A Black Friday lenyomja a karácsonyt

Márkák

A Black Friday-nek köszönhetően mérföldkőhöz érkezik a magyar e-kereskedelmi piac, az idén várhatóan nagyobb forgalmat bonyolítanak le a hazai e-kereskedők novemberben, mint decemberben.

A magyar vásárlókat világszinten is kimagasló mértékben foglalkoztatja a Black Friday: az utóbbi két év adatai szerint a világ országai közül Dél-Afrika és az Egyesült Államok után Magyarországon keresnek rá az internetezők a legtöbb alkalommal a „Black Friday” kifejezésre a Google Trends statisztikái szerint. A GKI Digital felmérése alapján tavaly a webáruházak 62 százaléka rendezett Black Friday-t, idén ez az arány akár a 80 százalékot is elérheti.

A magyar vásárlók még a környező országoknál is gyorsabban fejlődtek az online irányba, a magyar e-kereskedelem idén is 20-30 százalék körüli növekedést mutat, így elérheti akár az 500 milliárd forintot is. Mindezek tükrében nem meglepő, hogy 2018-ban várhatóan fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai online kiskereskedelmi piac: a fekete péntek által generált extra eladásoknak köszönhetően a novemberi forgalom valószínűleg most először lesz magasabb a decemberinél: tehát a Black Friday Magyarországon elnyomja majd a karácsonyi vásárlási szezont – mondta el Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője.

A fekete pénteki akciókat itthon öt évvel ezelőtt meghonosító Extreme Digital 2018. november 16-án rendezi meg a Black Friday-t. Ezen a napon az akcióra létrehozott, a felhasználói szokásokra válaszul mobilos megjelenítésre különös gonddal optimalizált weboldalon átlagosan 40, maximálisan 86 százalékos árengedménnyel lehet majd megvásárolni az ide feltöltött 120.000 darab árucikket, amelyek 224 márka 1200 termékét képviselik. Ezzel a vásárlók összességében mintegy másfél milliárd forintot spórolhatnak az eredeti listaárukhoz képest. Az akciós aloldal mellett – melynek létrehozását elsősorban az árengedmények jobb és jogszerű kommunikációja indokolta – a főoldalon is futnak majd „hagyományos” akciók, amelyek további 8000 terméket érintenek.

A Black Friday-ra a cég már hónapok óta készült: tárgyalásokat folytattak a beszállítókkal, készleteztek, októbertől toborozták a logisztikai munkaerőt és egy 20.000 négyzetméteres raktárt is megnyitottak. Az informatikai háttérről pedig egy óriási felhőkapacitáson futó, az eseményre dedikált rendszer gondoskodik.

Az alza.hu versenyhivatali elmarasztalása kapcsán Várkonyi Balázs a konkrétumok értékelése nélkül elmondta: nem baj, ha a versenyhatóság foglalkozik azzal, hogy a cégek igazat mondjanak. Szem előtt lévő, magyar tulajdonú cégként ez különösen fontos számukra annak érdekében, hogy ne kerüljenek versenyhátrányba a külföldi székhelyű vállalkozásokkal szemben. Az viszont látható, hogy az e-kereskedelem továbbra is kihívást jelent a hagyományos világban edződött szabályozóknak, ezért a kereskedők próbálnak együttműködni a hivatalokkal és a jogalkotókkal az életszerűbb szabályozás érdekében.

Garantált bolti átvétel 5 napon belül

A 2015-ös logisztikai krízis óta az itthon működő futárszolgálatok folyamatosan fejlődnek: az eNet idén januárban publikált kutatásának eredményei szerint azonban még a tavalyi ünnepi szezonban is átlagosan négy napot csúsztak a kiszállításokkal. Az Extreme Digital az országot lefedő 16 szaküzletében is lehetővé teszi a rendelések átvételét, mely esetben 5 napon belüli átvételt garantálnak. Emellett – kísérleti jelleggel – Budapesten és környékén egy kisebb (egyelőre tíznél kevesebb autóból álló) saját futárflottával beszállnak a háztartási nagygépek kiszállításába is.

A magyar jogszabályoknak megfelelően a fekete pénteki vásárlásokra is érvényes az online rendelések esetén előírt 14 napos elállási jog, bolti átvétel esetén pedig áruhitelre is meg lehet vásárolni az akciós termékeket, vagy akár további extra garancia, vagy töréskár biztosítási szolgáltatásokat igénybe venni. Várkonyi Balázs elmondta, hogy a magyar online vásárlókegyre tudatosabbak: a 2-3 évvel ezelőtti 2 százalék körüli értékről folyamatos növekedést mutatott, és mára időszakonként már a 4 százalékot is eléri a visszaküldési arány, ami Európában is magasnak számít az elektronikai szegmensben. Emellett a panaszkezelésben is megmutatkozik a vásárlók ébersége: a Black Friday különösen kritikus időszak a vállalati Facebook-oldal életében, hiszen az egy-egy akcióról lemaradt vásárlók gyakran a közösségi médiában adnak hangot indulataiknak. Előfordul például, hogy „kiveszik a kosarukból” a kinézett árucikket. Ehhez fontos tudni, hogy az áru csak a megrendelés gomb megnyomása után kerül a birtokunkba, addig bárki más „kiveheti a kosarunkból”, ha már nincs több darab készleten. A webáruház az ilyen esetek minimalizálására bevezette, hogy a megrendeléshez első körben csak a névre és az email-címre van szükség, minden más intézhető a gomb megnyomása után.

Ezekre a termékekre vadászik a magyar a fekete pénteken

A korábbi évek statisztikái alapján egy tipikus Black Friday-vásárló vagy valamilyen ajándéka szánt terméket (például LEGO játékot), vagy nagyobb értékű tartós használati cikket (okostelefont, tévét, játékkonzolt, porszívót) vásárol. Kifejezetten népszerűnek számítanak az Apple és Samsung termékek. Emellett az olyan praktikus termékek is keresettek, mint például az elektromos csavarhúzó, a lézeres távolságmérő, a kapszulás kávéfőző vagy a hoverboard, ez utóbbi termékek jelentős részét azonban inkább impulzusvásárlás során szerzik be az online vásárlók.

Ahogy a korábbi években, úgy várhatóan 2018-ban is jelentős számú rendelés érkezik majd a szomszédos országokban, illetve az Egyesült Királyságban és Németországban dolgozó magyaroktól, akik előszeretettel lepik meg itthon élő szeretteiket fekete pénteki akciós termékekkel. A hazai vásárlók döntő többsége egyelőre a készpénzes vagy átvételkor történő bankkártyás fizetést részesíti előnyben, amely a hibrid modellben működő Extreme Digital szaküzleteiben is megtehető.