Keresési trendek válság idején: milyen hatással van a koronavírus az online keresésekre?

Kiemelt Piac

Bármilyen válságról legyen is szó a világon, az online keresés megjelenése óta szinte teljesen nyomon követhetővé vált az emberek gondolkodása. Könnyedén megtudhatod, mi iránt érdeklődnek az emberek a legjobban, illetve mit szeretnének vásárolni a közeljövőben.

 

Ezen információk megszerzéséhez számtalan eszköz áll az online marketingesek segítségére. Én most a Google Trends-en keresztül fogom bemutatni a legérdekesebb keresési trendeket, amelyek a COVID-19 kapcsán megfigyelhetőek.

Elöljáróban annyit érdemes tudni a Google Trends működéséről, hogy egy 100 fokú skálán jeleníti meg az egyes témák és kulcsszavak egymáshoz viszonyított, azaz relatív időbeli népszerűségét. Tökéletes tehát a szezonalitás kimutatására, továbbá arra is lehetőséged nyílik, hogy feltérképezd a kapcsolódó kifejezéseket. Mindezen információkat pedig területileg is láthatod, azaz le tudod bontani adott országra, de akár adott megyére is.

Fontos azonban kiemelni, hogy a Google Trends nem feltétlen tükrözi a keresési mennyiségek alakulását. Azaz ha arra vagy kíváncsi, hogy adott kifejezésekre átlagosan hányan keresnek, érdemes egy kulcsszókutatásra alkalmas eszközt választani.

 

Koronavírus Magyarországon innen és túl

2019 év végén hallott először a világ az új koronavírusról, a COVID-19-ről. Néhány hét leforgása alatt központi témává vált valamennyi országban. Nem véletlen, hogy a Google országspecifikus oldalakat készített annak érdekében, hogy bemutassa a keresési trendeket a legnépszerűbb kérdésekkel, témákkal.

Az alábbi grafikonon jól látható a koronavírus iránti érdeklődés világszinten az elmúlt 3 hónapban. Megjegyzendő, hogy a vírus kezdeti gócpontjának számító Kínában Google helyett a Baidu nevű kereső az elterjedtebb, ezért az onnan érkező keresések csak minimális befolyással bírnak a görbére.

 

 

Ebben az időszakban Európán belül többek között Olaszországban – főként Milánóban és Rómában -, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban volt a legforróbb a topic. Magyarország a 8. helyet foglalja el a listában, közvetlenül Amerika után.

A vírus következtében új kifejezések látnak napvilágot. 3 hónap leforgása alatt olyan kulcsszavakra nő meg a keresési mennyiség, amelyek korábban alig, vagy egyáltalán nem voltak az emberek látóterében. A konkrét szavak ugyan országonként eltérőek, de a trend szinte minden régióban megegyezik: minél több információt szeretnének tudni a helyzetről.

Az egyik leggyakrabban keresett kifejezés világszinten a vírus nevét követően a “coronavirus update”. Megtalálhatóak továbbá az eseteket (coronavirus cases), tüneteket (coronavirus symptoms), illetve adott országot felölelő (china coronavirus, coronavirus uk) szókapcsolatok is.

Amerika

Mindegyik országot egy kicsit más kérdések foglalkoztatnak. Az amerikaiak főleg a munkanélküliség, az iskolabezárások, illetve az elzárkózás után érdeklődnek, de ezeket kiegészítve március 23-29 között ezek a “hogyan csináld” (how to) kérdések voltak a legpopulárisabbak:

 

 

Egyesült Királyság

A britek a legaktuálisabb közéleti híreknek néznek utána, különösképpen Károly herceg és Boris Johnson állapota felől érdeklődnek. Megjelennek persze az egyéb híresztelések is, ilyen például az alkohol bevonásáról szóló álhír.

 

 

Megtalálhatóak náluk továbbá olyan kérdések is, mint a “how to draw”, vagy a “how to make bread”.

 

Magyarország

A világszintű trendvonalhoz egészen hasonlóan néz ki a magyarországi érdeklődési görbe.

 

 

Rövid idő alatt nagyon gyakran érkezett keresés magára a vírusra (koronavírus, coronavirus, korona). A top 10 jelenleg hódító kifejezés az alábbi, mellette a relatív népszerűség:

 

  1. magyarország koronavírus – 100
  2. koronavírus térkép – 92
  3. koronavírus tünetei – 40
  4. hírek koronavírus – 36
  5. koronavírus magyarországon – 32
  6. korona – 26
  7. koronavírus olaszország – 25
  8. koronavírus gov – 22
  9. koronavírus időkép – 21
  10. koronavírus index – 20

 

A Google Trends nem rendelkezik kérdésekre vonatkozó adatokkal, ezért manuálisan kellett rászűrnöm a megfelelő témakörökre. Vitathatatlan, hogy a személyes higiénia és biztonság a legtöbb ember látókörébe került. Erről tanúskodik ez a gráf is, ahol a kézmosást (kék) hasonlítottam össze a kézfertőtlenítő (piros) és szájmaszk (sárga) kifejezésekkel.

