A Cannes Lions-sztori

Inspiráció

Alapok ifjú titánoknak, emlékeztető az öreg(ebb) motorosoknak:)

Júniusban a reklámszakma egy francia tengerparti városkára fog figyelni, ugyanis a Cannes Lions ismét visszatér a Riviérára. Az egy hetes rendezvény nemcsak a világ legnagyobb reklámos díjátadója, hanem a kommunikációs iparág szakembereinek szóló fesztivál is, ahol izgalmasabbnál-izgalmasabb előadók és workshopok várják a résztvevőket.

A Cannes-i Filmfesztivál messze földön híres volt már, amikor egy csapat mozis reklámban érdekelt vállalkozó (SAWA, a Screen Advertising World Association) úgy érezte, hogy a mozivásznon pergő filmek előtt vetített reklámok is megérdemelnek egy saját filmfesztivált. 1954 szeptemberében tehát megszervezték az első Nemzetközi Reklámfilm Fesztivált, amelyet ekkor még egy másik híres európai filmfesztivál helyszínén, Velencében rendeztek meg. Velence nemcsak az első fesztivál helyszínét adta, hanem a város védőszentjének, Szent Márknak az oroszlánját is – persze csak jelképesen -, így lett a reklámfilm fesztivál
díja Arany Oroszlán, és a mai elnevezés Lions tagja is innen ered.

1954-ben Monte Carloba költözött a fesztivál, majd 1956-ban már a mostani helyszínen, a Francia Riviéra fővárosában, Cannes-ban rendezték meg a díjátadót. Az elkövetkező 30 évben Velence és Cannes felváltva adtak otthont az eseménynek, majd 1984-ben az utóbbi lett az állandó otthona.

Az 1990-es években két fontos újdonság is történt. 1992-ben a fesztiválon már sajtó és outdoor kategóriákban is osztottak díjakat, így a kizárólag filmes korszak – közel 40 év után – lezárult, és ezzel összhangban az esemény neve Nemzetközi Reklám Fesztiválra rövidült. A fesztivál jellege is megújult ekkor: a díjátadók mellett már szemináriumokat, előadásokat is hallgathattak a világ minden tájáról idesereglő szakemberek.

A különböző reklámhordozók elterjedésével és fejlődésével persze a kategóriák is folyamatosan bővültek: 1998-ban megjelent a Cyber, 2008-ban a Design, majd a Mobile kategória is. A fesztivál évről-évre megújul: idén például először rendezik meg a Lions Health-t, amely kifejezetten az egészségügyi iparág kommunikációs megoldásait ünnepli és díjazza. Mára a fesztivál neve is megváltozott, ami szintén jól jelzi a az iparág bővülését és változásait: a Cannes Lions ma már nem kizárólag egy reklámfesztivál, hanem egész egyszerűen a kreativitás nemzetközi fesztiválja.

1954-ben ez az olasz reklámfilm nyerte a Grand Prix-t:

Horváth Ambrus írása.