Glami.hu: minden második fogyasztó gyakrabban vásárol divatcikket az interneten, mint a járvány előtt

Kiemelt Piac

A Glami.hu divatkereső platform nemzetközi fogyasztói felmérése szerint a koronavírus-járvány hatására a magyarok több mint fele nagyobb gyakorisággal rendelt ruházati cikkeket az interneten az elmúlt 12 hónapban, mint korábban, valamint akik ebben az időszakban tapasztalták meg az online vásárlás előnyeit, a járványhelyzet megszűnése után is többet terveznek vásárolni webáruházakban.

 

Egy évvel a koronavírus megjelenése után a vezető divat-webáruházak kínálatát egy platformon összekötő GLAMI keresőmotor (www.glami.hu) nemzetközi felmérést készített[1], amelyben többek között a magyar fogyasztók ruházati és divatcikk vásárlási szokásait is vizsgálta a koronavírus-járvány megjelenése óta eltelt 12 hónapban. A felmérés szerint az elmúlt egy évben gyakrabban rendeltünk divatcikket az interneten, minden második fogyasztó fedezett fel új webáruházakat és divatmárkákat, a legnagyobb kihívást a megfelelő méret eltalálása okozta, a fizikai üzletekben való vásárlást pedig már egyre kevésbé tekintjük egészségügyi kockázatnak.

 

Gyakrabban rendeltünk divatcikket az interneten

A korlátozó intézkedések óriási lökést adtak az e-kereskedelemnek, és bár a felmérés szerint a fogyasztók háromnegyede összességében ugyanannyit, vagy inkább ritkábban vásárolt divattermékeket, a válaszadók több mint fele (51%) gyakrabban rendelt ruházati cikkeket az interneten, mint korábban. A felmérés szerint összességében 25%-ra tehető azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik a körülmények ellenére saját bevallásuk szerint gyakrabban vásároltak divatcikkeket, 8% pedig az elmúlt 12 hónapban most élt először az online vásárlás lehetőségével. Azok, akik többet vásároltak webáruházakban, jellemzően a kedvező árakat és a nagyobb leárazásokat említették meg indokolásként (41%), valamint azt, hogy online gyakran több dolgot is rendelnek, mint amennyit a fizikai üzletben vennének meg (45%). Akik kevesebbet vásároltak divattermékeket, elsősorban azzal indokolták döntésüket, hogy nem volt alkalom, amire felvehették volna az új ruhákat vagy kiegészítőket (45%).

 

Minden második online vásárló fedezett fel új márkákat

A divatmárkák rohamtempóban történő online fejlesztéseinek köszönhetően az elmúlt egy évben számos új webáruház és divatmárka jelent meg a világhálón, valamint az otthon gyakran online töltött szabadidő alkalmat biztosított a fogyasztók számára, hogy újdonságokat keressenek az interneten. Ennek megfelelően a felmérésben résztvevők 55%-a fedezett fel, illetve vásárolt termékeket számára korábban ismeretlen márkák kínálatából. Az új divatmárkákat legnagyobb arányban (61%) a weboldalakon történő keresések során, valamint webáruházak által automatikusan felajánlott termékajánlók alapján találták meg, 46% a közösségi médiában (Instagram, Facebook) találkozott velük, 6% pedig kifejezetten kisebb márkákat keresett, hogy támogassa őket a nehéz időkben.

 

A méretből adódó bizonytalanság a legnehezebb az online vásárlásban

A lehetőségek kiszélesedése mellett az online vásárlás kihívásaival is nagyobb arányban találkozhattak a fogyasztók. A legnagyobb visszatartó erőnek a magyarok a megfelelő méret kiválasztásának nehézségeit (44%), a megérintés lehetőségének hiányát (41%), a magas szállítási költségeket (33%), valamint az árucserére vonatkozó esetenként bonyolult visszaküldési folyamatot (25%) jelölték meg. A felmérés arra is kitér, hogy a megfelelő méret kiválasztása a korlátozások miatt sokak számára különösen nehézkessé vált: 35% számolt be arról, hogy az elmúlt 12 hónap során változott mérete (23% nagyobb, 12% kisebb méretet visel), ami még inkább megnehezítette a megfelelő ruha kiválasztását. A vásárlók szerint egyébként a méretből adódó bizonytalanság miatt a legnehezebben megvásárolható ruhadarabok a nadrágok (48%), a cipők (34%), valamint a fehérneműk és a fürdőruhák (27%). A felsorolt tényezők már sokkal nagyobb jelentőséggel bírnak, mint az átverésektől való félelem, vagy az online fizetésekkel kapcsolatos bizalom hiánya (10%), valamint a hosszadalmas szállítási idő (8%).

 

Az egészségügyi óvintézkedések már nem játszanak meghatározó szerepet online vásárlásánál

A www.glami.hu kutatása szerint az elmúlt 12 hónap leforgása alatt az online vásárlás szempontjai is átalakultak: a biztonságos, érintésmentes kézbesítés elvesztette jelentőségét, a vásárlók számára fontosabbá vált, hogy mennyi idejük van az árucikk visszaküldésére, vagy a rendelkezésre álló kedvezmények. A bolti vásárlással kapcsolatban a válaszadók mindössze 14%-a válaszolta, hogy csak akkor fogja ugyanolyan biztonságban érzeni magát az offline vásárlás során, mint korábban, ha már megkapta a védőoltást.

 

A járvány hatása hosszútávon is érzékelhető marad

Ami a divatcikkek online történő vásárlását illeti, a járványhelyzet normalizálódása után a fogyasztók 50%-a továbbra is gyakrabban tervez az interneten vásárolni, mint korábban és csak 11% válaszolta, hogy változatlanul az üzletekben történő vásárlást fogja előnyben részesíteni. A következő hónapokban a legtöbben, a válaszadók 39%-a, átlagosan 15 000 és 35 000 Ft közötti összeget tervez divatcikkekre költeni.

 

Fotó: Nordwood Themes, Unsplash

 

A Glami.hu 2018-ban Fashion (Re)search néven indított rendszeres adatgyűjtésen alapuló piackutatás-sorozatot, amely a vállalat azon törekvését szolgálja, hogy friss és releváns információkat szolgáltasson a médiának és a kereskedelem szereplőinek az online divatpiac trendjeiről. 

[1] Az online kérdőíves felmérés 10 piacon (Csehország, Szlovákia, Görögország, Magyarország, Románia, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Lettország, Litvánia) összesen 19.000+ (Magyarországon 2500 fő) fogyasztó megkérdezésével készült. Az adatfelvétel időpontja: 2021. április 9-20.

 

SOCIAL MEDIA