Érdekességek az olimpiaszponzorokról

Érdekességek az olimpiaszponzorokról
A Bisnode Kft. összegzése remélhetőleg egyaránt szolgál a sportrajongók és a gazdaságok hírek szerelmeseinek örömére.

Az olimpiai játékok egyik új támogatója a kínai Alibaba. A húsz éve alakult társaság ma már több mint 50 ezer embert lát el munkával. A 2017 márciusáig tartó üzleti évben rendkívül dinamikusan – közel 56,5 százalékkal – növekedett árbevételük, így értékesítésük dollárban kifejezve meghaladta 25 milliárdot, míg adózott eredményük 6,5 milliárd dollárnak megfelelő jüanra rúgott.

A világ egyik legnagyobb online viszonteladói oldalaként a második legmagasabb – 26 százalékos – árbevétel-arányos eredményt mutatták fel a szponzorok közt. Érdekesség a közelmúltban napvilágot hír, mely szerint az Alibaba Group Holding Limited stratégiai megállapodást írt alá az Auchan Retail S.A. és a Ruentex Group vállalatokkal. Az együttműködés célja a kínai élelmiszerkereskedelem fellendítése az offline és online értékesítésben szerzett tapasztalatok ötvözésével.

A francia tőzsdén jegyzett ATOS már 2001 óta az olimpiai játékok egyik főszponzora. A cégcsoport a digitális szolgáltatások vezető szereplője, immáron 30 éve működik, a világ 72 országában van jelen, és nagyságrendileg 100 ezer embernek adnak munkát. 2016-ban 9,7 százalékos növekedéssel több mint 11,7 milliárd eurós árbevételt könyvelhettek el, nyereségük pedig 44,6 százalékos növekedést követően megközelítette a 632 milliót. Az eredményesség dinamikus növekedése ellenére árbevétel-arányos adózott eredményük mindössze 5,4 százalék lett.

Az 1931-ben alakult Bridgestone közel 144 ezer embernek ad munkát világszerte. A japán központú abroncsgyártó a 2016-os évben 30,6 milliárd amerikai dollárnak megfelelő árbevételt termelt, ami csaknem 12 százalékos visszaesés 2015-höz képest. A csoport adózott eredménye ezzel szemben csak 6,6 százalékkal mérséklődött, ezáltal árbevétel-arányos adózott eredménye 10,2 százalék körül alakult. A Chase Your Dream, No Matter What kampányával a vállaltóriás az álmukat megvalósítani képes sportembereket ünnepli.

Az 1886-ban alapított The Coca-Cola Company, 2016-ban 100 300 embert látott el munkával, több mint 200 országban értékesítve termékeit. A cégcsoport több mint 80 éve támogat sporteseményeket, már az 1928-as amszterdami olimpián is részt vettek szponzorként. A társaság árbevétele – 5,5 százalékos visszaesést követően – közel 41,9 milliárd amerikai dollár volt 2016-ban. Adózott eredménye 6,55 milliárd dollárra esett vissza, ezzel a 2015-ös 16,63 százalékról 15,65 százalékra mérséklődött árbevétel-arányos adózott eredménye a társaságnak.

Az 56 ezer alkalmazottat foglalkoztató Dow a világ egyik legnagyobb vegyipari cége. A 120 éves múltra visszatekintő vállalkozás 2016-os árbevétele minimális csökkenést követően 48,16 milliárd amerikai dollár lett. A bevételeknél jóval nagyobb mértékben – 43,4 százalékkal – csökkent a társaság nyereségessége, így árbevétel-arányos eredményük 9,15 százalékra gyengült. A Dow Chemical Company által kifejlesztett nagy teljesítményű – elsősorban energetikai - technológiai megoldásokat számos helyszínen, többek között az olimpiai faluban is használták.

A 126 éve működő General Electric 295 ezer embernek ad munkát, a cégcsoport 2016-os bevétele 5 százalékos növekedést követően megközelítette a 124 milliárd dollárt. A 2015-ös veszteséges év után adózott eredményük 8,18 milliárd dollárra rúgott, ezzel árbevétel-arányos nyereségük elérte a 6,1 százalékot. A GE infrastrukturális megoldásokat nyújt az Olimpiai Játékok helyszíneire, valamint diagnosztikai eszközökkel segíti a sportolók helyi kórházakban való egészségügyi ellátását.

