Hol van már a dízelbotrány?

Márkák

A Volkswagen konszern tavaly eladásai és bevétele növelése mellett megduplázta nyereségét az előző évihez képest, sőt, a dízelbotrány előtti évinél, a 2014-esnél is nagyobb nyereséget ért el.

A konszern 2017-ben 11,4 milliárd euró részvényesekre jutó nyereséget ért el, több mint a dupláját az előző évinek, forgalma pedig 6,2 százalékkal 230,7 milliárd euróra emelkedett. A világszerte értékesített 10,74 millió, az előző évinél négy százalékkal több személygépkocsival és haszongépjárművel pedig megerősítette pozícióját a világ legnagyobb járműgyártójaként.

A konszern alapmárkája a VW esetében a működési eredmény a dízelbotrány költségei nélkül 3,3 milliárd euróra emelkedett az előző évi 1,9 milliárd euróról. A dízelbotrány költségei pedig 2,8 milliárd euróra csökkentek az előző évi 5,2 milliárd euróról. A márka értékesítési árbevétele 24,3 százalékkal 80 milliárd euróra csökkent. A bevétel azonban nem igazán vethető össze az egy évvel korábbival, mert változott a márkához tartozó külföldi képviseletek száma.

A konszern prémium márkája, az Audi működési eredménye a dízelbotrány egyszeri tételei nélkül 5,1 milliárd euróra emelkedett 4,8 milliárd euróról. A dízelbotránnyal kapcsolatban az Audinak 400 millió euró költsége keletkezett 2017-ben az előző évi 1,8 milliárddal szemben. A márka értékesítési árbevétele 800 millió euróval 60,1 milliárd euróra emelkedett.

Volkswagen konszern egyre inkább az elektromobilitásra és a digitalizációra összpontosítja fejlesztési erőfeszítéseit. A konszern jelenleg három üzemében gyárt elektromos járműveket, 2022-re pedig 16-ra növeli az üzemek számát ahol elektromos autók is készülnek. Tervei szerint 2025-re már évi hárommillió elektromos autót gyártanak majd és nyolcvan elektromos modell lesz a kínálatban.

Az elektromobilitás fejlesztésére tett erőfeszítések mellett a Volkswagen nem hagy fel a belsőégésű motorok gyártásával sem, sőt, kulcsszerepet szán a dízelmotornak az emissziós előírások teljesítésében – közölte Matthias Müller, megjegyezve, hogy tekintettel a szigorodó környezetvédelmi előírásokra, “a dízelmotor nem a problémát, hanem a megoldást jelenti”.

“Csak az idén közel 20 milliárd eurót fordítunk a hagyományos modellek és hajtásláncok fejlesztésére, a következő öt évben pedig 90 milliárdot” – hangsúlyozta. Az elektromobilitás, a digitalizáció, az autonóm navigáció és mobilitási szolgáltatások fejlesztésére ugyanezen időszakban 34 milliárd eurót fordít a konszern.

Az idén a konszern értékesítési árbevételét öt százalékkal tervezi növelni és eladásai is magasabbak lesznek valamivel a tavalyinál.

A jó eredmény negyven százalékkal 10,14 millió euróra növelte a konszern vezérigazgatója Matthias Mueller keresetét. Ehhez képest a Daimler vezérigazgatója Dieter Zetsche 8,6 millió eurót keresett tavaly, holott a Mercedes-Benz márka a prémium kategóriában már a második évben előzte meg az Audi és a BMW eladásait.