2020-as keresőoptimalizálás-trendek

Kiemelt Piac

A technológia elképesztő fejlődése ma már nem csupán a robotokkal és a sci-fi filmekkel köthető össze, számos egyéb iparágra, köztük a marketingre is óriási hatást gyakorol, és merőben átalakítja őket. Gondoljunk csak az önműködő autókra, az okosházakra vagy a chatbotokra. A változás alól értelemszerűen a digitális marketing területe sem tud kibújni. A fejlődés a keresőoptimalizálással (SEO) foglalkozó szakembereket is érinti – az újabb és újabb algoritmusfrissítések és fejlesztések folyamatos naprakészséget követelnek meg tőlük.

 

A cikkben ezért kiragadunk néhány olyan területet, amely a technológia és a SEO közötti mélyebb kapcsolatot boncolja. Sok izgalom várható 2020-ra, annyi garantált.

 

Természetes nyelvfeldolgozás, azaz megérkezett a BERT

Az elmúlt időszak legnagyobb algoritmusfrissítése a BERT. Ez a Google legújabb, neurálishálózat-alapú modellje, amely a természetes nyelvfeldolgozást segíti. De mit is jelent ez pontosan? A technológiai innováció machine learninget, azaz gépi tanulást használ annak érdekében, hogy a szavakat egy adott szövegen belül kontextusban tudja értelmezni. Az algoritmus eddig külön-külön dolgozta fel a kifejezéseket.

Egy angol példát hozunk a könnyebb megértés érdekében. A BERT bevezetését megelőzően a „2019 brazil traveler to usa need a visa” kifejezést beírva a keresőbe lényegesen más találatokat kaptunk, mint most. (Lásd a cikk első képét). Korábban az algoritmus olyan információkat adott vissza, amelyek elsősorban arra adnak választ, hogy mit érdemes tudni a Brazíliába utazó amerikaiaknak a vízumról. A fenti szöveg valójában arról szól, hogy a brazilok utaznának Amerikába, és szeretnének több mindent megtudni vízumkérdésekben. A BERT bevezetésével a kifejezést pontosabban értelmezi a Google, így a jobb oldali képernyőképen látható tartalom jóval relevánsabb találat.

 

Fontos megjegyezni, hogy nem lehet a BERT kedvére optimalizálni, így a legjobb, amit tehetünk, ha az emberek számára írott minőségi, hasznos tartalmakat publikálunk.

 

A keresési szándék tökéletes kielégítése?

Nem titok, hogy naponta több billió lekérdezés zajlik a Google-ön keresztül. A felhasználóknak azonban egyre pontosabb és relevánsabb eredményekre van szükségük, melyek jó eséllyel elégítik ki a keresési szándékukat. Ennek érdekében nem csupán néhány szót írnak be, hanem előfordul, hogy teljes mondatokat.

Amikor angolul lekérdezem, hogy lesz-e újabb Harry Potter-film, a Google a második mellékelt képen látható választ adja. Azonnali direkt válasszal találkozunk, azt megelőzően, hogy lejjebb görgetnénk, és a sok URL közül kellene kiválasztanunk a számunkra legmegfelelőbbet. Sokáig kell várni az új filmre, de legalább ezt gyorsan megtudtuk…

Sajnos nincs egy biztos recept, ami garantálná, hogy hasonló módon szolgálhassuk ki a felhasználók kereséseit. A legjobb, amit tehetünk, ha minőségi tartalmat állítunk elő, és úgy formázzuk, hogy a Google számára is a lehető legjobban értelmezhető legyen.

A kiemelt találatok mellett a keresőmotor olyan további kifejezéseket is listáz, amelyek hasonlóan érdekesek lehetnek számunkra. A Google a RankBrain elnevezésű algoritmust használja a lekérdezés feldolgozására, a relevancia azonosítására és a pontos eredmények listázására.

 

Az automatizálás hatékonyabbá teszi a keresőoptimalizálást

Az automatizáció a digitális marketingesek által az időmenedzsment optimalizálására leggyakrabban használt eszköz. Robotpilótamódon futnak a fizetett hirdetések (PPC-kampányok), maguktól repülnek ki a hírlevelek, a Facebook-bizniszoldal csak ontja magából az újabb posztokat, hetente készülnek a riportok. Nincs másra szükség, „csak” a megfelelő kezdeti beállításokra, és megy minden magától.

Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy a szakértők hátradőlve kimaradnak a munkából, majd idővel átadják helyüket egy arra érkező robotnak. Éppen ellenkezőleg. Az automatizáció elősegíti a SEO-sok hatékonyságának növelését, aminek köszönhetően jobb eredményeket érhetnek el. Több idejük marad a szakértőknek kreatív megoldások tesztelésére, új stratégiák kipróbálására és meglévő adatok elemzésére.

