A mi kis falunktól a Keresztanyuig: a nonszpotmegoldásokban mindennek az alapja a szponzoráció

Kiemelt Márkák

A nonszpot terület a televíziós reklámbevétel egyre növekvő szegmense, 2019-ben a teljes bevétel több mint 7 százaléka, összesen 4 milliárd forintot meghaladó összeg került ennek köszönhetően a tévétársaságok kasszájába. A MEME áprilisban publikált felméréséből kiderült, hogy a non-spot jellegű reklámok a kereskedelmi költésekben 2020-ban további 4,2 százalékkal növekedtek, és összesen 4,17 milliárd forintos összbevételt hoztak.

Az RTL-csatornák nonszpotmegoldásairól megismerhettük több nagy hirdető véleményét is, akik saját tapasztalataikat megosztva igazítottak el ezen a szerteágazó területen: olyan nagy márkákat képviselő marketingigazgatók szólaltak meg, mint például Balogh Barbara (Heineken), Ördög Ibolya (Hyundai), Popovics Adrienn (Hell), Palcsó Sára (Zwack) vagy Csikós Gábor (Toyota).

Bakcsy Szilárd

Bakcsy Szilárd, az RTL Magyarország nonszpot- és digitális vezetője úgy fogalmazott, az elmúlt évben mindannyian sok nehézséggel szembesültünk a koronavírus-helyzet miatt, de aki foglalkozott már műsorgyártással, az tudja, hogy a dolgok a legritkább esetben történnek úgy, ahogy azt előzetesen elterveztük. Aki ilyen körülmények között edződött, az egy nehéz periódusban is sikeresen alkalmazkodik a drasztikusan változó helyzetekhez.

A tavasz kiemelt időszak a kereskedelmi televíziók életében, de tavaly a koronavírus miatt át kellett alakítani a tavaszi műsorstruktúrát, sok előre tervezett produkció kikerült a programból, más tartalmak kerültek a helyükre, amelyekre viszont kevesebb idő jutott felkészülni. Sok hirdető még akkor is ragaszkodott az eredetileg választott műsorokhoz, ha nem lehetett pontosan megmondani, hogy azok mikor kerülnek képernyőre. Ez tulajdonképpen nagyon jó visszacsatolás, azt jelzi, hogy az ügyfelek hosszú távon, stratégiai elemként számolnak a nonszpotmegoldásokkal, és legalább olyan fontos elemnek tekintik az éves kommunikációban, mint a szpotkampányokat.

Bármilyen nehéz is volt tervezni a kampányokat, a hirdetők tudják, hogy a márkának ilyen időszakban is ott kell maradnia a vevők fejében, ezért is születhetett minden korábbinál több nonszpotaktivitás, amelyek hatékonyan egészítették ki a klasszikus tévékampányokat.

Néhány éve a televíziók valóságos sajátműsor-készítési lázban égnek, ami nagyban segíti a nonszpotmegoldások elterjedését. A saját gyártású sorozatok ugyanis magas minőségűek, kiemelkedő nézettséget érnek el, így kitűnő formátumot jelentenek a hirdetők számára is.

Mitől jó egy nonszpotmegoldás? Bár nincs egyféle recept, a legfontosabb szabály az, hogy a termék megjelenése életszerű legyen, a néző ne érezze erőltetettnek, reklámszagúnak. A műsor legyen színvonalas, biztosítson megfelelő környezetet a megjelenő márkának. A hirdetők személyes kötődése is fontos tényező a sikerhez vezető úton, hiszen ha tetszik nekik a műsor, azonosulni tudnak vele, az együttműködés, az együtt gondolkodás is könnyebben megy. Fontos az innováció, a kreativitás, de a hirdetőnek már az is nagyon sokat ér, ha a márka megfelelő környezetben jelenik meg, hiszen ha el lehet vele mondani az üzenetet, megvalósul a kommunikációs cél.

Az együttműködést az esetek döntő többségében a televíziós csapat kezdeményezi, ők hozzák a kreatív ötletet, hiszen ők ismerik a műsort, ők tudják, mikor kerül képernyőre, mi a sztori, milyen karakterek kapnak benne szerepet, így célzottan kereshetik meg a tartalomhoz jól illeszkedő márkával rendelkező hirdetőket.

Jó ötletek mindig vannak, de a siker kulcsa a megvalósításban rejlik. Nagyon sok múlik tehát a gyártó cégeken és a kreatívokon. Az RTL-csatornák nagy előnye, hogy évek óta ugyanazokkal a cégekkel, dolgoznak. „Félszavakból is megértjük egymást, ők is megtanultak a mi fejünkkel gondolkozni, kialakult közöttünk egyfajta együttműködési DNS” – fogalmazott Bakcsy Szilárd.

Ebben az ökoszisztémában a szponzoráció az alapja mindennek. A támogatói csomagok egyes elemei önmagukban is megállnák a helyüket, de együtt, egymásra épülve, egymást erősítve érhetnek el igazán jó eredményt. Nem egyszerű innovatív, új megoldásokat kitalálni, hiszen a törvényi szabályozás szigorú, jelentősebb változás inkább a hirdetői hozzáállásban lehet: egyre több márkatulajdonosról mondható el, hogy bevállalósabbak, bátrabban állnak hozzá a szokatlan megoldásokhoz, és összehangolják a nonszpot megjelenéseket az egyéb offline és online megjelenésekkel.

A magyar nonszpotpiac nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét. Semmiben nem maradunk el a világtól, noha kisebb a piacunk, a merchandising területén például nem tudunk akkora eredményeket felmutatni, mint mondjuk a német vagy a brit piac. Nagyon tanulságos, ahogy Hollywood bánik a termékelhelyezéssel, erre kialakult egy külön szakma, hihetetlen precizitással találják ki a megjelenéseket – ezt a magyar szakemberek is egyre hatékonyabban oldják meg.

A jó nonszpotmegoldásokhoz nyitott ügyfelek, hatékonyan együttműködő partnerek és legfőképpen nívós, nagy elérést biztosító műsorok kellenek. Ezekből 2021-ben sem lesz hiány az RTL csatornáin: jön a sok újdonság, és lesznek nagy visszatérők. A teljesség igénye nélkül: A mi kis falunk, Apatigris, A Tanár, Házasodna a gazda, Cápák között, Álarcos énekes, X-Faktor, Életünk története, Nyerő páros, A Konyhafőnök, Keresztanyu, Survivor.

SOCIAL MEDIA