Nő a hitelkártyás fogyasztók száma

Piac

A GfK Hungária pénzügypiaci felmérése szerint egyre népszerűbb itthon a hitelkártya. Változás van a nemek arányában is.

Egyre nagyobb a hitelkártyával rendelkező banki ügyfelek aránya a GfK Hungária pénzügyi felmérése, a Retail Banking Monitor szerint. Ez az arány az elmúlt években egyenletes növekedést mutatva elérte a 7 százalékot a 15-69 évesek körében. A 2010-ben mért adathoz képest megváltozott a nemek aránya is: míg addig a férfiak körében volt valamelyest népszerűbb a termék, az utóbbi három évben állandósult a nők elsőbbsége.

“Gyakori, hogy a háztartásokban a nő intézi a bevásárlást, összességében gyakrabban használva kártyás fizetést, többet is költve partnerénél. Elképzelhető, hogy az ő tudatosságuk rejlik a körükben mért nagyobb népszerűség hátterében” – ad utóbbira magyarázatot Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

Növekedett a tranzakció-típusonként mért használati gyakoriság is. Mára átlagosan több mint háromszor használják vásárlásra a hitelkártyával rendelkezők. Annak ellenére nőtt az ATM-es készpénzfelvételek gyakorisága is ezzel a kártyatípussal, hogy ezek után a pénzügyi szolgáltatók általában magasabb díjat számítanak fel, mint a folyószámlához kapcsolódó bankkártyák esetében.

Változást hozhat ugyanakkor a piacon a bankkártyás és hitelkártyás fizetéseket érintő bankközi jutalék törvény általi szabályozása. A korábbi értékek kifejezetten ösztönözték a bankokat a hitelkártyák előtérbe helyezésére. Ugyan előnyük nem tűnt el, de jelentősen csökkent, így feltételezhető, hogy a jelenleg kínált konstrukciók módosulnak a jövőben. Összességében azonban továbbra is a hitelkártyák növekvő piaci arányával lehet számolni.

“Nem érdemes a bankkártya és hitelkártya kategóriákat direkt módon összehasonlítani. Míg bankkártyával a folyószámlán levő összeg, vagy esetleg az ahhoz kapcsolódó hitelkeret érhető el, addig hitelkártyával a fogyasztók egy másik keretet használnak, ennek terhére költekezhetnek úgy, hogy utólagosan rendezik a tranzakciók összegét” – mondja Bacher János.

“A hitelkártya-használat változásának hátterében több tényező állhat. A hagyományos hiteltermékeknél megfigyelhető keresleti enyhülés hatására előtérbe került az ilyen típusú kártyák értékesítése a piacon, így egyre többek számára ismerős az elsőre nehezebben átlátható konstrukció. Banki költségeikre is egyre jobban ügyelnek az ügyfelek, ezek a kártyák pedig általában valamilyen kedvezményt kínálnak bizonyos feltételek mellett. Az is valószínűsíthető ugyanakkor, hogy a hitelkeret kihasználása is sokak számára vonzó” – teszi hozzá.