A legtöbb nagyvállalat – Netflix, Google, Amazon – már kihasználja az automatizáció előnyeit. Szinte feldolgozhatatlan mennyiségű adat áramlik hozzájuk, melyekből újabb és újabb elemzések készülnek, ezekből pedig még pontosabban szegmentált és perszonalizált megoldások.

 

Megbízható, valós idejű analitika

A nagyvállalatok évek óta élnek a rengeteg adat nyújtotta lehetőséggel, mint ahogy egyre több SEO- és egyéb online marketing ügynökség is. Egyre megbízhatóbb és pontosabb méréseket és elemzéseket tudnak lefuttatni, amelyeknek eredményeit felhasználva további üzletfejlesztési lehetőségekhez jutnak.

A más iparágakban tevékenykedő szakemberekhez hasonlóan a keresőoptimalizálással foglalkozók minden eddiginél több és hasznosabb információval rendelkeznek. Ezt a rengeteg adatot igény szerint, valós időben kaphatják meg. Ezek az információk szinte minden munkafolyamatban eredményesen felhasználhatóak, a technikai elemzésektől kezdve egészen a tartalomstratégia kialakításáig vagy annak utólagos módosításáig.

Nézzünk néhány példát, mit mérhetünk 2020-ban:

  • mobilalkalmazás valós idejű látogatóinak száma;
  • keresési mennyiségek alakulása;
  • konverziót elősegítő csatornák, tartalmak azonosítása;
  • demográfiai ismérvek meghatározása;
  • buyer personák meghatározása a felhasználók internetes szokásainak köszönhetően.

 

Átkattintási arány növelése strukturált adatokkal

Az online marketing szakemberek számos metrikát vesznek figyelembe a kampányok mérésénél. Bátran állítható, hogy ezek közül kiemelten fontos az átkattintási arány, amely azt mutatja meg, hogy a hirdetés vagy keresési találat megtekintését követően mennyien kattintanak át egy adott weboldalra vagy aloldalra. Az elsősorban a SEO területén használt, strukturált adatok abban segítenek a keresőknek (és a felhasználóknak), hogy jobban megértsék az oldalunk tartalmát, és elfoglalhassuk a nulladik pozícióban található knowledge panelt.

Előfordulhat például, hogy alacsony szintű hitelességgel bíró weboldalunk a saját márkanévre keresve nem az első találatok között jelenik meg. A strukturált adatok azonban erre megoldást nyújtanak, és segítenek a jobb helyezések elérésben.

Amennyiben több üzlettel is rendelkezünk egy márkanév alatt, akkor érdemes az úgynevezett local business markupot használni, amellyel az elhelyezkedés mellett az üzletek nyitva tartását és az azokhoz tartozó kapcsolati adatok adhatók meg. Számos egyéb schema markup is létezik, amely hozzáadható a weboldalunkhoz. Legyen szó online könyváruházról, receptgyűjteményről vagy elektronikai webshopról, érdemes átgondolnunk, hogyan használhatjuk fel a technológia nyújtotta lehetőséget a magasabb átkattintási arány érdekében.

 

Hogyan készülhetünk fel?

Ha keresőoptimalizálás segítségével szeretnénk látogatókat irányítani honlapunkra, akkor az iparági trendeket érdemes kihasználnunk. A HTML-kódokkal való ügyeskedés és a linkfarmok kora lejárt. A Google algoritmusa egyre jobban képes a keresési találatok eredményes rangsorolására, így a minőségi tartalomgyártásnak keresőoptimalizálási szempontból már nemcsak erkölcsi, hanem üzleti hozadéka is van. Az elmúlt években folyamatosan fejlődő SEO-szoftverek segítségével adatvezérelt módon alkothatunk tartalomstratégiát, olyan témákról írhatunk, amelyekre valóban rákeresnek az olvasók.

Milyen tippekkel szolgálhatunk tehát azok számára, akik 2020-ban a keresőoptimalizálás segítségével szeretnék fellendíteni vállalkozásukat? Érdemes időt és energiát fektetni a minőségi tartalmak készítésébe, javasolt a felhasználó fejével gondolkodni és a keresési szándékra optimalizálni, továbbá a korszerű online marketing eszközök nyújtotta előnyöket is ajánlatos kihasználni.

 

Szesztay Péter

Köszönöm Sebestyén Péternek, a BP Digital SEO-ügynökség szakértőjének a cikk megírásában való közreműködését.