Milyen lesz a jövő ügynöksége?

Inspiráció

A negyedik ipari forradalomnak köszönhetően soha nem látott mértékben gyorsult fel a
vállalatok működése, ami komoly hatással van az ügynökségekre is. Milyen lesz a jövő ügynöksége – ezt tudakolják most szakemberektől

A negyedik ipari forradalomnak köszönhetően soha nem látott mértékben gyorsult fel a vállalatok működése, ami komoly hatással van az ügynökségekre is. Legalábbis erősen indokolja, hogy a megszokott megoldások helyett nyissanak az újra, elrugaszkodjanak a hagyományos keretektől, és újragondolják az ügyféllel való viszonyukat. Szolgalelkűség helyett partnerség, random ötletek helyett adatvezéreltség, és persze rugalmasság.

Néhány éve a kaliforniai RPA ügynökség a Cannes Lions Fesztiválon mutatta be The Naked Truth (A Meztelen Igazság) című kutatását, amelynek keretében 150 senior szintű ügynökségi és marketinges vezetőt kérdeztek meg a márkák és a kreatív partnerek viszonyáról. Az ügyfél-ügynökség kapcsolat tekintetében mind a két fél azt vallotta, hogy a bizalom a legerősebb kapocs: 98%-uk szerint a bizalomra épülő együttműködés hatékonyabb munkát eredményez. Ezzel együtt az is kiderült, hogy a két oldal között gyakran információhiány van, mert míg az ügynökségek 90%-a vallotta, hogy valóban érti, mit szeretne az ügyfél, a másik oldalon 65% nem így gondolta. Amikor pedig mindkét partnernek kölcsönösen szüksége van egymásra, de különbözőek a céljaik, vagy éppen nem ismerik egymás gondolkodását, az az elégedetlenség tökéletes receptje.

Mindkét oldalon nyitottságra és tudatosságra van szükség

Úgy tűnik, a helyzet nem sokat változott 2014 óta, hiszen az RSW/US üzletfejlesztési ügynökség 2017 elején készült kutatása is azt mutatja, hogy az ügynökségek és az ügyfelek továbbra sem értenek egyet a kapcsolatuk változó természetét illetően. Ahogy az alapító Mark Sneider az eredmények láttán fogalmazott: „A hibát mindkét oldalon kell keresni, és mindkét oldalnak cselekednie kell. Az ügynökségeknek ötleteket kell hozniuk, és frissen kell tartaniuk a kapcsolataikat, a marketingeseknek pedig üzleti partnerként kell az ügynökségekre tekinteniük”.

Az ExchangeWire több mint 100 vezető körében végzett felmérése is azt mutatja, hogy változásra van szükség: arra keresték a választ, hogyan alakul 2018-ban az ügynökségi modell. Kritikus szempontként többek közt az analitikát, a felelősségtudatot és az agilitást emelték ki: szerintük egy sikeres ügynökségnek adatelemzéssel kell alátámasztania és optimalizálnia a javaslatait és kampányait, emellett a lehető leggyorsabban kell értékelnie, reagálnia, és a tapasztaltakból tanulnia. ​Ezt a tendenciát egyébként az RSW/US felmérése is megerősíti: az egyik legmeglepőbb eredménynek azt tartják, hogy a megkérdezett marketingesek 37%-a alkalmazott CIO-t (Chief Information Officert) és költött adatelemző szoftverre.

Te is hozzátehetsz a képhez

A budapesti székhelyű The Cave digitális ügynökség is éppen arra keresi a választ új kezdeményezése keretében, hogy mitől jó a jövő ügynöksége. Az említett amerikai példákkal összhangban ők is azt vallják, hogy ma már elengedhetetlen a kézzelfogható számokra és tesztekre épülő stratégia, a száraznak tűnő adatok mellett azonban nagyon fontos, hogy ne feledkezzünk meg az újdonságok és trendek figyelemmel kíséréséről sem. Kísérletezés, tesztelés és finomhangolás ​nélkül egy új csatorna vagy eszköz sem lesz a barátunk, a transzparencia és a partneri viszony hiánya pedig az ügyféllel való kapcsolatot nehezítheti meg.

Ugyanakkor azt vallják, hogy az ügynökség is választ: hosszú távon csak olyan vállalattal képes eredményesen együtt dolgozni, akinek a kultúrája illeszkedik a sajátjához, tehát megvan a közös értékrend és hullámhossz.

A The Cave szerint ma már nincs befejezett termék, éppen ezért örömmel veszik a te véleményedet is. A jövő ügynöksége projektjük célja az, hogy olyan szakmai diskurzust kezdeményezzenek, ami maximalizálhatja az iparág hatékonyságát. Kattints ide, nézd meg, ők hogyan képzelik el a jövő ügynökségi modelljét, és mondd el emailben vagy a fenti linken kommentben, te hogy látod az általuk felvetett kérdéseket! A beérkező visszajelzéseket a The Cave összesíti és értékeli, majd április 18-án, szerdán egy zártkörű meetup keretében megbízókkal és ügynökségekkel közösen alakítja ki a szakma által is elfogadott iránymutatásokat, amely minden ügynökségnek segítségére lehet abban, hogy hogyan adjanak választ a jövő kihívásaira.