Körkép a Fekete Péntekről

Körkép a Fekete Péntekről
A webáruházak idén is komoly akciókkal készülnek, de számos más vevőcsalogató elemet is bevetnek a CSR-tól a mobilapplikációkig. November 25-én még kedvezményes piackutatási adatokat is vásárolhatunk majd.

Az idén november 25-ére eső és a karácsonyi vásárlási láz nyitányának tekinthető Black Friday hagyománya egészen a 30-as évekre nyúlik vissza. Manapság is használt nevét azonban csak 1961-ben kapta a philadelphiai rendőrségtől, akiket a vásárlási láz okozta káoszban számos közlekedési balesethez riasztották. A hazai webáruházak idén is jelentős akciókkal készülnek.

A tavalyihoz képest valamelyest többen terveznek vásárolni az idei Black Friday alkalmával, derül ki a Media Markt és az NRC Marketingkutató közös, reprezentatív felméréséből. Idén 27% válaszolta azt, hogy valószínűleg vásárolni fog műszaki cikkeket az akció során, míg 2015-ben ez az arány valamennyi termékkategóriára együttesen kérdezve (nem csak műszaki cikkre) sem érte el ezt az arányt. A vásárolni szándékozók többsége kisebb összeg elköltését tervezi ezen a napon, a vásárlást valószínűsítők 53%-a 20.000 Ft alatti vásárlást tart elképzelhetőnek, átlagosan pedig 27 000 Ft-ot terveznek műszaki cikkre áldozni. A budapestiek az átlaghoz képest valamelyest többet: 37 000 Ft-ot költenének. Az akció iránt érdeklődők többsége magának tervez vásárolni a Black Friday promóció keretében. A Media Markt webáruházban már november 18-án lehetőség lesz kedvezményesen vásárolni, november 25-én pedig az áruházak is csatlakoznak az akcióhoz.

A Fashion Days divatportál idén harmadik alkalommal készül a Black Friday-re. A 2015-ös Black Friday értékesítése 40%-kal haladta meg az előző évit, és a webshopra irányuló forgalom tavaly kilencszer nagyobb volt az átlagosnál. A divatportál a tavalyi 250 ezer eladott terméket alapul véve idén közel 700 ezer divattermék leárazására készül. Emellett Magyarországon a Fashion Days mobilapplikáción keresztüli rendelések száma évről-évre nő (most már a rendelések 43 százaléka érkezik mobilról). Erre a tendenciára építve idén előbb indul majd a Black Friday az applikációkon. Így a webes és a mobilalkalmazásokon keresztüli vásárlás aránya akár meg is fordulhat.

Az Euronics Műszaki Áruházlánc is hatalmas akciókkal készül, ráadásul három napon keresztül.

„Tavaly ezen a napon bonyolítottuk 27 éves történetünk során a legnagyobb napi forgalmunkat, és idén is hasonló sikerre számítunk. Ennek érdekében a webshopunk mellett 65 üzletünkben 650 szakértővel is várjuk a vásárlókat, ráadásul nemcsak 25-én pénteken, hanem 26-án szombaton és 27-én vasárnap is, tartva a kedvezményeket, amik a 70%-ot is elérhetik. Másik különleges ajánlatunk, hogy a Black Friday alatt kínálunk majd 20 hónapos ingyen hitelt, így az akciós termékekhez még kedvezőbben tudnak hozzájutni a vásárlók” – mondta el Fajcsi Róbert kereskedelmi ügyvezető igazgató.

Az eMAG idén is az év legjobb akciós ajánlataival várja a vásárlókat a Black Friday esemény során, november 25-én. A Millward Brown legfrissebb, eMAG Black Friday akcióval kapcsolatos hazai kutatása szerint a magyar vásárlók többsége kis háztartási gépekből (porszívók, turmixgépek, konyhai robotgépek, stb.), valamint a nagy háztartási gépekből (sütő, hűtő, mosogatógép, mosógép, stb.) fog választani.

Emellett az akció másnapján az online áruház és a NOÉ Állatotthon közösen hirdeti meg az első eMAG Black Cat Day-t, a fekete állatok örökbefogadó napját, amivel a szervezők szeretnék felhívni a figyelmet a fekete állatokra, amelyek az előítéletek és babonák miatt világosabb színű társaikhoz képest nehezebben találnak otthonra. A tévhitek eloszlatása érdekében az első, hagyományteremtő eMAG Black Cat Day-re november 26-án, délelőtt 11 órától délután 13 óráig várják az érdeklődőket az állatotthon telephelyén. Az eseményhez kapcsolódva az online áruház az eMAG Magyarország Facebook oldalon figyelemfelhívó adománygyűjtő kampányt indít, amely november 25-én éjfélkor zárul. A Facebook felhasználóknak a Dante nevű kölyökmacska fotóját kell lájkolniuk vagy megosztaniuk, ha segíteni szeretnének a NOÉ Állatotthon többi lakóján is, hiszen az eMAG félmillió forintot adományoz az állatotthonnak 5000 lájk és/vagy megosztás elérését követően.

