HONOR karácsonyi kutatás: a megkérdezettek közel 60%-a tervezi a megváltozott helyzetet segítő ajándék vásárlását

Kiemelt Piac

A Honor nemzetközi technológiai márka Magyarországon végzett kutatást[1], hogy felmérje a fogyasztók karácsonyi vásárlásával kapcsolatos igényeit és terveit. A közel 1000 fő bevonásával készült felmérés 2020 novemberében készült, és a karácsonyi vásárlás mellett olyan témákat is érintett, mint a jelenlegi járványhelyzet következtében megváltozott kapcsolattartási és szabadidős szokások.

 

Megváltozott szokások a kapcsolattartásban és a szabadidőben

A kutatás, amelyben elsősorban a 18-44 év közötti korosztály vett részt, rámutat arra, hogy a barátokkal, családdal való kapcsolattartás leggyakoribb formája a telefonhívás (67%), ezt követi a chatelés és a videóhívás (50-50%-kal), a személyes kapcsolattartás pedig a negyedik helyre csúszott (44%). A jelenlegi helyzet a kapcsolattartás mellett a szabadidő eltöltését is befolyásolja. A válaszadók több filmet néznek, többet vannak online és többet hallgatnak zenét, a pandémiát megelőző időszakhoz képest. Lakóhely szerint vizsgálva kiderül, hogy a budapestiek többet vannak online (61%, míg a teljes résztvevők között ez a szám 48%), és több zenét hallgatnak (52% és 39%) mint más településen élők. A válaszadók csupán 22%-a mondta azt, hogy a jelenlegi időszakban többet sportol.

A megváltozott szokásokhoz igazodó terméket a vásárlók 27%-a vásárolt az elmúlt időszakban. Ezen vásárlások 61%-a mobiltelefon, laptop vagy táblagép volt. Az ajándékba vásárolt eszközök kapcsán ugyanakkor elmondható, hogy nagyobb arányban reflektálnak a jelenlegi helyzetre, ugyanis a válaszadók 57,1%-a tervez ilyen ajándékot tervez vásárolni.

 

Online vásárlás novemberben és decemberben

A felmérést kitöltők 73,2%-a online szerzi be (vagy szerezte be) az ünnepi ajándékokat. A fővárosi fogyasztók 66,5%-a tervezi az online vásárlást, míg a kisebb települések (községek) lakóinak 85,6%-a veszi online az ajándékokat. Az ajándékvásárlás időpontját tekintve közel azonos arányban vannak a novemberi és a decemberi vásárlók (46,7% és 43,5%), és csupán 3,6%-uk hagyja a vásárlást az ünnepek előtti napokra.

Az ajándék választás szempontjait tekintve az élménynyújtás került az első helyre (67,9%), ezt követi a praktikum (58,2%), majd a tudásbővítés és az egészségmegőrzés (22,9% és 22,2%). Ugyanakkor a válaszadók 47,3%-ának az egészségmegőrzés kimondottan fontos szempont[2] ajándékvásárláskor. Termékkategóriákat tekintve az okoseszközök, a játékok és a szépségápolás a legnépszerűbbek. Az okoseszközön belül pedig a válaszadók okosórát (75,3%), vezetéknélküli fül- és fejhallgatót (53,3%) és okoskarkötőt (47,1%) terveznek ajándékozni.

 

Az okosórát szinte mindenki ismeri

A viselhető okoseszközök egyre ismertebbek a vásárlók előtt. 91,4%-a ismeri az okosórát, mint kategóriát, 79.8%-uk pedig az okoskarkötőt. Az okosórák tudását azonban rendkívül szerteágazóan és eltérően ismerik és kezelik. A válaszok alapján az okosórának betudott legfontosabb funkció az egészség figyelése, 11,7%-uk pedig csak ebben látja szerepüket.

 

Árpromóciók vezető szerepben

A promóciós mechanizmusok közül egyértelműen az árpromóció bír a legnagyobb befolyással a vásárlókra, a második helyet pedig a kuponok foglalják el. Bár a kupont nem jelölték „komolyan befolyásoló” tényezőnek, viszont ha már rendelkezésre áll, azt nagy valószínűséggel felhasználják, így ez lett a második legfontosabb vásárlást befolyásoló tényező.

Az ajándékvásárlás során a felhasználók kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül hasonló összeget terveznek költeni idén. Az ajándékokra fordított átlagos költés 66.000 forint.

 

A válaszadókról
A válaszadók 17,7%-ban budapestiek, 16,7%-uk megyeszékhelyen, 38,6%-uk városban, 27%-uk községben vagy faluban lakik. Túlnyomó részük 18 és 44 év közötti, mindössze 2,7%-uk 45 év feletti. A nemi megoszlást tekintve kiegyenlítettebbek a számok: a kitöltők 54,3%-a férfi, 45,7%-a nő.
[1] Honor által végzett kutatás Magyarországon 2020 novemberében, online formában, 996 válaszadó bevonásával.
[2] Likert-skála, 4,37/6

SOCIAL MEDIA