Megújult a Superbrands kutatási és kiválasztási háttere

Megújult a Superbrands kutatási és kiválasztási háttere
A Superbrands zsűri és a szervezők az elmúlt évben korszerűbbé, szigorúbbá és átláthatóbbá tették a kiválasztást. Egy kétszintű rendszerben előszűrés, külső kutatás után a zsűri ma már kevesebb márkáról hoz körültekintő döntést.

A GfK idei 500 fős online kutatása szerint a megkérdezettek háromnegyede ismeri a Superbrands védjegyet és ezek 80 százaléka valamilyen pozitív állítást társított a Superbrandshez: leggyakrabban a bizalom és a minőség fogalmát említették. Ezért is fontos a kiválasztás fejlesztése: a zsűri elé idén már nem kerülhetett olyan fogyasztói márka, amelyik nem esett át előszűrésen, amelyet a GfK Hungária kutatása is támogatott és olyan üzleti márka, amely nem jutott túl egy magas kockázati faktorú Bisnode szűrésen. A tavalyi évben született az a döntés is, hogy a díjnyertes márkáknak egy pénzügyi szűrésen is át kell esniük. Ezt követően egy kisebb márkakörben szavaz a nagylétszámú szakmai zsűri a márkák megítéléséről.

Világos szabályok

Az idei évben szélesebb körben sikerült világossá tenni a szabályokat: a díjazás maga – mint mindenhol a világon – ingyenes: a díjazottak az értesítés után átvehetik az oklevelet és maguk kommunikálhatják a sikert. Tehát nincs részvételi díj. A díjazottak számára egy lehetőség a közös kampányokban, az évkönyvben való részvétel és logó vagy a pecsét használata és ez az, ami díjköteles. Az értékelés és a PR-kampányban való részvétel tehát elválik egymástól. Változott idén a díjazottakkal a kapcsolattartás: megszűnt az önjelölés lehetősége, a kutatók adatbázisokból, vagy a zsűritagok jelölése alapján bővítik csak a jelöltek körét.

„Az üzleti és a fogyasztói márkák esetében is gyorsan bővül a márkák adatbázisa, és a róluk gyűjtött információk köre – világít rá a háttérben folyó munkára Dr. László Géza, a Superbrands Magyarország igazgatója. – A márkák gyűjtésénél továbbra is fontos kiindulópont az országos védjegyadatbázis, az üzleti márkák esetében a Bisnode-adatbázis, de emellett tavaly óta online kutatás és adatbányászat is segíti a legjobb márkák kiválasztását. Az eddigi visszajelzések alapján, a korszerű szűrés jól támogatja a zsűri munkáját. Ezek az információk és a többi kutatócéggel, független szakértővel kiépített kapcsolat segíti a szakmai csapatot abban is, hogy idén például egy – a márkaépítés legfontosabb fejleményeivel kapcsolatos – átfogó riporttal is segítse a vállalatok márkaépítési munkáját. A márka maga ugyanis egy olyan nem materiális eszköze a vállalatnak, amelyet ma már nem csak a marketing szakma értékel, hanem a számvitel is, és a cégfelvásárlók, a tőzsdeguruk is nagy becsben tartják.” A Superbrands értéke éppen abban rejlik, hogy a látványos „sztármárkák” eredményei mellett monitorozza azt a kemény és gyakran nem látványos napi munkát, amit sok száz kiváló márka menedzsere, marketingese végez. „Nagyon tanulságos, hogy a piaci sikerek sokszor a kitartó üzletfejlesztés, az okos márkakiterjesztés nyomán születnek, de az is tanulságos, hogyan írják újra a digitális korban az innovatív márkaépítési technikák a brandépítést.”

A zsűri munkája

A bizottságok elégedettek voltak az idei változtatások eredményeivel. A zsűri által elfogadott új kiválasztási rendszer ugyan okozott a díjazottak körében lemorzsolódást, de ez érzékelhetően javította a versenyszellemet. A zsűritagok továbbra is alapvetően független szakmai szervezeteket, érdekképviseleteket képviselnek, vagy a téma szakértői, oktatói. Az elmúlt években mindkét szakértői bizottság, a Superbrands és a Business Superbrands testület, olyan új szakemberekkel bővült, akik társadalmi munkájukkal segíteni akarják a magyarországi márkaépítést.


Bognár Tamás

PanMedia Western

Dörnyei Otília

GfK Hungária Piackutató Intézet

Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!