Az Apple letaszította a trónról a Google-t

Márkák

Megjelent a friss BrandZ toplista, amely a legértékesebb márkákat veszi számba évről-évre.

Az Apple ismét megelőzte a Google-t és ezzel visszaszerezte az első helyet a világ legértékesebb márkáit számba vevő BrandZ listán, amelyet a Millward Brown készít el minden évben. Az Apple márkaértéke évről-évre 67 százalékos növekedést mutat, így 2015-re elérte a 247 milliárd dollárt. A második helyet elfoglaló Google 9 százalékos bővülésével jelenleg 173,3 milliárd dollárt ér. A Microsoft márkaértéke 115,5 milliárd dollár, amit  28 százalékos növekedéssel ért el, így egy helyet előrelépve a harmadik az idei litán.

Bár az AppleWatch igen népszerűnek bizonyult, a sikert mégis az iPhone 6 hozta meg az Apple számára. “Az Apple továbbra is uralni tudja kategóriáját, köszönhetően annak, hogy fejlesztéseivel időről időre valós értéket teremt fogyasztói számára. Egyesíti racionális és érzelmi szükségleteiket, ezzel szórakoztató módon egyszerűbbé teszi az életet. Az Apple tisztában van a helyzetével, s kiválóságának folyamatosan hangot is ad”, véli Petra Prusova, a Millward Brown Central Europe ügyvezetője.

A Top 100-as lista jelenlegi teljes összesített márkaértéke 3,3 trillió dollár. Ez 2014-hez képest 14 százalékos, míg a lista tíz éves fennállása óta 126 százalékos növekedést jelent. “Annak ellenére, hogy zavaros évtizeden vagyunk túl, a márkaértékek jelentősen növekedtek. Ahol most tartunk, az kulcsfontosságú pillanat a márkaépítőknek. Kialakulóban van egy új igényszint és a fogyasztói szokások is változnak. Az utóbbi 10 év márkaértékelései azt mutatják, hogy az erős és értékes márkák építésébe történő befektetés kiemelkedően megtérül a részvényeseknek”, mondta David Roth a Millward Brownt tulajdonló WPP részéről.

További érdekességek és főbb megállapítások az idei BrandZ Top 100 tanulmányból:

• A technológia a leggyorsabban növekvő kategória. A szektor értéke (több mint 1 trillió dollár) az előző évhez képest 24 százalékos növekedést mutat, ezzel az összérték több mint egyharmadát teszi ki.
• A Facebook hihetetlenül gyorsan nő: 99 százalékos bővülést ért el sikeres stratégiájának köszönhetően, mellyel megszerzett és integrált más közösségi alkalmazásokat (Instagram,WhatsApp), valamint jól működő üzleti modellt dolgozott ki felületeinek kereskedelmi célú értékesítésére.
• Az e-kereskedelem növeli a kiskereskedelmi márkák értékét, az Alibaba belépett a 100-as rangsorba és jelenleg megelőzi az Amazont. Az Alibaba belépésének köszönhetően a szektor értéke negyedével (24%) növekedett. Több mint 66 milliárd dolláros értékével maga mögé utasítja az Amazon mellett a Walmartot is. Jelenleg az Amazon és az Alibaba a két legértékesebb kiskereskedelmi márka.

Elemezve a márkák 10 éves pályafutását a rangsorban, kiderül, hogy:

• Az európai márkák helyzete stagnál, míg a kínai márkák erősödnek, az amerikai márkák pedig visszatértek korábbi pozíciójukba. A kínai márkák száma 2006 óta 1-ről 14-re emelkedett a top100-as listán, 1004 százalékos márkaértéknövekedés mellett. Az amerikai márkák értéke az elmúlt évben 19 százalékkal, míg az elmúlt 10 évben 137 százalékkal emelkedett. Ehhez képest Európa jelenleg csak 24 résztvevővel jelenik meg a rangsorban (2006-ban még 35 európai eredetű márka volt a rangsorban), melyek összesített értéke 9,3 százalékkal csökkent egy év leforgása alatt. A legtöbb kieső európai márkát valamelyik kínai márka taszította le a top100-as listáról.
• A vezető márkák nagyobb eredménynövekedést és részvényeseik számára magasabb értékeket képesek biztosítani. Az elmúlt 10 évben a top100 márkából álló “részvényportfólió” azt mutatja, hogy a részvények árfolyama több mint háromszorosára emelkedett az MSCI World Indexhez képest, és csaknem kétharmaddal magasabb, mint az S&P500.

 

A teljes lista elérhető a kapcsolt dokumentumban.

 

2015 BrandZ Top 100 Global Brands

Letöltés doc formátumban