Átírja az igazság pillanatát a digitális közeg

Piac

A kommunikációs közeg átalakulásával változnak a vásárlói döntési mechanizmusok. Egy új tanulmány szerint ettől még működőképesek a régi eszközök is.

A digitális közeg átírja azt, amit eddig a vásárlói döntési folyamatról gondoltunk – írja a WARC Gillian Moran, Laurent Muzellec és Eoghan Nolan kutatásának eredményeit ismertetve. A tanulmány a P&G vagy épp a Google által is gyakran idézett “moment of truth” (MOT, az igazság pillanata) koncepciót vizsgálja új szemszögből.

A digitális technológia fejlődésével a vásárlók döntéshozatali mechanizmusai sokkal bonyolultabbá váltak, így a régi modellek leíró ereje csökken. Az igazság pillanatát, azaz a vásárlási folyamat valamely döntő impulzusát (vásárlási döntés, vásárlás, kipróbálás, kapcsolódó élmények megosztása) immár nemcsak maguk a márkák, hanem más fogyasztók is adhatják. Ez nem új keletű vélekedés, ugyanakkor a kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a brandeknek nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük erre a tényre, és üzletileg is építeniük kellene rá.

Ezzel összefüggésben a marketingeseknek a közösségi médiáról való gondolkodásukon is változtatniuk kellene. Miszerint le kellene állni a lájkok, +1-ek és retweetek számolgatásával, ehelyett a szájreklámra és annak bevonó, elkötelező erejére kellene fókuszálniuk. Ugyan ennek hatásából nehezebb egy könnyen értelmezhető mutatószámot (és ROI-mutatót) előállítani, viszont fontosabb.

A kutatók azt is mondják, hogy bár a hagyományos márkakommunikáció mellett a közösségi média és a többi digitális csatorna révén új, rendkívül fontos üzenetközvetítők jelentek meg, ez nem jelenti azt, hogy a régi eszközöket sutba kellene vágni. A digitálisban ugyanis éppen az a jó, hogy nem lecseréli, hanem okosabbá, hatékonyabbá teszi a korábbi eszköztárat.