Ki fizet?

Ki fizet?
A Smartmobil 2014 konferencián számos izgalmas és elgondolkodtató adat hangzott el a hazai – és nemzetközi – felhasználók fizetési hajlandóságáról, az életképes üzleti modellekről, elsősorban a digitális térre vonatkoztatva.

Megyeri Tibor, a Magyar Telekom termékfejlesztési és innovációs igazgatója elmondta: a lakosság kb. 10%-a fizet multimédiás tartalomért (beleértve a mozit, DVD-t, digitális zenét). Videotékájukat az új előfizetők fele kipróbálja, és a 400 ezer ügyfél 8%-a számít rendszeres kölcsönzőnek. Ugyanakkor nem hisz abban, hogy torrentnemzet lennénk: véleménye szerint egy hozzáértő kisebbség használja, de az átlagembernek nem egyszerű a kezelése, és korántsem ingyenes: a sávszélesség mellett például időt és saját tartalmat is kell rá áldozni.

A Swicon AppZee Over-The-Top tartalomszolgáltatása egyedi, magyar nyelvű tartalmakat kínál. A szolgáltatás megismertetése érdekében a – kedvező árú - MyAudio tableteken előre telepítik az appot, és egyhavi ingyenes előfizetést is biztosítanak. Kérdésre válaszolva - pontos számok említése nélkül - elmondták, hogy mind a kipróbálás, mind a későbbi előfizetésre konvetálás elmaradt az előzetes várakozásoktól.

A zenei applikációk fejlesztői szerint a korai hazai próbálkozások (T-Online Zeneáruház - 2005, Songo - 2007) részben azon buktak el, hogy túl drágák voltak. A streaming megoldások lehetnek azok, amelyek „valós értékükön” árazzák a zenét. Ez az elfogadott érték országonként változó: Lengyelországban kb. két buszjegy ára, míg a brit felhasználók 80%-ánál kb. havi 10 font a lélektani határ. Ugyanakkor többen rámutattak arra is, hogy ezen az alapon nehéz profitábilissá tenni a szolgáltatásokat: a globális méretgazdaságosság, vagy az új üzleti modellek (pl. a Bloom.fm zenekölcsönzős megoldása, vagy a cégeknek kínált Software-as-a-Service) nyújthatnak erre megoldást.

Pozitív példaként merült fel a rara és a BMW együttműködése: az 5-ös modellekhez korlátlan európai adatforgalommal bíró SIM-kártyával lehet streaming szolgáltatást vásárolni. A prémiumautó vásárlói körében az első évben 390 euróba (később ennél kevesebbe) kerülő megoldásra jelentős kereslet mutatkozott.

A magazinkiadók is gondosan ügyelnek arra, hogy a nyomtatott példányok terjesztési árbevételét ne kannibalizálja az online felület: a felület tartalomfogyasztási sajátosságai mellett az üzleti szempontokat is gondosan mérlegelik, amikor arról döntenek, az általuk előállított egyes tartalmak hol jelenjenek meg. A Marquard Media például digitális standokon jelen van a magazinjaival, de még saját magukat sem győzték meg ennek valódi hasznosságáról. Egy kerekasztal-beszélgetés több szereplője is megerősítette, hogy appok fejlesztésében csak akkor gondolkodnak, ha azt egy hirdető megfinanszírozza.


Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!