 

 

Mindegyik kulcsszó külön-külön is március második felében robbant be a keresők találati listájába, de kétségkívül a szájmaszkkal kapcsolatos információk számítanak a leggyakrabban vizsgáltnak a magyarok által.

Számos nyertese van a válságnak. Nézzük most sorra ezeket.

 

Népszerű híroldalak

A magyar keresési trendek kapcsán megfigyelhetted, hogy volt olyan kifejezés, amely magában foglalta a keresett portál nevét is. Ilyen a gov, az index, illetve az időkép is. Ahogy azt már korábban jeleztem, a Google Trends csupán a témák, oldalak relatív népszerűségét mutatja be, nem a keresettség volumenét.

A legnagyobb magyar híroldalak, információs portálok organikus forgalmának elemzése kapcsán gyorsan kirajzolódott, hogy a válság idején hol tájékozódnak szívesebben a magyarok. A legtöbb nagy domain szinte változatlan organikus forgalommal bír, ilyen többek között az Index, 444, HVG, Origo, 24.hu, Időkép. Ezen portálok a válság előtt is nagy népszerűségnek örvendtek, ezért nem kirívó a mostani helyzet.

Két oldal azonban élesen elkülönül a többitől: az egyik a portfolio.hu, akik a januári 600.000-es átlagos organikus forgalmukat március végére 1.6 millió felettire tornázták fel. Az Ahrefs eszköze alapján így néz ki a Portfolio.hu organikus forgalma az elmúlt egy év alakulása alapján:

 

 

A másik, egyértelműen nagy keresési volumen-növekedéssel bíró domain a koronavirus.gov.hu. Új oldal révén szembetűnő a dinamikus növekedés. 3 nap leforgása alatt 7.000-ről 20.000 fölé emelkedett az organikus forgalom.

 

Főzni vagy rendelni?

Szólnak érvek az otthoni főzés és a házhozrendelés mellett is, azonban a Google Trends alapján nem keresnek sokkal intenzívebben receptekre (piros), mint az előző években. Házhozszállítás (kék) után viszont annál gyakrabban kutatnak.

 

 

Ugyanezt a trendet támasztja alá az organikus forgalom vizsgálata is. A receptoldalak (például Nosalty, Mindmegette) nem rendelkeznek számottevőven magasabb organikus forgalommal, mint az elmúlt időszakokban. Sőt, a mindmegette.hu még egy kicsit vissza is esett. Ez a trend azzal magyarázható, hogy azok, akik eddig is főztek, most valószínűleg nem néznek gyakrabban receptek után.

Ezzel szemben a Netpincér és a Wolt is tarolt. Előbbi januárhoz képest duplázott, így már átlagosan havi 400.000 organikus forgalommal bír. Utóbbi úgyszintén dinamikus szárnyalásba kezdett:

 

Igazán népszerűnek számítanak továbbá a házhozszállítás, online, rendelés kifejezések.

 

További érdekességek

A válság miatt ágazatok szűnnek meg és alakulnak át, emiatt mind a vállalkozások, mind az emberek alkalmazkodni kényszerülnek a helyzethez.

A beszüntetett tömegrendezvényekkel összefüggésben a koncert kifejezésre egyre kevesebbszer keresnek, ezzel ellentétben az online koncert kulcsszó növekedésnek indult az utóbbi időszakban.

Ugyanígy felcserélődött a mozi (kék) és az online filmek (piros) keresési gyakorisága.

 

 

Minden olyan szó és kifejezés keresetté vált, amit otthon lehet végezni, egyszerű, és hétköznapi problémára ad alternatívát. Sport témakörben ilyen az otthoni edzés, online jóga, illetve érthető módon a futópad is. Gasztronómia terén többek között a tartós élelmiszer, kenyérsütő és a liszt szavak is igazán népszerűek lettek.

A munkavégzés módja is jelentősen átalakul, ezért az otthoni munka, valamint a home office szavak is gyakran jelennek meg a találati oldalakon.

 

Hogyan tovább?

Láthatod, hogy drasztikus változás figyelhető meg az emberek keresési szokásait illetően. A legfontosabb tanács – azon túl, hogy ne ess pánikba – az, hogy alkalmazkodj a helyzethez. Mindenképpen fordíts kiemelt figyelmet online jelenlétedre, legyen az közösségi oldalad vagy honlapod.

Állj át a digitális jelenlétre termékfejlesztéssel és tartalomírással. Adj konkrét megoldási javaslatokat ügyfeleidnek, vásárlóidnak. Mindenképpen egyszerűen, lényegretörően, praktikusan fogalmazz.

Kapcsolódj a mindenkit foglalkoztató témákhoz, szállj be a beszélgetésbe. Egy kis kreativitással hamar felkeltheted az emberek figyelmét. Az izoláció miatt hamar népszerűvé válhatsz egy kis játékossággal, figyelmességgel.

 

A cikket a BP Digital és BP Legal szakértői írták – külön köszönjük Végh Dorina és Szesztay Péter közreműködését.