Big Picture: „Építsük vissza együtt a piacot, mert ez mindannyiunk közös érdeke!” 

Kiemelt Piac

A Magyar Elektronikus Szolgáltatók Egyesülete (MEME) 2020-ban is megrendezte a Big Picture-t. A rendezvényre ezúttal a pandémia árnyékában, online formában került sorra, így arról nem tudunk beszámolni, hogy az évek óta telt házzal megtartott tévés seregszemlét idén hányan követték. A Big Picture prezentációira később még bővebb anyagokkal visszatérünk, most az esemény rövid összefoglalója következik az előadások sorrendjében.

 

Harsányi Gábor, Viacom CBS NI

A Viacom kreatív csapata idén is díjakat nyert a Promax versenyen, szám szerint 4 aranyat, és a prezentációhoz készült kisfilmekben is kitettek magukért, az alelnök mondanivalóját szórakoztató formában erősítették meg. Bár még csak október van, máris készülhetünk a Paramount horror karácsonyára. Továbbra is kiemelkedő, magas nézettséget hoznak a Comedy Central csatornák. A társaság most a non-lineáris szolgáltatásokra gyúr, a Paramount plus B2B formában indul itthon, a nagyvilágban viszont B2C formában működik, és versenyben van a legnagyobb streaming szolgáltatókkal. A gyerekcsatornáik piacvezetők, a korosztály negyede őket nézi. De itt is találtak még üres helyet egy újabb nick nevű csatornának, jön a Teennick. Ellenben a RTL Spike nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, azt kivezetik a piacról, nézettebb műsorait pedig áthelyezik a Paramount filmcsatornára, aminek a neve mostantól Paramount Network lesz. Harsányi Gábor egy nagy durranást is bejelentett, a European Music Award gála három helyszínének egyike Budapest lesz.

 

Kolosy Péter, Grósz Judit, RTL Klub

A tévétársaság két vezetője a híradó stúdiójából jelentkezett, ezzel is utalva arra, hogy idén megnövekedett a hírek iránti érdeklődés. Náluk is jól indult az év, a nézők jól fogadták a Bátrak földje című történelmi sorozatot, A mi kis falunk, meg a Drága örökösök új epizódjait, ám a koronavírus miatt tavasszal leálltak a forgatások. A hírműsorok iránti érdeklődés nyáron csökkent, ám utána ismét nőtt a nézettség és egyben asz RTL Híradójának az előnye. Ugyancsak erősödött a digitális platformjuk, az emberek már nem csak visszanézik a korábbi adásokat, hanem új, exkluzív anyagot is akarnak ott látni.

Az RTL Klub a prezentációt követően részletes sajtóközleményt is küldött, amit itt tudnak elolvasni.

 

Málnay B. Levente, AMC

Az AMC vezére a 20 éves SportTV újdonságaival indított. Lesz Amerikából baseball, itthonról kézilabda, az európai topligákból pedig továbbra is a német Bundesliga meccseit közvetítik, így ősszel is láthatjuk védeni Gulácsit. A csatorna arculatában meghatározó a nyolc saját gyártású magazin. A TV Paprika immár a cseh, a szlovák és a román fakanalak forgatásában is segít. A Spektum Home kiemelt műsora az Elviszlek magammal, D. Tóth Krisztával, novemberben pedig indul egy műsor, ami egyelőre titok.

Az AMC is a saját gyártás megerősítésével akarja tartani a frontot a konkurenciával szemben, lesz új széria a Tabukról, tabuk nélkül című műsorból, új adásokkal jelentkezik az On the spot, Nick Thorpe, a BBC tudósítója pedig A Duna árral szemben mottóval utazik végig a nagy folyón.

Az AMC tavaly stagnálásra számított, idén mégis nőni tudott. A négy nagy terjesztővel hosszú távú szerződéseik vannak, így maradt a megfontolt, de biztos előre haladás.

 

Kiss Péter, Media Vivantis

A Life Tv és az Ozone Tv menedzsmentje ambíciózus célokat tűzött maga elé: 2023-ra be akarnak kerülni a top 5 kábelcsatorna mezőnyébe. Az ide vezető út eszközei Kiss Péter szerint a  letisztult műsorstruktúra, a jó műsorok vásárlása és a minőségi saját gyártás.

