Teheránt is bírja

Márkák

A 40 éves Casio mintegy 1000 cikkelemmel, számos almárkával, nagykövettel és pozicionálással erősít a piacon. A cél a komoly márkaimázs felépítése, miközben az eladásokat is magas szinten tartják.

Casio tipikusan az a márka, amellyel mindenki találkozott már: akár a nagypapa csuklóján, akár kisiskolásként az első műanyag óra képében, akár később, mint a menő srácok feltűnő kiegészítője. A most 40 éves márka számos műszaki különlegességre és hagyományra építve, széles és jól célzott termékpalettával és egyre erősödő kommunikációval van jelen a piacon, miközben az elmúlt évtizedekben kialakult, egyfelől öreges, másfelől komolytalan/fiatalos képet próbálja felülírni, a márkát aktualizálni. A Casio hazai forgalmazója, a Fast Hungary Kft. által szervezett eseményen részletesen is megismerhettük a termékpalettát és a márkavonalak pozicionálását.

A hetvenes évek időtálló darabjait idéző és a mai fiatalok körében újra divatos Retrodarabok mellett a másik ikonikus vonal az immár 30 éves G-Shock. Az ütésálló darabok természetes célcsoportját az extrém sportolók, kültéri és nehéz fizikai munkát végzők, valamint a fegyveres erők tagjai alkotják (így került kapcsolatba a márkával egyik legrégebbi hazai nagykövetük, Klein Dávid hegymászó is), de továbbra is népszerű egyrészt az extrémebb fiatalok körében, másrészt – a mutatós, elegánsabb és drágább darabok – azok esetében, akik a kilencvenes évek közepének rövid életű G-Shock-divathullámában már megszerették ezt a modellt. Őket Winkler Róbert segítségével próbálják meggyőzni arról, hogy elegánsabb öltözékhez sem ciki a klasszikus órához nyúlni. (A fiatalokhoz pedig Denizés a Hősök csapata szól.)

A 20 éves kishúg, a Baby-G hazai arca a Barátok köztből és a SportKlubról is ismert Marenec Fruzsina, aki a csinos, vagány, sportos célcsoportot testesíti meg. A Baby-G kevésbé a funkcionalitásával hódít, inkább látványos megjelenésével és széles színválasztékával operál a fiatal lányok körében.

Tavaly tavasz óta önálló márkaként kommunikálják az elegánsabb női vonalat, a Sheent. Ez a Fossil és a Donna Karan nevével fémjelezhető középkategóriás divatórák nem túl egyszerű és meglehetősen népes szegmensében versenyez. És bár a szakemberek elismerősen nyilatkoznak a technológiájáról, a célcsoport számára ez nem feltétlenül nyilvánvaló, vagy akár csak kiemelten fontos szempont. (Ebben a kategóriában a gyakori óracsere a jellemzőbb, így az évtizedes tartósság nem feltétlenül kulcstényező a döntésnél.) A választást Pokorny Lia nagyköveti szerepeltetésével próbálja segíteni a forgalmazó.

Az idősebb, elegánsabb, mégis sportos férfiak órája az Edifice. Ez megjelenésében és árfekvésében a Certinához hasonló, alsó-középkategóriás, sportosan elegáns svájci órák versenytársa lehet, ugyanakkor bizonyos technikai sajátosságai (pl. napenergia hasznosítása, rádiójeles vezérlés) csak egyes japán márkákban találhatóak meg. A forgalmazóhoz érkező visszajelzések alapján ez elsősorban a 40-45 körüli, műszaki végzettségű vagy érdeklődésű férfiak számára vonzó, ezért is választották kampányarcnak Dr. Kemény Dénest.

Mint a rendezvényen megtudhattuk, az órákat használó ismert emberek közös élménye az egyes időzónák könnyű kezelése, akár átállításról, akár a megfelelő időben történő ébresztésről van szó. Kemény Dénes elmondása szerint órája még Teheránban is megtalálta a helyi időzónát, pedig Iránban – egyedülálló módon – két és fél óra az eltérés Magyarországhoz képest.

A nagykövetek

A Casio hazai márkamenedzserével, Nagy Sándorral arról is beszélgettünk, hogyan kezelhető a bő ezer cikkelemből álló választék, hogyan tudnak működőképes szortimentet ajánlani kiskereskedelmi partnereiknek? (Az alapmodelleken kívül a fenti almárkáknak is számos változata létezik: a PR-célú és kirakatszínesítő daraboktól a limitált szériákon – Red Bull Racing változatok, designer- és művész-kollaborációk – és az aktuális divatszíneken át a kurrens trendekre – pl. az erős csajok divatjára – reflektáló verziókig.)

Elmondása szerint partnereik az ő ajánlásaikra támaszkodva jó eredményt tudnak elérni: az általános fogyási adatok alapján kiajánlott 100-150 darabos választék a tapasztalatok, valamint a helyi sajátosságok (pl. vásárlóerő-korlát) figyelembevételével bővíthető, változtatható. Általánosságban évi 3-3,5-es forgási sebességet tud elérni a márka egy bolti helyre vetítve, miközben más márkáknál a 2 körüli érték jellemző inkább. A tapasztalatokra építve a Fast Hungary nemrég megkezdte az osztrák Jacques Lemans óramárka forgalmazását is: a nemzetközi szinten Kevin Costnerrel reklámozott brand a Casio-üzletet jól kiegészíti, az elegánsabb termékvonal legfeljebb az Edifice-szel ér össze pár ponton.