Stagnál a fogyasztói bizalom

Piac

Azért vásárolunk, mert bizonyos beszerzéseket már nem lehet tovább halogatni.

A GfK közlése szerint a Komplex Fogyasztói Bizalom Index több mint 1 ponttal emelkedett, az értéke 2014 decemberében 164 pont volt. A Fogyasztói Várakozások Index 2014 utolsó negyedévében szinte nem változott, jelenleg 184,5 ponton áll. Ezen belül a családok reáljövedelem értékének megítélése javult, viszont az ország gazdasági helyzetét illetően negatívak a várakozások rövid távon, azaz 12 hónapra vonatkozóan. A hosszú, 5 évre vonatkozó várakozások tekintetében nincs jelentős változás az előző negyedévhez képest. A Vásárlási Hajlandóság Index értéke közel 3 pontos növekedést követően 2014 decemberében 141,9 ponton állt. A mutató javulásának hátterében az áll, hogy a családok saját anyagi helyzetüket tekintve kicsit bizakodóbbak, a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv ugyanakkor az előző negyedévhez hasonló képet mutat.

“Érdekesen különválik a hosszú távú perspektívák és a családok jelenlegi helyzetének megítélése a fogyasztók szemében. Az emberek sajátosan értékelik a körülöttük lévő környezetet, és míg jelenlegi helyzetükkel szemben belenyugvóan elfogadóak, jövőbeli kilátásaikat negatívan élik meg, vásárlásaik fő mozgatórugója pedig főként az eddig elhalasztott vásárlások szükségessége, ami kedvezőtlen hír a fogyasztás jövőjére vonatkozóan” – mondta el Kozák Ákos, a GfK igazgatója.

Néhány további adat:

  • 2014 szeptemberéhez képest 33-ról 38 százalékra nőtt a munkanélküliség növekedésére számítók aránya,
  • Nő az árak emelkedésére számítók aránya, ezt decemberben már a lakosság 72 százaléka gondolta így. A válaszadók átlagosan 7%-os növekedésre számítanak a következő 12 hónapban,
  • 2014 decemberében minden második megkérdezett az inflációnál kisebb mértékű családi reáljövedelem-növekedésre számított,
  • A hitelfelvételi kedv az előző negyedévhez képest nem változott jelentősen,
  • A vélemények a megtakarításokról nem változtak az előző negyedévhez képest: 36 százalék a bizonytalanok aránya, 42 százalék szerint érdemes korábban tervezett vásárlásra felhasználni a megtakarításokat, 15 százalék szerint pedig most egyáltalán nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni,
  • Kis mértékben nőtt a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya, 54 százalékra. A lakása eladását mindössze 13 százalék tartja érdemesnek.