A Média Vivantis önmagához képest valóban nagyot nőtt, a Life Tv nézettsége háromszorosára, az Ozone-é négyszeresére emelkedett az elmúlt hónapokban, de egyik sem érte még el a bűvös 1 százalékos határt. Ígéretesnek tartják ugyanakkor, hogy 3,2 millió háztartásba jutnak el. A Kiss Péter mellé pár másodpercre beugró Hajdú Péter nagy bejelentést tett: februártól 3 órás reggeli műsort indítanak.

 

Borsány-Gyenes András, Network4

Az egykor a Sanoma többségi tulajdonával létrehozott, Story Tv néven indult csatorna megvásárlásakor új nevet kellett kitalálniuk, hiszen a Story magazin maradt a kiadónál. Így született a Network for you, innen jött a négyes szám. A prezentáció beszélgetős formában zajlott, az előadó partnere a szakmai körökben és azon túl is jól ismert Varga Attila sixx volt, aki az Indextől igazolt ide online főszerkesztőnek.

A csatornacsalád csupa 4-re végződő tagból áll: sportcsatornájuk, az Arena4 exkluzív tartalmai az NFL és a MotoGP, a TV4 a saját gyártású Galileo napi szórakoztató ismeretterjesztő műsorra alapoz, a Story4 az Álomhajóra, a férfias Galaxy4 krimikre, a Film4 máshol nem látható filmekre. Az online fejlesztésüknek egyelőre a fele van kész.

 

Szabó Balázs, Sony Pictures

Megbízhatóság, állandóság – mondta bevesztőjében az előadó. Náluk erős volt a tavasz, nem halasztották el a premiereket. Az év első 9 hónapjában átlagosan 10 százalékot nőttek a csatornáik, a zászlóshajójuk, a Viasat 3 pedig 20 százalékot. Sikeres és folytatódik az Észbontó, jön a Luxusfeleségek új sztorija november végétől, lesznek Marvel-filmek és Doctor Strange. A Viasat 6 férficsatornából általános szórakoztató csatornává alakul.

Jönnek a Balhés csajok, a Celebcella (hírességek 5 napra bezárva egy konténerbe), folytatódik a Totalcar. Erősítik a saját gyártást, és bőven lesznek országos premierek: Hősök otthona, Los Angeles legjobbjai, Swat, Jumanji. A Sony Movie Channel és a Sony Max pedig olyan filmeket és sorozatokat mutat be, amelyek máshol nem láthatóak.

 

Fischer Gábor, TV2 Media Csoport

A médiacsoport 14 csatornát üzemeltet, amellyel összességében piacvezető 18-59-ben, valamint teljes napot tekintve 18-49-ben és teljes lakosságban. A 2019-es év volt a forduló, amikor a TV2 az előbbi szempontok alapján megelőzte a konkurens céget.

A pandémia kihívásai ezt a médiavállalatot is megtépázták, de a tavaszra visszatekintve a Mintaapák, az Exatlon, a Nicsak, ki vagyok így is kiemelkedő nézettséget ért el. Ősszel jön a Sztárban sztár, a Dancing with the stars, folytatódik a Nicsak, ki vagyok (de felvételről, közönség nélkül). Tavasszal a Séfek séfe helyett a gyorsabban gyártható Love bistro került a programba, de most jön az igazi Séfek séfe, majd a Farm VIP.

Jövőre visszatér az Exatlon, a bajnokok és a kihívók ismét a Dominikai Köztársaságban küzdenek. Délutánonként török sorozatokkal hódít a TV2. Sikervárományos A nagy duett, amelyben profi énekesek lépnek fel párban egy celebbel. Újra lesz Sztárban sztár leszek, és saját gyártású napi sorozattal is jelentkeznek, ez a Doktor Balaton, a „magyar Dallas”.

 

Nyáry Krisztián, A+E Networks

A History ismeretterjesztő csatornát működtető cég minden bizonnyal a legkisebb a bemutatkozó médiavállalatok között, és feltehetőleg még jó ideig az is marad. Ügyes húzással hívták fel magukra a figyelmet, hiszen Nyáry Krisztián személyében hiteles, népszerű értelmiségit találtak a történelmi tematika ismertetéséhez. A History channel az első számú ismeretterjesztő csatorna, ami a kábeltévék mezőnyében vízválasztónak tekinthető  1 %-os share fölött teljesít. Zálogcsillagok, A II. világháború története, Oak Island titka – néhány cím a húzóműsorok közül.

