A Magyar Telekom a tavalyihoz hasonló árbevételt vár 2018-ban

Márkák

A tavalyihoz hasonló, 600 milliárd forintos árbevétel szinten tartására vagy kismértékű emelkedésére számít a Magyar Telekom Nyrt. az idén.

A tavalyihoz hasonló, 600 milliárd forintos árbevétel szinten tartására vagy kismértékű emelkedésére számít a Magyar Telekom Nyrt. az idén – mondta a vállalat gazdasági vezérigazgató-helyettese sajtóbeszélgetésen csütörtökön Budapesten.

Szabó János hozzátette: az EBITDA (kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti) eredménye 2018-ban 190 milliárd forint lehet, a menedzsment előrejelzése szerint a részvényenkénti 25 forintos osztalékszint tartható lesz ebben az évben is a jelenlegi és várható működési és szabályozási környezetben. A beruházások Magyarországon és Macedóniában is a hálózatok fejlesztéséről szólnak majd, erre 90 milliárd forintot terveznek költeni az idén – mondta.

Christopher Mattheisen vezérigazgató elmondta: továbbra is várják a negyedik mobilszolgáltató belépését a magyar piacra, komoly szándék van rá, és a piaci várakozások szerint ez idén megtörténik. A jelenlegi versenykörnyezetben kicsit nagyobb a bizonytalanság szerinte, a Telenor eladása, az Invitel átadása miatt nehéz előre látni a hatásokat, és tervezni. A tavalyi évet értékelve elmondta: a Telekom erős teljesítményt mutatott fel, miden publikus célkitűzést teljesítettek a bevételek és az EBITDA esetében is.

A vezérigazgató közlése szerint a feltöltőkártyák éves kötelező adategyeztetése ellenére az előrefizetéses szegmens bevételeinek 95 százalékát, az ügyfeleknek pedig a 80 százalékát megtartották. Kitért arra, hogy a verseny egyre erősebb az ügyfelekért, minden szolgáltató jelentős fejlesztéseket hajtott végre, ahogy a Telekom is. A jövőbe mutató lépések közé sorolta a járműipari tesztpálya városában, Zalaegerszegen a belvárosban átadott három, 800 Mbit/s adatátviteli sebességű 4G+ bázisállomás felállítását a zalaegerszegi tesztpálya első bázisállomásának átadását, vagy a 4G mobilhálózat kültéri lakossági lefedettségének 99 százalék fölé emelését, és az Ericssonnal közösen bemutatott első magyarországi 5G kapcsolatot, ami 22 Gbps sebességet ért el. Idén a terveik szerint még 300 ezer háztartásban építik ki a szélessávú vezetékes hálózatot, döntően saját erőből, de a teljes beruházás egyharmadához uniós forrásokat is felhasználnak (a vállalatcsoport összesen 12 milliárd forint uniós támogatást nyert el pályázat útján).

Kitért arra, hogy a korlátlan adatcsomagok megjelenése átalakította a piacot, ami a következő időszak árazására is hatással lesz.

Szabó János kiemelte: a hűségidőre vonatkozó szabályok bevezetése ellenére nőtt a hűségszerződések száma az utolsó negyedévben, a szerződéses mobil az ügyfeleik 70 százaléka továbbra is 24 hónapos szerződéssel vásárolt új készüléket. Minimális az, aki nem köt hűségszerződést – jelezte. A roamingdíjak csökkentése növelte az adatforgalmat.

A vezérigazgató-helyettes beszámolt arról is, hogy a mobilpiacon megtartották a meghatározó pozíciót Magyarországon, és a TV piacon is növelték a részesedésüket. Az ügyfelek 88 százaléka a legnagyobb TV előfizetési csomagot vette igénybe – közölte. A T-Systems rekordévet zárt, az IT szolgáltatások piacán 16 százalékos piaci részesedése lesz az előzetes adatok alapján – mondta Szabó János.

A Magyar Telekom Nyrt. konszolidált nettó nyeresége 2017. negyedik negyedévében 5,2 milliárd forintra romlott a 2016-os negyedik negyedévi 20,2 milliárd forinthoz képest, ami a 2016 utolsó negyedévében könyvelt egyszeri nyereségadó-javulás hatását tükrözi. Az elemzők 5,4 milliárd forint adózott nyereséget vártak.

