Körkérdés a tévés piac állapotáról I. – Csikesz Erika helyzetértékelése

Kiemelt Márkák

A két legnagyobb kereskedelmi televízió értékesítési igazgatóját és a két nagy sales house ügyvezetőjét, azaz három szakembert kérdeztünk a tévés piac aktuális állapotáról és a fellendülés esélyeiről. Elsőként Csikesz Erika, a TV2 Média Csoport értékesítési igazgatója válaszait közöljük. (Mindhárom interjú szeptember első hetében készült – a szerk.)

 

Mindannyian szép reményekkel vágtunk neki a 2020-as évnek, ám a tavaszi járvány felülírta a terveket. Megvontátok már a koronavírus-járvány mérlegét, vagy még csak most jön a neheze?

2020 különleges év, extrém kihívásokkal, és minden piaci szereplőnek rendkívül gyorsan kellett reagálnia a változásokra a pandémia ideje alatt. Ahogy az első nyolc hónapban elért eredményeink mutatják, a TV2 Csoport sikerrel felelt meg a kihívásoknak. A nagy mérleget természetesen a teljes év után vonjuk meg, de mi továbbra is optimistán tekintünk az esztendő hátralévő részére.

 

Bár a reklámköltések csökkentek, a nézők érdeklődése ismét nőtt a televíziózás iránt. Hogyan számoltok, mennyire maradnak hűségesek a nézők a televíziókhoz, hosszabb távon is megmarad az erős nézettség?

A távoli jövőt illetően nehéz pontosan megmondani, mi fog történni. A járvány kezelése és az ehhez kapcsolódó intézkedések biztosan erős hatással lesznek a tévénézési szokásokra is.

A jelenlegi helyzetben azt látjuk, hogy a koronavírusos-esetszámok szempontjából mérsékelt nyári hónapokban is magasabb volt a tévénézésre fordított idő, mint az előző évek azonos időszakában. Augusztusban 4 százalékkal több volt az egy főre jutó nézett idő a 18–59 évesek körében, mint tavaly ugyanebben a periódusban, és bár tavasszal sokkal meredekebbnek bizonyult az emelkedés – áprilisban például 16 százalékot tett ki a mértéke* –, az jól látható, hogy elhúzódó folyamatról beszélhetünk. Feltételezhetően néhány százalékkal ősszel is többet tévézünk majd, mint normál esetben, ha pedig szignifikánsabb intézkedésekre lesz szükség, további növekedés is reális lehet.

 

Bár ez az év üzletileg nem a nagy sikerekről szól, számos területen születtek figyelemre méltó eredmények. Te mire emlékszel vissza a legszívesebben az év első nyolc hónapjának eseményeiből?

Nagyon örülünk, hogy a TV2 Csoport magabiztosan, nagy előnnyel nyerte a nézettségi versenyt az év első nyolc hónapját vizsgálva. A portfólió 23,5 százalékos átlagos közönségarányt ért el a január–augusztusi időszakban a 18–59 évesek körében a teljes napot tekintve, ami azt jelenti, hogy nagyságrendileg minden negyedik néző a mi csatornáinkat választotta. A havi átlagokat tekintve nyolcból hét alkalommal a TV2 Csoport végzett az élen a nézettségi versenyben, ez fontos visszajelzés nekünk, hiszen nem egyszeri eredményről, sikerről van szó.

A kimagasló eredményhez az erős kábelcsoport mellett a TV2 sikerműsorai is nagyban hozzájárultak. A teljesség igénye nélkül a Mintaapák, az Exatlon Hungary és a Nicsak, ki vagyok? hármasát emelhetjük ki. A Exatlon Hungary öt hónapon át tartó második sikeres szezonja nemcsak a 18–59 évesek, de 18–49 év közöttiek és a teljes lakosság körében is megnyerte az idősávját.

A két legnézettebb csatorna versenyét vizsgálva büszkén mondhatjuk, hogy a január–augusztusi időszakban a teljes napot nézve szintén a TV2 vezet mind a 18–59 évesek, mind a teljes lakosság, sőt még a 18–49 évesek körében is.

A csatornacsalád eredményein túl számos egyedi, kreatív és sikeres megoldást tudtunk megvalósítani a partnereinkkel.

