A Facebook a kisvállalati marketing kakukkfiókája

Piac

A honlap, a céges Facebook-oldal és az e-mail voltak a kisvállalkozások kedvenc marketing eszközei 2015-ben. A Google AdWords a nyolcadik helyet szerezte meg.

A Marketing Commando 2300 fő megkérdezésével készült friss online felméréséből kiderül, hogy a kisvállalatok leggyakrabban használt marketing eszköze a honlap, amit a válaszadók 85 százaléka használ. Ettől nem sokkal marad el a céges Facebook-oldal, 80 százalékkal. A válaszadók 72 százaléka használ e-mailt, amely így a harmadik legnépszerűbb eszköz. Meglepetésre a Google AdWords csak a nyolcadik helyen végzett, melyet a válaszadók 45 százaléka használ.

A 10 leggyakrabban használt marketingeszköz a kisvállalatok körében:

  1. Saját honlap
  2. Facebook céges oldal
  3. E-mail, saját listára
  4. Keresőoptimalizálás (SEO)
  5. Online hírlevél – holtversenyben
  6. Facebook hirdetés
  7. Ajánlás – Offline
  8. Árakció
  9. Google adwords
  10. Facebook poszt kiemelés
  11. Kupon (saját)

A Facebook és a Google mindent visz

A fizetett online hirdetéseket vizsgálva szembetűnő, hogy a 10 legtöbbet használt eszközből nyolc a Facebook és a Google kötelékéből került ki. Az első helyen a Facebook hirdetés áll. A második a Google AdWords, melyet további három Facebook eszköz követ. Az első tízbe a két óriáson kívül csak a banner és a PR cikk fért bele.

„A Facebook igazi kakukkfiókaként viselkedik, szinte minden mást kitúr maga mellől: a top tízből a Facebook három, a fizetett online marketingeszközök közül az első ötből négy(!) helyen szerepel“ – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.

A 10 leggyakoribb fizetett online hirdetési forma a kisvállalatok körében:

  1. Facebook hirdetés
  2. Google AdWords
  3. Facebook poszt kiemelés
  4. Facebook videó
  5. Facebook remarketing
  6. Google remarketing
  7. Google display network
  8. Banner reklám
  9. PR cikk
  10. Facebook applikáció

A kezdő cégek átlagosan három fizetett hirdetéstípust használnak, a legtöbben Facebook hirdetést, Google Adwordsöt és Facebook poszt kiemelést. A stabil és növekvő cégek marketingmixe jóval összetettebb, további hat eszközt használnak, köztük az olyan korszerű módszereket, mint például a remarketing vagy a videó.

Nem a Google zsugorodik, a Facebook nő

„A Facebook bővülése nem jelenti azt, hogy a Google piacát veszi el. Ellenkezőleg: a Facebook szolgáltatásai egyre lejjebb teszik lécet, ma könnyebb egy vállalkozásnak marketingezni mint bármikor. Akár egy személyes profil segítségével is vevőket lehet gyűjteni“ – mondta Wolf Gábor.

Hozzátette: Ehhez képest a Google AdWords használatához legalább egy egyszerű honlapra szükség van, amelynek az elkészítése sokkal több erőforrást és némi tudást is feltételez, ami sokaknak a Facebook utáni második lépés.

A Facebookot előszeretettel használják a meglévő vevőkkel való kapcsolattartásra is a megkérdezett kisvállalkozások. A meglévő vevőkkel a legtöbben (72%) céges Facebook-oldalon és e-mailben tartják a kapcsolatot. Azonban harmadik és a negyedik is egy újabb Facebook eszköz, a Facebook esemény és a Facebook csoport.

„A kezdő vagy még bizonytalan bevételű cégek használják a leginkább az ingyenes eszközöket. Valójában ezek sem ingyenesek, hiszen az idő és energia, amit ráfordít a vállalkozás, jelentős erőforrás. Azonban sokan ezen keresztül értik meg a marketing működését, majd teszik meg az első lépéseket, készítenek honlapot és kezdenek el fizetett hirdetéseket használni“ – vélekedik a kisvállalati marketing szakértő.

Leáldozóban a hideghívás és postai DM

Az offline eszközök közül a legnépszerűbb az ajánlás, melyet a vizsgált kisvállalkozások 54 százaléka használ. Ezt követi a szórólap (32 százalék), valamint a kiállítás más rendezvényén, melyet a válaszadók 29 százaléka alkalmaz.

Azonban a hideghívásnak és a postai DM-nek leáldozóban van. Azoknak a többsége, akik ezt a két eszközt használják, csökkenő bevételt könyvel el.

„Ennek az egyik oka, hogy egyre nagyobb a hitelesség jelentősége. Ma már önmagában a hideghívás és a hideg listára küldött postai DM egyre kevésbé eredményes, mert nem hiteles. Azonban ha más eszközökkel előbb ismertséget és bizalmat építünk, a postai DM nagyon hatékony lehet. Különösen most, amikor az inboxunk dugig van spammel, hírlevelekkel és kampány e-mailekkel – miközben a postaládánk üres. Tehát ott ma kisebb a verseny, és ezt pár ügyes cég nagyon jól kihasználja” – mondta Wolf Gábor.

A 10 leggyakoribb offline marketingeszköz kisvállalatok körében:

  1. Ajánlás
  2. Szórólap – kézbe adva
  3. Kiállítás más rendezvényén
  4. Sajtóhirdetés
  5. Értékesítők
  6. Hirdetés reklámújságban
  7. Szórólap – postaládában
  8. Reklámtáblák
  9. PR cikk
  10. Hideghívás

Jó év volt 2015!

A megkérdezett kisvállalkozások 68 százaléka több bevételt vár 2015-ben, mint egy évvel korábban. 31 százalékuk vélekedik úgy, hogy stagnálni fog a vállalkozás, és mindössze 9 százalék számít csökkenő bevételre.

„Ilyenkor nem szabad hátradőlni. Ha egy kicsit javul a gazdaság, sokan hajlamosak behúzni az evezőket és úszni az árral. Ez óriási hiba. Ilyenkor kell piacot építeni, új marketingeszközöket kipróbálni, fejleszteni, innoválni, javítani a versenyképességet“ – figyelmeztet Wolf Gábor.