A nemzetközi pénzügyi jelentési szabványok (IFRS) alapján készült gyorsjelentés szerint a cég bevétele viszont 161,442 milliárd forintra nőtt az egy évvel korábbi 151,857 milliárdról éves összevetésben, mivel a jelentősen magasabb rendszerintegrációs és információtechnológiai (RI/IT) bevételek, a készülékértékesítési és mobil adatbevételek több mint ellensúlyozták az alacsonyabb vezetékes és mobil hang-, illetve energiaszolgáltatásból származó bevételeket. A növekedésre éves viszonylatban is hasonló tényezők hatottak, így a 2017-es összes árbevétel 6,4 százalékkal, 610,9 milliárd forintra nőtt.

Tavaly az adózott eredmény 40,2 milliárd forint volt, ami 25,6 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2016-ban, mivel a működési eredmény és a pénzügyi ráfordítások javulását ellensúlyozta a 2016. negyedik negyedévben könyvelt egyszeri nyereségadó-bevétel hatása – közölték.

A jelentés szerint a Telekom EBITDA eredménye tavaly a negyedik negyedévben 1,2 százalékkal 42,3 milliárd forintra emelkedett. Az éves EBITDA 1,0 százalékkal 185,7 milliárd forintra csökkent, mivel a magyarországi bruttó fedezet javulása és a macedón szegmensben elért magasabb EBITDA együttesen sem tudták ellensúlyozni a magyarországi végkielégítési költségek növekedését, illetve az egyéb működési bevételek csökkenését – írták.

A társaság éves mobil bevételei 5,4 százalékkal, 322,7 milliárd forintra emelkedtek, mivel a magasabb mobiladat- és készülékértékesítési bevételek ellensúlyozták az alacsonyabb hangbevételeket, Magyarországon és Macedóniában egyaránt. A vezetékes bevételek a 2016. évi 193,8 milliárd forintról 196,1 milliárd forintra nőttek tavaly. Az RI/IT bevételek 2017-ben 30 százalékkal, 87,5 milliárd forintra emelkedtek éves összehasonlításban. A jelentős növekedést a cég uniós forrásokkal magyarázta Magyarországon. Macedóniában ugyanakkor ezek a bevételek csökkentek, mivel az átmeneti politikai bizonytalanság okán számos nagy állami projektet elhalasztottak.

A nettó adósságráta (a nettó adósságnak az összes tőkére vetített aránya) 34,8 százalékra javult az egy évvel korábbi 39,3 százalékról.

Az egy részvényre jutó hozam tavaly 44,93 forint volt, szemben a 2016-os 52,10 forinttal.

Christopher Mattheisen vezérigazgató elmondta: 2017-ben a cég ismét erős teljesítményt mutatott fel, az első kilenc hónapban csoportszinten elért bevételnövekedés folytatódott a negyedik negyedévben is. A 2016-ban elért jelentős egyszeri profitot fokozó tételek nélkül is sikerült a 2016. évi EBITDA szintet fenntartani, ami jó kiindulópont az idei évre – tette hozzá.

A szabad cashflow célt is túlteljesítették 3 milliárd forinttal, az évet 58 milliárd forint szabad cashflow-val zárták, míg a CAPEX (beruházás tárgyi eszközökbe és immateriális javakba) költésük 87 milliárd forint lett. Idén 90 milliárd forintot terveznek beruházásokra költeni a jelentés szerint. A szabad cashflow 2018-ban 60 milliárd forintra nőhet, az új székházba költözéshez kapcsolódó épületeladások miatt – mondta a vezérigazgató.

Az idén céljuk, hogy a vezetékes és mobil szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelekre még nagyobb figyelmet fordítsanak, mivel egyedülálló a pozíciójuk mint az egyetlen olyan szolgáltatóé, amely képes ellátni a magyar háztartások teljes kommunikációs igényét. 2018-ra ez előző évhez képest enyhén csökkenő, de még mindig megközelítőleg 600 milliárd forint bevételt várnak. A változást az energia-üzletágból való kilépésükkel és a várhatóan alacsonyabb készülékértékesítési bevételekkel magyarázta, ezek a változások azonban várhatóan nem érintik a profittermelő képességüket – jelezte.