Németh Ottó (Henkel): Márkák és felelősségvállalás

Kiemelt Piac

A Fenntartható márkák konferencia egyik keynote előadását Németh Ottó (üzletág és  marketingigazgató, Henkel Magyarország Beauty Care) tartotta. A gazdaságban, a piacon elfoglalt helyünk, a vásárlóink elvárásai és nem utolsósorban a vállalati értékeink felelősségvállalásra, egyúttal hatásos és hatékony cselekedetre köteleznek minket – adta meg az alaphangot a szakember, aki azt is rögtön elárulta, az üzletágnál fenntarthatósági menedzser munkakör is kialakításra került.

A szakember úgy fogalmazott, a Henkel számára fontos, hogy a fenntarthatóság és ezen a téren elért eredményei szinte ugyanolyan védjegye, ismérve legyen a nemzetközi nagyvállalatnak, mint akár a népszerű kereskedelmi márkái. Ez a gondolat egyébként már a cégalapító első termékeinek a koncepciójában benne foglaltatott.

A Henkel – más felelősen gondolkodó nagyvállalatokkal együtt – tudatában van annak, hogy sokkal több erőforrást használunk, mint amennyi a rendelkezésünkre áll. Ezért a vállalat arra törekszik, hogy radikálisan csökkentse ökológiai lábnyomát, ehhez célszámokat is hozzárendelve. Tevékenységüket hat fókuszterületre koncentrálják a teljes értékláncban. Ezeket a fókuszterületeket két dimenzióra osztották: az egyik a „nagyobb érték előállítása”, a másik az „ökológiai lábnyom csökkentése”. Az első dimenzió három fő része a társadalmi fejlődés (benne a társadalmi szerepvállalás, az oktatási kezdeményezések), a növekvő teljesítmény (több érték előállítása fenntartható termékek révén), valamint az egészség és a biztonság (biztonságos munkahelyek, zéró baleset jobb egészségügyi feltételek,).  A második dimenzió három célterülete: az energia és a klíma (csökkenteni az energiafogyasztást, a károsanyag-kibocsátást, megújuló energiaforrásokat használni), a nyersanyag és a hulladék (kevesebb nyersanyag felhasználásával termelni, újrahasznosított műanyagokba csomagolni, amelyek egyre nagyobb része komposztálható, informálni a fogyasztókat), víz és szennyvíz (csökkenteni a vízfogyasztást és a szennyvízkibocsátást). A kitűzött céloknak tükröződniük kell mind a munkatársak napi tevékenységében, mind pedig az üzleti folyamatokban.

A Henkel a fenti területeken már ma is impozáns eredményeket tud felmutatni: 2010-hez képest 2018-ra 43%-kal növelte a hatékonyságát, 6 %-kal a tonnánként árbevételét, 17 %-kal a munkahelyi biztonságot (munkaórákra vetítve), tonnánként 25%-kal kevesebb széndioxid-kibocsátásért felelős és 29%-kal kevesebb hulladék kapcsolódik a termeléséhez, 24 %-kal csökkentette a vízfogyasztást termek tonnánként.

A Henkelnek 2030-ig minden területre megvannak a célszámai, melyek elérése érdekében  konkrét időközi célok is meghatározásra kerültek. A tervet üzleti területekre és üzleti évekre is lebontották. A Henkel a kitűzött célokat nem egyedül kívánja elérni, rengeteg külső szervezettel, beszállítókkal és kereskedelmi partnerekkel közös projektek eredményezik a már elért fejlődést és ezen törekvések mentén érhető el a kitűzött cél.

Németh Ottó a vállalat tevékenységének fő vonalai után arról beszélt, az általa irányított Beauty Care üzletág hogyan fordította le a stratégiát konkrét lépésekre. Az első kulcsszó, ill. kifejezés az angol „better for you”, a „jobb neked”: felismerték azt az igényt, hogy a fogyasztók keresik a környezetkímélő és környezetbarát termékeket, sőt a tanúsítványokat, amelyek a termék „mentes” jellegét igazolják. „Felelős vállalatként sokat tehetünk azért, hogy jobb legyen a földnek, és ez a tudatos  fogyasztói magatartáson is múlik.”

