabályozó tevékenységében mindig is kiemelt fókuszt kapott a gyermekkorúak és fiatalkorúak védelme és a szexualitás öncélú megjelenítése elleni fellépés. A Magyar Reklámetikai Kódex külön cikkelyekben rögzíti ezeket a rendelkezéseket és az MRSZ elítél minden olyan reklám tartalmat, amely nem felel meg a hatályos törvényi előírások és a kódex vonatkozó passzusainak[1]. De elfogadhatónak tartja a sokszínű emberábrázolás részeként az olyan, – a jelenleg hatályos törvényi előírásoknak és reklámetikai kódexnek szintén megfelelő, – eltérő nemi identitású személyek megjelenítését a reklámokban, amelyek felelősségteljesen a tolerancia és elfogadás jegyében kerülnek bemutatásra[2].

 

[1] MRSZ állásfoglalás az „Icuka PIROS a nyár a CBA-ban” reklámfilmről

https://mrsz.hu/cmsfiles/1b/8e/MRSZ_sajtonyilatkozat_CBA_reklam_19.08.14..pdf

 

[2] MRSZ állásfoglalás a Coca-Cola #loveislove kampány

https://mrsz.hu/cmsfiles/70/c2/MRSZ_coca-cola_alasfoglalas_honlapra.pdf

 

SOCIAL MEDIA