Körkérdés a tévés piac állapotáról III. – Dudás Gergely helyzetértékelése

Kiemelt Piac

A két legnagyobb kereskedelmi televízió értékesítési igazgatóját és a két nagy sales house ügyvezetőjét, azaz három szakembert kérdeztünk a tévés piac aktuális állapotáról és a fellendülés esélyeiről. Ma Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója, az R-time ügyvezető igazgatója válaszait közöljük. (Mindhárom interjú szeptember első hetében készült – a szerk.)

 

Mindannyian szép reményekkel vágtunk neki a 2020-as évnek, ám a tavaszi járvány felülírta a terveket. Megvontátok már a koronavírus-járvány mérlegét, vagy még csak most jön a neheze?

De még milyen szép reményekkel! Ne feledjük, hogy tavaly nőtt a kereskedelmi tévék piaca 5,5 százalékkal (MEME-mérés alapján), és becsléseink szerinti hasonló mértékű lehetett a növekedés az idei első negyedévben is. Majd márciusban jött a sokkhatás és az újratervezés minden fronton. Emelkedett a tévénézéssel töltött idő (voltak hetek, amikor akár 30–35 százalékkal is 2019-hez képest), és tízezres tömegben jelentek meg új nézők. Ez nézői oldalról nagyon szépen mutatja a televízió elképesztő erejét egy ilyen speciális helyzetben. Mindeközben a második negyedév drasztikus visszaesést hozott a gazdaságban és így a reklámköltésekben is. A gödör alját az amúgy tradicionálisan legerősebb tavaszi hónapban, májusban szenvedte el a piac, a 18–49-es ratingek kereslete több mint 30 százalékkal esett vissza az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A június már kicsit jobban alakult, de a hirdetői kedv és ezzel a büdzsék valójában júliusban kezdtek el visszatérni, amikor már a kijárási korlátozásokat is feloldották.

 

Bár a reklámköltések csökkentek, a nézők érdeklődése ismét nőtt a televíziózás iránt. Hogyan számoltok, mennyire maradnak hűségesek a nézők a televíziókhoz, hosszabb távon is megmarad az erős nézettség?

A korlátozások bejelentésekor extrém módon fordultunk a tévéképernyők felé (30–35 százalékos növekedés 2019 azonos heteihez képest), és ezekben a hetekben akár 60–70 perccel is több televíziós tartalmat fogyasztottunk. Aztán ahogy kezdtünk hozzászokni a megváltozott helyzethez, a növekedés üteme csökkent, de még mindig nagyságrendileg 10 százalék közelében maradt. Már látszanak a jelei annak, hogy a görbe majd szépen visszasimul az eddigi trendbe, hiszen minden jel arra utal, hogy a koronavírus még sokáig velünk marad. Így megtanulunk együtt élni vele, alkalmazkodunk a megváltozott körülményekhez.

 

Noha ez az év üzletileg nem a nagy sikerekről szól, számos területen születtek figyelemre méltó eredmények. Te mire emlékszel vissza a legszívesebben az év első nyolc hónapjának eseményeiből?

Azt gondolom, a legnagyobb eredmény a mi életünkben is, hogy a megszokott irodai környezetből sikeresen és zökkenőmentesen át tudunk állni egy másfajta működésre. Ne feledjük, hogy az RTL Magyarország oldaláról biztosítanunk kellett a műsorkészítés folyamatosságát és biztonságát. Ennek megőrzése és ezzel a kollégák biztonsága lebegett folyamatosan a szemünk előtt. Ma már pontosan látjuk, hogy milyen kihívások elé állít minket ezen az oldalon a járvány aktuális terjedése.

Nézettségi szempontból nagyon erősen kezdtük az évet, aztán mi korábban álltunk át nyári üzemmódra, tartalékolva az őszi szezonra. Büszkén mondhatom, hogy ősszel pedig minden a terveink szerint alakul mind az RTL Magyarország, mind az R-time teljes portfóliója tekintetében. Sőt az elmúlt két hét főműsoridős rekordokat is hozott az R-time-nak 48-49 százalékos közönségaránnyal (A19–49 GTSV, 19:00–22:59, w35: 49,2, w36: 47,9). Ezzel messze-messze túlszárnyaljuk a konkurenciát (Atmedia: w35: 34,1 w36: 35,7), és ez nagyon biztos alapot biztosít az őszi szezonra.

 

Itt van az ősz, jön a tél, a televíziózás négy legfontosabb hónapja következik. Mik lesznek a legnagyobb dobásaitok ebben az időszakban? Milyen őszi szezonra számítasz? Éves szinten van esély megközelíteni, netán elérni a 2019-es eredményeket?

Ezt a nyarat minden broadcaster gyártásra fordította, hogy minél több tartalom kerüljön „dobozba”, amit aztán ősszel csatasorba lehet állítani. Az RTL Magyarország is elképesztően erős programkínálattal készül az őszre, ami továbbra is biztosítja az RTL Klub piacvezető pozícióját. Elég, ha csak ezekre a jól bejáratott és már bizonyított RTL-brandekre gondolunk: A Konyhafőnök, Nyerő Páros, Álarcos Énekes, Drága örökösök, A mi kis falunk, Apatigris, Házasodna a gazda, Való Világ (jubileumi, tizedik évad). Emellett az R-time többi partnere is erős és színes kínálattal tér vissza a nyári szünet után a főszezonban.

Nagyon mozgalmas őszünk lesz. Ahogy a kereslet visszatér közel a tavalyi szinthez, az lesz a legnagyobb kérdés, hogy melyik sales house fogja tudni magabiztosabban hozni a megrendelt kampányokat, hol van nagyobb biztonságban a hirdetők büdzséje ebben a kiemelten fontos időszakban. Ebben a tekintetben pedig a jelenlegi nézettség alapján az mondhatom, az R-time sokkal jobb pozícióban van. Nemcsak a fent említett közönségarány-rekordok miatt, hanem a még rendelkezésünkre álló és mozgósítható reklámidő szempontjából is. A konkurencia már augusztusban újra a maximális telítettségi szintjén van, mi pedig még mindig rendelkezünk tartalékokkal. A nézők tehát velünk nem fognak unatkozni, a hirdetők és az ügynökségeik nálunk biztonságban tudhatják a kampányaikat. Abban pedig nagyon bízunk, hogy nagyon gyorsan korrigál a piac, és visszatérünk a 2019-es szinthez.

 

Az interjú eredetileg a Márkamonitor szaklap 2020/2-3. számában jelent meg.

SOCIAL MEDIA