Koccintás karácsonykor

Koccintás karácsonykor
A december hagyományosan a karácsonyi összejövetelek hónapja, legyen szó akár családi, akár céges alkalmakról. Nem véletlen tehát, hogy az ünnepek alatt jelentősen megugrik az égetett szeszes italok forgalma az év többi hónapjával összevetve. A Nielsen kiskereskedelmi indexét vizsgálva a november–decemberi fogyasztásra helyezzük a következőkben a hangsúlyt.

Az előző év ünnepi időszakában, azaz 2016 november–decemberében mennyiségileg 35 százalékkal több égetett szeszt értékesítettek, mint két hónappal korábban, szeptember–októberben. Az eladások növekedése még szignifikánsabb, 2016-ban 40 százalékkal ugrott meg az értékesítés szeptember–októberről november–decemberre.

Az égetett szeszes ital kategóriáján belül kilenc szegmenst vizsgál a Nielsen, ezek a gyomorkeserű, a vodka, a whisky, a pálinka, a likőr, a vermut, a rum, a gin és a brandy.

 

Mennyi az annyi? Na és hol?

Több mint 17 milliárd forintot költöttek a magyarok égetett szeszes italra 2016 november–decemberében – ami a tavalyi év közel 76 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmának a 22 százaléka –, ez majdnem 5 százalékos növekedés 2015 utolsó két hónapjához képest. A vizuálisabb olvasók kedvéért: ez közel 40 ezer hektoliter tömény alkoholt jelent, mennyiségben majdnem 3 százalékkal többet, mint a korábbi időszakban. Az ünnepi szezon kiemelten fontos a gyomorkeserűk, a whisky és a likőrök számára, kimagasló irántuk ekkor a kereslet.

A karácsonyi hajrából leginkább a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek profitálnak, s az éves forgalom 60 százalékát is ezek bonyolítják le. A 2015-ös ünnepi szezonhoz képest a tavaly karácsonyi időszak mindenhol jobban sikerült, kivéve az 51–200 négyzetméteres üzleteket, ahol 2 százalékos csökkenést regisztrált a Nielsen kiskereskedelmi indexe. A legnagyobb, a 2500 négyzetmétert meghaladó alapterületű üzleteknek kifejezetten fontos a karácsonyi szezon, hiszen az éves égetettszeszesital-eladásuk 28 százaléka november–decemberben realizálódott 2016-ban.

Nem sajnáljuk a pénzt a minőségre, mélyebben a zsebünkbe nyúlunk, ha tömény alkoholról van szó: a legmagasabb árszínvonal a whisky szegmensére jellemző, míg a kategóriák zöme 4000–5000 forintos literár között mozog. A karácsonyi szezonban egyébiránt eltolódás figyelhető meg a magasabb árszínvonal irányába.

Felmerülhet az a kérdés is, hogy vajon az ország mely régióiban ugrik meg különösen az égetett szeszes italok forgalma az év végén. Budapesten és környékén 50 százalékkal több alkohol fogy értékben a november–decemberi időszakban, mint a karácsonyi szezont megelőző két hónapban, szeptemberben és októberben. Jelentős kiugrásokat tapasztalhatunk azonban máshol is: az északnyugati régióban 44, míg a délkeleti területen 43 százalékkal nő ekkor a tömény szeszes italok forgalma. Valamelyest mérsékeltebb, de még így is figyelemre méltó a délnyugati régió 28, illetve az északkeleti térség 26 százalékos szezonális bővülése.

 

A pohár és ami mögötte van

Nem meglepő, hogy a gyomorkeserű a legnagyobb égetettszesz-kategória, és ebből fakadóan a forgalma is jellemzően erősödik az év végén: 2015 november–decemberéhez képest 11 százalékos bővülést tapasztalt a Nielsen a tavalyi ünnepi szezonban. Legnagyobb arányban (20 százalék) a legkisebb kategória, a gin növekedett 2016 utolsó két hónapjában 2015-höz mérten, és a tavalyi esztendő vizsgált időszakában két számjegyű (12 százalékos) bővülést regisztráló brandyszegmens sem szégyenkezhet.

Úgy tűnik, hogy a karácsonyi ízekhez annyira nem tartjuk illőnek a vodkát, ami pedig éves szinten a második legnagyobb égetettszesz-szegmens az eladások alapján: egyik karácsonyról a másikra csökkent volumenbeli teljesítménye, közel 2 százalékkal.