 

Dudás Gergely, R-time

Az előadó RTL Klub-os kollégáihoz hasonlóan szintén a Híradó stúdiójából jelentkezett. Az ő kiindulópontja is a pandémia felidézése volt, azzal a konklúzióval, hogy akinek erősebb az immunrendszer, az hamarabb meggyógyul, és akár megerősödve kerül ki a nehéz időszakból. Mint mondta, sokat tanultak a karantén tapasztalataiból, és a tudást be is építik az ajánlatokba. A televízió még mindig megkerülhetetlen médium, ereje az érzelmi hatásban és a nagy elérésben rejlik. Jelenleg emelkedik a kereslet, így emelkednek az árak is. Az R-time a Sony  és a Warner átcsábításával a szolgáltatását is megújította.

Márciusban törés következett be, a tévénézés és a reklámpiac elszaladt egymástól. Éves szinten 9%-kal több a néző 18-49-es célcsoportban, és nem csak az idősebbek tévéznek, a fiatalok között, a 15-29 évesek körében 15% a növekedés. A tévé tehát erősebb lett, mint a járvány előtt, megkerülhetetlen a márkaépítésben és az eladásban egyaránt. Bár további fragmentáció látható, mégis egyre lojálisabbak a nézők, a versenyben kitűnni csak egyediséggel lehet. Az R-time továbbra is a főműsoridő fontosságát hangsúlyozza, amikor más attitűddel tévézünk, kevesebb háttértevékenységgel, így nő a bevonódás, programfigyelem és reklámfigyelem szempontjából egyaránt. „2021 a megújított portfolió éve: megbízható partner, meglepetések helyett.”

 

Karácsony László és Kosaras Klaudia, Atmedia

Már megszokhattuk, hogy Karácsony László nem csak a saját cégét, hanem a televíziós piac egészét támogató kutatásokkal jelentkezik. Idén is több új kutatást végeztek, amelyek egzakt módon támasztották alá, hogy a televízió a legjobb reachépítő, ráadásul olcsó.

Az Ipsos módszertana alapján készült insight kutatás a médiafogyasztóknak a tévéhez, a rádióhoz és az online platformokhoz való viszonyát vizsgálta online fórumbeszélgetés formájában, 28 válaszadóval, akik több médiumot is használnak. Az alapvető emberi motivációk kutatásából kitűnik, hogy az egyes platformok nem helyettesítik, hanem kiegészítik egymást.

Egy másik, hatalmas adathalmaz elemzésén alapuló kutatást is bemutatott, amelyet az Impetus Research közreműködésével készítettek. Ebben öt nagy FMCG retailer adatait futtatták össze a Gfk méréseivel és Kantar listaáras költési adataival (korrigálva az MRSZ reklámköltési felmérésével).  Így mindösszesen 150 hét, azaz közel 3 év adatai alapján elemezhették a reklámköltés és az értékesítés összefüggéseit, trendjeit. Bár még nem jellemző a 3 eszköz, a tévé, a rádió és az online együttes használata,de amikor ezeket együtt használják, akkor minden esetben szignifikánsan nő az értékesítés.

Kosaras Klaudia az Atmedia 2021-es ajánlatairól beszélt. Ő is kiemelte, hogy a televízió szerepe még erősebb lett a médiamixen belül. Az Atmedia portfoliója stabil maradt. Jövőre erősödik az online display és video, utóbbi terület újdonsága lesz a TV2 Play. Az idei pandémiás halasztások után talán végre tényleg jön a sport éve, és ezzel bővülés a sportos-férfias tartalmakban. Tovább nő a rádiós portfoliójuk, a közrádió és és FitRadió után jövőre csatlakozik a Retro Rádió, a Rádió1 és a Rádió1 Network, valamint a BestFM Budapest is.

“Tele vagyunk multimédiás lehetőségekkel, minden célcsoportra és témára kínálunk megoldást” – mondta az előadó. A tévé továbbra is mindent visz, a multimédiás kampányok pedig felerősítik a hatékonyságot.

Kosarasas Klaudia zárszavával valószínűleg az összes előadó egyetért: „Építsük vissza együtt a piacot, mert ez mindannyiunk közös érdeke.” 

SOCIAL MEDIA