Az egyik pontosan a COVID időszakához kapcsolódik, hiszen az új helyzet mindenkit komoly feladatok elé állított, a médiumokat és a hirdető partnereket egyaránt. A TV2 Csoport a rendkívüli helyzetre reagálva ekkor jelentkezett #maradjotthon című napi realityműsorával. Ehhez csatlakoztak olyan ügyfelek, akik ebben az időszakban is aktivizálták magukat olyan termékkel vagy szolgáltatással, amely versenyelőnyt biztosíthatott számukra ebben a gazdaságilag speciális helyzetben. Így jött létre együttműködés a Hell-lel, a Sciteckel és a Hervisszel nonszpot-, speciális szpot- és digitális platformokon megjelenő integrált megoldásokkal.

 

Itt van az ősz, jön a tél, a televíziózás négy legfontosabb hónapja következik. Mik lesznek a legnagyobb dobásaitok ebben az időszakban?

Idén ősszel lehozzuk a csillagokat mind a nézőinknek, mind az ügyfeleinknek! Augusztus 30-án újra elindult a TV2 egyik legnépszerűbb műsora, a Sztárban sztár, továbbá második évadával jön a Nicsak, ki vagyok? – A rejtélyek színpada, és a BBC sikerformátuma, a Dancing with the Stars is képernyőre kerül idén, így igazán csillogó őszünk lesz, hiszen egészen egyedülálló, hogy három különböző nagyszabású event show megjelenjen egy szezonon belül.

Mindezek mellett újra a képernyőn köszönthetjük a közönségkedvenc Mintaapákat és a Bezár a bazár!-t Majka és Tilla műsorvezetésével. Visszatér a tavaly debütált Újratervezés is, amely nemcsak a nézettség, de a társadalmi felelősségvállalás szempontjából is fontos számunkra. Folytatódnak Bödörék kalandjai a nagyvárosban, és a vadonatúj Farm VIP-ban megnézhetjük, hogy a hírességek hogyan boldogulnak a vidéki élet kihívásaival.

Összességében ügyfeleink számára a kommunikációs megoldások széles tárházát kínáljuk, hiszen portfóliónkon belül minden célcsoport- és egyedi megjelenési igényt meg tudunk valósítani.

Az ország legnagyobb házibuliját biztosító Sztárban sztár műsorhoz jóval több támogató kapcsolódik, mint korábban bármikor, például a Manner, az Avon, az eMAG, a szallas.hu vagy az Ammerland, amelyek exkluzív megjelenési formákat használnak kommunikációs céljaik megvalósítására, legyen szó virtuális reklámról, osztott képernyőről és egyéb prémium szpotfelületről vagy szponzorációs, digitális és social media megoldásról.

Eventműsoraink sikerétől motiváltan már tavaly bevezettünk egy olyan megjelenési lehetőséget, amely korábban elérhető volt a televíziós piac szereplőinek, ez pedig a prime time eventműsorok esetén a programkörnyezethez kötött szpotvásárlási lehetőség. A Sztárban sztár leszek! magas minőségű és rendkívül kiemelkedő nézettséget szállító műsor 2019. november 24-én futott döntőjében – különválasztva a klasszikus, GRP-alapon vásárolt kampányoktól – darabárasan tudták partnereink reprezentálni magukat. Olyannyira sikeresnek ítéltük ezt a prémium kezdeményezést, hogy idén lehozzuk a csillagokat partnereinknek, így már mindhárom nagyszabású event show esetén biztosítjuk ezt az unikális megjelenési formát. Minden tekintetben magas nézettség, minőségi műsorkörnyezet és kiemelt hirdetői kör jellemzi ezt az exkluzív kommunikációs eszközt, ami a jelenlegi fragmentálódó televíziós piacon még nagyobb jelentőséggel bír.

 

Májusban azt nyilatkoztad a Márkamonitornak, hogy „az év második felében minden eddiginél nagyobb mértékű kereslettel kalkulálunk”. Tartod még ezt a kijelentésedet? Milyen őszi szezonra számítasz?

Már most érezzük, hogy mind a szpot-, mind a nonszpotterületen igen dinamikus a kereslet, a számok tehát minket igazolnak! Bár a teljes éves csökkenést nem mindig kompenzálják az év utolsó négy hónapjának kampányai, számos esetben jelentkeznek felülköltések és új vagy meglévő, de sokkal aktívabban kommunikáló piaci szereplők is, így az év hátralévő részében összességében növekedéssel kalkulálunk az előző év azonos időszakához képest.

* Nielsen Közönségmérés/TV2 Kutatás, live + as live adatok, általános célcsoport: A1859 live + as live.

 

Az interjú eredetileg a Márkamonitor szaklap 2020/2-3. számában jelent meg.

SOCIAL MEDIA