Az olimpiai játékok egyik legújabb támogatója az Intel csoport. A társaság a hatvanas évek végén alakult és napjainkban már 106 ezer alkalmazottat foglalkoztat. 2016-os árbevételük megközelítette a 60 milliárd dollárt, ezzel 7,3 százalékos növekedést produkálva 2015-höz mérten. A növekvő bevétel ellenére adózott eredménye – közel 10 százalékkal – 10,3 milliárdra csökkent. Ám árbevétel-arányos nyereségessége még így is a harmadik legmagasabb a támogatók között, megközelíti a 17,4 százalékot.

Az Omega órákat is gyártó svájci Swatch Group 35 éve jött létre az ASUAG és a SSIH egyesüléséből. 1932 óta az olimpiai játékok hivatalos időjelzője és pontozási szolgáltatója. Jelenleg 35 700 embert foglalkoztatnak, és olyan márkák fémjelzik őket, mint a Breguet, Blancpain vagy a Harry Winston. A csoport 2016-os bevétele csaknem 11 százalékos csökkenést követően 7,55 milliárd svájci frank volt, míg adózott eredménye 47 százalékos visszaesés után megközelítette a 600 millió frankot. Árbevétel-arányos adózott eredményük így ebben az évben mindössze 7,85 százalékot tett ki.

A támogatók közül a legrégibb múltra visszatekintő Procter & Gamble eredetileg egy kis, szappan- és gyertyakészítő családi vállalkozásként indult 1837-ben. Az amerikai központú cégcsoport immáron 105 ezer alkalmazottal több mint 300 márkát forgalmaz 160 országban. 65,3 milliárd dolláros árbevételéből 10,5 milliárdos adózott eredményt realizált 2016-ban, mellyel árbevétel-arányos adózott eredményét 16,1 százalékra tudta javítani.

Az idén kereken százéves Panasonic 257 500 embert lát el munkával világszerte. Árbevétele a 2017 márciusáig tartó üzleti évben meghaladta a 67,3 milliárd amerikai dollárnak megfelelő jent, ami minimálisan maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Adózott eredménye ugyanakkor visszaesett, 9,6 százalékos csökkenést követően 1,37 milliárd dollárnak felelt meg, ezzel pedig mindössze 2 százalékos árbevétel-arányos nyereséget tudott felmutatni.

A dél-koreai Samsung több mint 80 országban 325 ezer alkalmazottal van jelen. A csoport tagjai számos iparágban képviseltetik magukat az elektronikai termékek gyártásán kívül is, foglalkoznak többek között pénzügyi szolgáltatásokkal, hajógyártással, nehéziparral és építőiparral is. A 80 éves múlttal rendelkező csoport bevétele 2016-ban meghaladta a 174 milliárd dollárnak megfelelő koreai wont, nyeresége pedig megközelítette a 20 milliárd dollárt. A 20 százalékos adózott eredmény növekedésnek köszönhetően a csoport 11,26 százalékos árbevétel-arányos adózott eredményt ért el a korábbi 9,5 százalékkal szemben. A Samsung a játékok alatt vezeték nélküli kommunikációs és számítástechnikai eszközökkel, különféle interaktív stúdiókkal, egyedi alkalmazással készült a sportolók és a szurkolók számára egyaránt.

A több mint 364 ezer alkalmazottat foglalkoztató Toyota csoport a 2017. március végéig tartó üzleti évet 253 milliárd dolláros bevétellel és közel 16,8 milliárd dollár adózott eredménnyel zárta. Árbevétel-arányos adózott eredménye a csökkenő bevételek, illetve a még nagyobb ütemben csökkenő adózott eredmény hatására 6,64 százalékra gyengült. A Toyota több mint 50 olimpiai és paralimpiai sportolót támogat kimelten a Téli Olimpiai és Paralimpiai Játékokat megelőzően, illetve a versenyek során.

A kaliforniai székhelyű, 60 éve működő VISA kimondottan jó évet zárt 2017-ben. Több, mint 15 ezer alkalmazottjával 21,7 százalékos bevételnövekedést mutatott ki, így 18,36 milliárd dollárral zárták az évet. Az olimpia főszponzorai közül náluk lett a legmagasabb – 36,5 százalékos – az árbevétel-arányos nyereségesség. A csoport adózott eredménye így 11,8 százalékos emelkedés után 6,7 milliárd dollár lett. A VISA az 2020-ig bezárólag az Olimpiai Játékok kizárólagosan elfogadott fizetéstechnológiai partnere.


Büttl Krisztián

Magyar Telekom

Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!