A GfK magyarországi leányvállalata idén először kapcsolódik be a Black Friday akcióba. Ennek keretében november 25-én 0:00 és 23:59 között a magyar fogyasztóról és vásárlási szokásairól átfogó képet nyújtó információkat kínál jelentős kedvezménnyel: a digitális fogyasztóról, a napi cikkek fogyasztóiról, a magyar fogyasztó márkaválasztási, vásárlási, valamint étkezési szokásairól, bankolási és biztosításkötési hajlandóságáról, valamint prioritásairól szóló tanulmányok lesznek kedvezményesen elérhetők. A GfK továbbá egy külön összeállítást szentel és kínál most jutányosan az ezüstgenerációban rejlő piaci potenciál elemzésének.

A Neo Interactive által indított HelloBlackFriday.hu oldalon november 18-ától egészen november 30-ig elérhetőek e-kereskedők és hagyományos boltok Black Friday akciói.

„Hogy mi az a HelloBlackFriday? A neo válasza a Black Friday őrületre. A Black Friday mostanra fontos igazodási pont a karácsonyi időszakban a kereskedők és a vásárlók számára egyaránt, ezt mi sem hagyhattuk figyelmen kívül, hiszen évek óta dolgozunk az online vásárlás és a biztonságos fizetési módok népszerűsítésén. Ez utóbbi törekvés jegyében rendezzük meg 2010 óta minden évben az Internetes Vásárlás Napját, 2015 óta az Internetes Vásárlás Hetét, idén pedig a HelloBlackFriday-t megelőzően GyerekPéntek néven is rendeztünk egy rendkívül sikeres akciós napot” – mondta el Soós Gergely, a Neo Interactive alapító-ügyvezetője, az események ötletgazdája.

A recept majdnem ugyanaz, mint a 2010 óta minden évben megrendezett Internetes Vásárlás Napja esetében: a neo létrehozta a HelloBlackFriday.hu központi oldalt, amelyen elérhetővé teszi a kereskedő partnerei Black Friday akcióit, majd egy médiakampánnyal tereli a site-ra az érdeklődőket. A HelloBlackFriday.hu stratégiai médiapartnere a Startlap. Az oldal kialakítása során fontos szempont volt, hogy az akciók a címkézés és a kategorizálás révén jól kereshetőek legyenek.

Az Extreme Digitalnál egy héttel korábban, november 18-án szervezték meg az akciót. Az átlagosnál magasabb, 35 ezer forint feletti átlagos megrendelési értéknek köszönhetően náluk negyedével múlta felül a tavalyi fekete péntek forgalmát a Black Friday. A szokásos slágertermékek (okosmobil, konzol) mellett az idén a hőszivattyús szárítógép és egy ultra-HD televízió volt az akciós nap két rendkívül kedvelt terméke.

Az elmúlt hétvégét követően a Telekom újabb három napos Black Friday akciót tart 2016. november 25-27-e között. A hétvégére különösen kedvező áru okostelefonokkal, tartozékokkal, a zenehallgatáshoz használt kiegészítőkkel és televízió készülékekkel is készül a telekommunikációs cég. A vállalat az első Black Friday hétvégéhez hasonlóan a második akciós hétvégén is a speciális Vidd el most, és kezdd el fizetni 2 hónap múlva konstrukcióval, valamint online vásárlás esetén ingyenes kiszállítással kínálja termékeit.

„Ügyfeleink igényeire válaszolva döntöttünk úgy, hogy nemcsak speciális fizetési konstrukcióval készülünk a következő akciós hétvégére, hanem azzal is, hogy a kedvezményes ajánlatokat már nemcsak online, hanem a Telekom Black Friday akcióinak sorában most először a vállalat üzleteiben is elérhetővé tesszük” – mondta el Pereszlényi Zoltán, a vállalat Ügyfél és csatorna kapcsolatmenedzsment igazgatója. „Emellett idén először a Facebook oldalunk közösségét is bevontuk a hétvége akciós kínálatának kialakításába: követőink két gyártó okostelefonjára, a Samsung és Huawei 2-2 csúcsmodelljére adhatták le voksaikat. A legtöbb szavazatot kapott két készüléket pedig szerepeltetjük majd a pénteken induló Black Friday akciónk kínálatában."

Közép-Európa egyik legnagyobb használtautó-kereskedője, az AAA AUTO is az év legnagyobb árleszállításával készül a péntek-vasárnap közötti időszakra. Egyes autók ára akár 999 ezer forinttal is zuhanhat náluk.


Bognár Tamás

PanMedia Western

Dobó Mátyás

Magyar Telekom

Dörnyei Otília

GfK Hungária Piackutató Intézet

Győri Adél

TNS Hoffman

Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!