 

A fenntarthatóság egyik kulcskérdése a szegénység felszámolása is, amit a gyakorlatban kiválóan szemléltet a Plastic Bank kezdeményezés, amely Haitit választotta egyik célországnak. A környezeti katasztrófák által sújtott országban tízmillió lakos él, többségében igen nehéz körülmények között. A 2010-es földrengés óta szinte katasztrofális állapotok uralkodnak a vezetékes víz vagy a kommunális hulladékgyűjtés terén. Haitin emberek milliói többnyire zacskós vizet és terméket fogyasztanak, így naponta akár 20-40 millió üres zacskót dobnak el, amelyek rövidesen a folyókban majd egyenesen a tengerbe kerülnek. A Plastic Bank arra az ötletre épült, hogy adjunk pénzt, munkát, elfoglaltságot a nyomorban élőknek. Aki összeszedi a műanyag hulladékot és beviszi a gyűjtőállomásokra, az pénzt, árukat és egyéb szolgáltatást kap értük. Az így összegyűlt műanyag hulladékot ezután áthajóztatják Európába, és újra feldolgozzák. A környezetbe így kevésebb hulladék kerül, miközben a programmal nélkülöző emberek tízezrei jövedelemhez jutnak. A világ fejlettebb régióiban természetesen más szempontok kerülnek mérlegelésre a vásárlói döntések során.

A környezettudatos fogyasztók, akik leveszik a terméket a polcról és megnézik az összetevőket. A Henkel két éve bevezette a „tiszta szépség” svéd koncepciójára épülő Barnangen, tavaly pedig a Nature Box márkákat, a „mindentől mentes” test- és hajápolás céljára. Idén tavasszal pedig a francia piacra vezettek be egy 100 %-ig természetes terméket, bio csomagolásban, mely remélhetőleg előbb-utóbb a magyar piacon is kapható lesz. A meglévő, klasszikus márkákkal is tenni kell valamit, készülhet belőlük vegán formula, összetevők és formulák kerülnek újragondolásra, környezetbarát csomagolás, gyártási eljárás és a piacra jutás, azaz a teljes értéklánc felülvizsgálatra kerül.

Kulcskérdés a körforgásos gazdaság elveinek érvényesítése a gyakorlatban. A Henkelnél ma már minden egyes marketingtervnek van egy fenntarthatósági faktora, ami önálló szempontrendszer a termékjellemzők mellett.

Ma már a Henkel termékek csomagolásának több mint 80%-a újrahasznosítható anyagból készül. 2025-re csomagolásuk100%-ban újrahasznosítható, újrafelhasználható vagy komposztálható lesz. A termék minden aspektusát megvizsgálják, hogyan lehetne-e fokozottan környezetbarát, használhatnak-e hozzá kevesebb színezéket, csomagolható-e a komposztálható műanyagba. A legjobb üzenethordozók a fogyasztók, akik számára edukációs programokat indítanak a partnereikkel, mint a Rossmann és a dm. A promóciókat is igyekeznek fenntartható módon megvalósítani, a tusfürdőhöz például egy kis fürdőszobai stopperórát csomagoltak, amivel ellenőrizhető, mennyi időt tölt a zuhany alatt az ember.  A honlapjaikra lábnyom-kalkulátorokat fejlesztenek, amelyek megmutatják, az adott termék milyen terhelést jelent a környezetnek. Limitált kiadású termékeket is kihoznak, amelyek üzenethordozóként rávilágítanak a cég által fontosnak tartott értékekre.

Németh Ottó egy igen fontos bejelentést is tett. A Henkel külföldön már létező Million Chances programját jövő évtől Magyarországon is elindítják Schwarzkopf Millió Esély a Nőknek néven. A világban nők ezreinek, tízezreinek adnak esélyt egy jobb, aktívabb, sikeresebb életre, amellyel a szegénység felszámolását is elősegítik. Hazánkban is ezen célok kerültek a hamarosan induló program középpontjába, meglévő CSR projektek és ezeket kiegészítő új kezdeményezések kerülnek majd egy Henkel által alapított új magyarországi alapítvány felügyelete alá.

 

 

Köszönjük partnereinknek a konferencia támogatását!

SOCIAL MEDIA