A futball reklámja

Piac

Csütörtökön indul a 20. labdarúgó-világbajnokság, ahol négy év után ismét egymásnak feszülnek a világ legnagyobb hirdetői.

A helyszín Brazília. A strandfoci, a karnevál és a Megváltó Krisztus hazája. 2010 óta várunk, hogy ismét 64 mérkőzés erejéig csodálhassuk a világ legjobbjait, szóval most mindenki szambázik örömében. Kivéve a brazilokat. Ők tüntetnek.

Megelégelték ugyanis, hogy a közszolgáltatás és az infrastruktúra fejlesztése helyett csillogó stadionok épülnek dollármilliárdokból. Sőt, korrupcióval vádolják a Nemzetközi Labdarúgó Szövetséget (FIFA) és a helyi politikai elitet. A helyzet közben odáig fajult, hogy a világbajnokság legnagyobb szponzorai – köztük a Coca-Cola, a Visa és az Adidas – közleményben jelezték, aggasztónak találják a szervezet vezetése körül nemrég kirobbant vesztegetési botrányt, és szorgalmazzák az ügy mielőbbi tisztázását.

Erre azért Zürichben is kétszer is meggondolják a választ, mert bizony az említett partnerek százmilliók sorsáról döntenek.

Házigazdának lenni nagy lehetőség, de kétélű fegyver. Németországot például turisztikai célponttá tette, de a problémákat is felszínre hozhatja, ahogy azt Brazília esetében. Míg a riói nép lázad, a FIFA közel 4 milliárd dollárt kaszál a vébével. Ez a szövetség legnagyobb bevételi forrása. Nem csoda, hiszen a döntő nézettsége verhetetlen, ez pedig elég indok a hirdetőknek.

Négy éve 450 csatornán 620 millió ember követte élőben, ahogy Spanyolország megnyeri első világbajnoki címét. A pekingi olimpia megnyitója volt még ennyire érdekes. 600 millióan figyelték. A reklámszakma számára kiemelt jentőségű SuperBowl csak kispályás a maga 112  millió nézőjével, még az idei BL döntő is túltett rajta, ami 165 millió sportrajongót ültetett a tévé elé.

Az államokban azért még van hova fejlődni. Ott csupán 15 millióan nézték a vb mérkőzéseit. Az NFL és NHL kettősön nevelkedett jenkik ugyanis nehezen viselik pályán zajló színészi teljesítményeket.

Mindent összevetve a világbajnokság nagyszerű üzlet a partnereknek. A hatalmas nézettség páratlan közösségi média jelenlétet biztosít, ráadásul a versenytársakat is kizárhatjuk a
pályáról. Észnél kell azonban lenni, mert 45 perc elteltével mindössze egyetlen reklámszünet áll a rendelkezésükre, illetve a Twitteren is csiripek millióival kell megküzdenünk. A 2010-
es világbajnokság idején például a Nike kétszer akkora közösségi visszhangot kapott, mint az Adidas, holott nem is volt hivatalos szponzor. Nem feltétlenül az nyer tehát, aki a FIFA mellé áll. A digitális versenyben nem csak 32 csapat indulhat.

Annyi biztos, hogy kevés idei kampányra emlékszünk világbajnokság témakörben. A visszajelzések alapján eddig a pálmát a Beats és Nike hangulatos ötpercesei viszik. Halkan
jegyzem meg azonban, hogy egyik cég sem hivatalos szponzor!

A brazil hullámokat a hazai hirdetők is próbálják meglovagolni. Kevés sikerrel, mert limitáltak a lehetőségek, és a FIFA anyatigrisként őrzi a partnerek jogait. Aki mégis megpróbálkozik vele, mindenképpen olvassa el a kézikönyvet! Elöljáróban annyit, hogy a hivatalos logót ajánlatos kerülni, és jobban tesszük, ha a szavainkat is megválogatjuk.

Mondhatjuk viszont, hogy a vb nem csak férfiakat mozgat meg. A FIFA adatai szerint a 2010-es döntő nézőinek 43 százaléka hölgy volt. A sörön és csipszen kívül tehát az arckrémek előtt is van remény.

Sajnos válogatottunk 28 éve a fotelból követi eseményeket, így itthonról egyedül a jó meccsekért szoríthatunk. Azokból viszont lesz bőven. A kezdő sípszó előtt mindenképpen töltsük fel a hűtőt, mert ha a félidőben rohangálunk majd a sarki boltba, lemaradunk a reklámokról.

Hogy ki nyeri a riói döntőt? A FIFA garantáltan, de reméljük egy kicsit Brazília is. És ne feledkezzünk meg a mobilról, vagy a táblagépről sem, akik szintén győztesként távozhatnak.
Ami biztos, mi, sportrajongók profitálni fogunk a világbajnokságból.

 

Varga Tamás írása.