Bővül az online kereskedelem

Bővül az online kereskedelem
A hazai kiskereskedelemből az online értékesítés jelenleg több mint 3 százalékkal részesedik. A trendek itthon is hasonlóak, mint Európa-szerte.

3 százalékon az online kereskedelem

Tavaly kb. hétezer milliárd forintot tett ki értékben a hazai kiskereskedelem, ebből a becslések szerint 200-220 milliárd forinttal részesedett az online kereskedelem - derül ki a GfK Hungária összefoglalójából. Ez azt jelenti, hogy aránya mostanra meghaladja a 3 százalékot.

A  18-49 éves korosztályban 2012-ben mért 74 százalékról 2013-ban 76 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik már legalább egyszer vásároltak a neten. Az interneten havonta vásárlók aránya 25 százalékról 28 százalékra; a havonta online vásárlók és elektronikusan is fizetők aránya pedig 17-ről 20 százalékra nőtt.

Az online vásárlás által leginkább érintett termékkört a könyvek alkotják (31 százalék), de a megkérdezettek mintegy negyede köt biztosítást online; foglal utazást/üdülést; színház-, mozi- és koncertjegyet; rendel számítástechnikai eszközöket a világhálón.

Megelőzzük a franciákat

A legnagyobb átlagköltést a szórakoztatóelektornikai eszközöknél mérték, e kategóriában az érték meghaladja az 50 ezer forintot. Emellett a sporteszközökre, az utazási szolgáltatásokra, a számítástechnikai eszközökra és a bútorokra is sokat költünk átlagosan.

Európai szinten a műszaki elektronikai termékek eladásaiból mintegy 18 százalékkal részesednek az online csatornák. Az értékforgalmat vizsgálva a csehek állnak az élen, ahol az online értékesítés aránya megközelíti a 39 százalékot.

E tekintetben Magyarország, bár a vizsgált 16 ország ötös élemzőnyébe nem fért be, mégis a 19,3 százalékos aránnyal megelőzi többek között Franciaországot, Ausztriát és a déli államokat is.

Mit veszünk a leginkább neten

Ha azt nézzük, hogy Európában mely árucsoportokon belül a legmagasabb az online értékesítés aránya, akkor az IT és a fotótermékek végeznek az élen 25 százalékkal. Az irodatechnikai szektorban az értékesítés közel 20 százaléka, a telekommunikációs termékek kereskedelmének pedig 19 százaléka zajlik a neten.

Az egyes termékcsoportok részesedése a B2C internetes értékesítési forgalomból Európa 16 országában (az adatok százalékban kifejezve)

Forrás: Kereskedelem és Technológia, GfK Hungária

"Ezek a kategóriák – a telekommunikációs szektor eredményei nélkül – 2013-ban Magyarországon kicsivel több mint 50 milliárdos forgalmat generáltak hazai weboldalkon keresztül. Így valószínűsíthető, hogy a magyarok webes költésének összforgalma meghaladja a 200-220 milliárdos becsült forgalmat" - mondta Sztupár Andrea, a GfK country managere.


Bognár Tamás

PanMedia Western

Dörnyei Otília

GfK Hungária Piackutató Intézet

Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!