Még mindig az amerikai márkák vezetnek?

Márkák

A FutureBrand listájának élén az amerikai márkák dominálnak, viszont a legnagyobb vesztesek is közülük kerülnek ki.

FutureBrand Index 2015 a PwC globálisan legnagyobb értékű 100 cégét listázó jelentésén, valamint egy fogyasztói kutatáson alapul. Utóbbi keretében 17 ország 3000 válaszadója értékeli a márkákat 18 szempont alapján, melyek között szerepel a hitelesség, az innováció, a bizalom és az egyöntetűség (konzisztencia) is.

A top 10-ben nyolc márka az Egyesült Államokból származik, közéjük csak a dél-koreai Samsung és a londoni tőzsdén (is) jegyzett SAB Miller került be. A hagyományosan jól szereplő technológiai cégek mellett érdemes megfigyelni a biotechnológiai vállalatok előretörését: az Abbvie, a Gilead és a Celgene is ebből a körből került ki. A FutureBrand elsősorban a listavezető márkák emberi aspektusát emeli ki: a gyógyszergyártás vagy a kommunikációt elősegítő technológiák mellett ide sorolják a Walt Disney vagy a Mastercard által kínált élményeket, de még a SAB Miller közös sörös pillanatait is.

A lista legnagyobb veszteseinek többsége – 11-ből 8 – szintén amerikai cég, melyek között a 20. század meghatározó ikonjai mellett a feltörekvő kínaiak által szorongatott márkák is megtalálhatóak.

Az FMCG-cégekre is rájár a rúd: a legtöbbet vesztők között megtalálható PepsiCo és L’Oréalmellett a 25. helyezett Unilever 16 helyezést ronott 2014-hez képest, míg a dohánycégeket – BAT és Philip Morris – a százas lista legvége felé kell keresni. A pénzügyi és energetikai cégek megítélése szintén gyenge, de a közvélemény már enyhülni látszik az irányukban.

A FutureBrand összefoglalója szerint a sikeres márkák titka az innováció, a hitelesség, valamint az, hogy világos elképzelésekkel rendelkezzenek saját magukról és a kategóriájukról, és azt ne féljenek kifejezni sem.

(Forrás: FutureBrandWARC)