Megfigyelgető az is, hogy a karácsony közeledtével a nagyobb kiszerelések lesznek a népszerűbbek: a gyomorkeserű, a whisky, a likőr és a brandy kategóriájában is a 0,7 literes változat válik a legnépszerűbbé, köszönhetően részben annak, hogy a díszcsomagolásos verziók jellemzően ebben a méretben jelennek meg. A pálinka esetében a 0,5 literes kiszerelés is töretlenül népszerű.

 

A „keserű igazság”

A gyomorkeserű, amely értékben a legnagyobb égetettszesz-kategória éves szinten, egyre népszerűbb az ünnepek alatt is, különösen a legutóbbi karácsonyi időszakban ugrott meg a fogyasztása: mintegy százezer literrel több kelt el belőle 2016. november–decemberben az előző év ugyanezen hónapjaihoz képest.

A 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek a gyomorkeserűk éves forgalmának rendszerint 60 százalékát adják. A tavaly karácsonyi szezonban 9 százalékkal nagyobb forgalom generálódott ezen értékesítési csatornán, mint 2015-ben. Ennél jóval nagyobb ütemben nőttek a kategória számára egyre nagyobb fontossággal bíró 50 négyzetméteresnél kisebb üzletek: 40 százalékkal erősebb szezont zártak tavaly a 2015-öshöz képest.

Habár az éves forgalom nagy részét (91 százalék) továbbra is a gyártói termékek adják, az év végén a saját márkás gyomorkeserűk is erősödni tudtak 2015 utolsó két hónapjához képest: 7-ről 8 százalékra emelkedett a november–decemberi időszakra vonatkozó részesedésük országos szinten.

Az ünnepek alatt az eladások a 0,7 literes kiszerelések felé tolódnak el, miközben a karácsonyi szezonon kívül a félliteresek a legnépszerűbbek.

 

„Jöjj Oroszország, vodka világa”

A második legnagyobb értékbeli forgalmat generáló égetett szeszes ital, a vodka, mint említettük, az ünnepek alatt némileg veszít népszerűségéből. Az éves eladások szempontjából a kategória számára legfontosabb, 401–2500 négyzetméteres üzletekben ennek ellenére az év végi szezonban nőtt az értékesítés volumene 3 százalékkal. A vizsgált időszakbeli forgalomcsökkenés a 200 négyzetméter alatti üzletekben figyelhető meg, egyedül az északkeleti régió tudott 1 százalékos növekedést felmutatni az előző szezonhoz képest.

A vodka esetében is a gyártói márkák dominanciája jellemző: a saját márkás vodkák piaci részesedése az éves forgalmat tekintve 12 százalék. A legutóbbi karácsonyi időszakban azonban veszítettek utóbbiak jelentőségükből: míg 2015 november–decemberében az eladás 14 százaléka származott saját márkákból, addig ez a 2016-os szezonban mindössze 12 százalékot tett ki.

A vodkák palackméretét tekintve a legfontosabb kiszerelés mind az év végi szezonban, mind azon kívül is a félliteres üveg. A gyomorkeserűhöz viszonyítva kisebb mértékben ugyan, de szintén megfigyelhető a 0,7 literes kiszerelések részesedésének emelkedése a november–decemberi hónapokban.

 

„Jég dupla whiskyvel”

A whiskyk kétségtelenül népszerűek az év végi ünnepek körül: értékbeli forgalmuk közel 6 százalékkal emelkedett egyik karácsonyi szezonról a másikra. Különösen jól teljesített a kategória az északkelti régióban: 12 százalékkal nőtt itt a forgalma a vizsgált szezonban, ám az összes többi régióban is bővülést regisztrált a Nielsen.

Az éves whiskyeladás 88 százaléka a 400 négyzetmétert meghaladó alapterületű üzletekben realizálódik. A karácsonyi szezonbeli növekedés ezen belül is leginkább a 401–2500 négyzetméteres boltokból származik (+14 százalék), míg a 2500 négyzetméteresnél nagyobb hipermarketek inkább stagnáltak (+0,3 százalék).

Értékben a márkázott termékek 5, míg a saját márkás whiskyk 9 százalékkal erősödtek egyik szezonról a másikra. A gyártói termékek a szezonon belül legnagyobb mértékben az északkeleti régióban nőttek (+13 százalék), míg a saját márkák Budapesten és környékén (+16 százalék), illetve az északnyugati területen (+13 százalék).

A whiskyforgalom mintegy négyötödét (közel 80 százalékát) a 0,7 literes kiszerelésű termékek generálják, és ez nem változik a karácsonyi szezonban sem.

 

Szerzők: Séra Katalin ügyfélkapcsolati vezető, Uri Dorina piackutatási elemző, Nielsen


Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!