Kozák Ákos: “Az új normalitás nem egy rögzített pozíció, hanem egy folyamatosan képlékeny állapot”

Kiemelt Piac

A Márkamonitor május elején Koronavírus Krónika címmel kisinterjú-sorozatot indított. A legkülönbözőbb szektorokban dolgozó kollégákat kérdeztük arról, hogyan érintette a cégét és az iparágát a pandémia, és ő maga milyen tanulságokat vont le az elmúlt hetek mindent felforgató eseményeiből. A járványhelyzet azóta enyhült, fokozatosan megszűnnek a korlátozások, napról napra alakul az, amit új normalitásnak nevezünk. A kisinterjú-sorozat folytatódik, de mostantól Restart Krónika a címe.

Mai beszélgetőpartnerünk Kozák Ákos, az Impetus Research business partnere.

 

Tavaly november végén találkoztunk legutóbb, aznap távoztál a GfK-tól. Bacher Jánossal megalapítottátok az Impetus Research kutatócéget. Az év utolsó heteiben minden gazdasági prognózis kiválónak ígérkező 2020-as évről szólt, még januárban is ígéretesnek látszott az üzlet. Aztán jött a vírus. Nyilván nem ilyen indulásról álmodtatok. Voltak az Impetusnak olyan stratégiai céljai, amelyeket ma is ugyanúgy látsz?

Amikor János kollégámmal sok évtizedes múlttal a hátunk mögött megalapítottuk a céget, egyrészt hosszú távú elképzeléseink, másrészt vérmes reményeink voltak a közeljövőre nézve. Ez utóbbit derékba törte a járvány, de stratégiai céljainkat nem. Ez utóbbi három-öt éves távlatokat jelent, ekkora időhorizonton nem számolunk a járvány hatásaival. Egyébként kaptunk megkeresést a járvány azonnali hatásainak a közeljövőre, a következő hónapokra szóló hatások, trendek vizsgálatára, de erre szakmai megfontolásból nem vállalkoztunk. Egyetértve Jánossal azt vallom, hogy az azonnaliság látszata nem helyes sorvezető a jövőre nézve. Azért, mert sok lisztet vagy kevesebb üzemanyagot vásároltunk az elmúlt hetekben, nem várható, hogy egy év múlva is így teszünk. A fogyasztói magatartás, a mintázatok számos külső ingernek vannak kitéve, de a magatartás, viselkedés egy hosszabb távon rögzült forma. Nem állítom, hogy a járványnak nem lehetnek mélyreható hatásai, de hogy milyen trendek milyen irányba fognak hatni, annak előrejelzésére mint jövőkutató sem vállalkozok. Fel lehet állítani szcenáriókat, amelyek mentén – árgus szemekkel pásztázva a környezetet – alakíthatjuk üzleti döntéseinket. Ebben hiszek. És abban, hogy ez a folyamatot mi magunk alakíthatjuk.

 

Még a legnagyobb cégek is elküldtek embereket, vagy jelentősen csökkentették a fizetéseket. Ti meg tudtátok tartani az induló csapatot?

Kis csapat áll mögöttünk, továbbá több külsős szakértő. Mi nem nyúltunk ehhez a csapathoz, igaz, hogy a háttérben biztosítékként ott vannak a hosszú távra szóló, szerződött tracking méréseink. Nem is tehettük volna meg a folyamatos kutatások okán ezeket a lépéseket, de amikor ez köztünk (Jánossal) szóba jött, egy másodperc alatt lesöpörtük a témát.

„Elkezdjük a munkát, de majd csak tavasszal lépünk a nyilvánosság elé” – mondtad a tavalyi interjúban. Látszik már a piacon az Impetus Research?

János az igazgató, ő viszi a céget, de az értékesítésbe én is odateszem magamat. A járvány miatt nem sikerült megvalósítanunk a János által felvázolt terveket, majd most.

 

A benned szunnyadó jövőkutató mit mond, valóban súlyosabb lesz ez a válság, mint a 2008-as volt?  Milyen lesz szerinted az új normalitás?

Erről szívesen nyilatkozom – két év múlva. Bár intenzíven foglalkozom üzleti jövőkutatással, két nagy projektet zártam le nemzetközi vállalatoknak a közelmúltban, de még várok néhány hetet, hónapot az „érvényes és hiteles” előrejelzésekkel. Ahogy fentebb kifejtettem, a szcenárió-elemzésekben hiszek, nem az egy bizonyos, a tuti megmondásában. Mint jövőkutató, ugyanakkor azt gondolom, hogy az új normalitás nem egy rögzített pozíció, hanem egy folyamatosan képlékeny állapot. Arra kell felkészülnünk, hogy a váratlan események, amelyek kis valószínűséggel, de nagy hatással következnek be, egyre többször előkerülnek életünkben.

 

Magánemberként hogyan élted át az elmúlt heteket? Mi az, amit másként látsz, másként csinálsz, mint korábban?

Ahogy sokan mások, otthoni környezetben töltöttem ezt az időszakot. Ugyanakkor nem hagytam ki a heti három-négy teniszt és amikor és ahogyan lehetett, motoroztam is. Ja, és tele van a kertünk virágokkal, új növényekkel.

 

Szakács László főszerkesztő