Húsz éves a thyssenkrupp autóipari területe Magyarországon  

Kiemelt Márkák

Húsz évvel ezelőtt, 1999 novemberében fogott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) valamint a thyssenkrupp közös fejlesztésbe, amely során a német vállalat felkérésére az egyetem három doktorandusza egy hónap alatt állította össze egy elektromechanikus kormányszervó-rendszer működőképes modelljét.  Eschenben, a thyssenkrupp központjában decemberben egy parkolóban mutatták be a rendszert, és ezt követően már hivatalos formában folytatták tovább a munkát, amelynek eredményeként Budapesten létrejöhetett a thyssenkruppon belül is egyedülálló, ma már több mint 900 magasan képzett mérnököt foglalkoztató E/E (elektromos és elektromechanikus) fejlesztő központ.

A kompetenciaközpontot saját területén a világ legjobbjai között tartják számon és a világ legjelentősebb autógyárainak készít kormányrendszereket, többek között a BMW, a Daimler, az SGMW, a General Motors kínai joint venture vállalata is a megrendelők közé tartozik. A huszadik évforduló alkalmából a thyssenkrupp és a BME közösen ünnepelte meg a születésnapot az együttműködés elindulásának helyszínén, az egyetemen.

Ma a magyar gazdaság fejlődő pályán halad, kilenc év alatt az Európai Unió egyik legdinamikusabban bővülő gazdaságává lett. A külföldi nagyvállalatok egymás után ismerik fel, hogy Közép-Európa az Unió gazdasági motorjává vált, jelentős tudásbázissal és szakembergárdával rendelkezik. Felismerték, hogy érdemes beruházniuk a térségbe. A járműgyártás lendülete töretlen Magyarországon. 2010 óta több területen megduplázta mutatóit. 2018-ra több mint kétszeresére bővült az ágazat termelési volumene és termelési értéke is. Utóbbi tavaly már meghaladta a 8 ezer milliárd forintot, idén pedig várhatóan felülmúlja majd a 9 ezer milliárd forintot is.” – tolmácsolta dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter üzenetét György László, a minisztérium államtitkára az ünnepség alkalmából. Dr. Palkovics László miniszter abban az időben a BME Közlekedésmérnöki Kar Gépjárművek Tanszékének docense és tanszékvezetőjeként ajánlotta a három doktoranduszt a thyssenkrupp figyelmébe.

„Magyarország ma a nemzetközi autóipar egyik legfontosabb gyártási területe  Európában. Nagyon szerencsések vagyunk, hogy a thyssenkrupp ennek a növekedési folyamatnak jelentős részesévé vált. Már a kezdetektől fogva hangsúlyt fektettünk a kutatásra és a fejlesztésre ugyanúgy, mint a gyártásunk kiépítésére. Csak az elmúlt három évben összesen több mint 50 milliárd forintot fordítottunk új üzemekkel kapcsolatos beruházásokra és jelenleg mintegy 2 200 magasan képzett munkatársat foglalkoztatunk. Nagyon büszke vagyok erre a fejlődésre”. – emelte ki dr. Karsten Kroos, a thyssenkrupp autóipari területe, a Components Technology üzleti terület igazgatótanácsának elnöke videóüzenetében.

„Amikor Magyarországra érkeztem, mindössze hetvenen dolgoztunk autóipari területen Magyarországon, ma pedig 2200 munkatársunk van, amire nagyon büszke vagyok. Ahogy húsz évvel ezelőtt, úgy ma is új és innovatív megoldásokon dolgozunk itt Budapesten. Ez azt is jelenti, hogy előre tekintünk a jövőbe, nyomon követjük a piac és a világ rezdüléseit és felkészültek vagyunk ezek változásaira. Továbbra is teljes erővel dolgozunk magyarországi projektjeinken.” – fogalmazott Marc de Bastos Eckstein, a thyssenkrupp autóipari területének magyarországi ügyvezetője.

A vállalat budapesti E/E kompetenciaközpontjában elektromechanikus „okos” kormányrendszerekhez fejlesztenek szoftvereket és újszerű kormányrendszer-koncepciókat dolgoznak ki, mint amilyen például a Steer-by-Wire (mechanikus helyett csupán elektronikus összeköttetést biztosító kormányrendszer) magasszinten automatizált, vagy önvezető rendszerekhez.

A thyssenkrupp a legintenzívebb ipari és technológiai befektető Magyarországon.  A fejlesztés mellett a vállalat gyártással és összeszereléssel is foglalkozik hazánkban:  Jászfényszarun elektromechanikus kormányszervókat és hengerfejbe integrált vezérműtengelyeket gyártanak, Debrecenben stabilizátorokat és rugókat készítenek. A vállalat Győrben futómű-összeszerelő üzemet, valamint egy Steel Service Center-t is működtet. Pécsett jelenleg zajlik egy motoralkatrész gyár építése, ahol nagyhatékonyságú vezérműtengely – és elektromotor alkatrészeket állítanak majd elő.

Jelenleg közel 2200 munkatársa van a vállalatnak hazánkban.