Márkadöntések – és akik mögöttük állnak

Márkadöntések – és akik mögöttük állnak
Interjú Katona Norberttel, a Marketing Döntéshozók Klubja vezetőjével a szervezet tevékenységéről és a marketingszakma aktuális kihívásairól.

A Magyar Marketing Szövetségen (MMSZ) belül több mint egy évvel ezelőtt született meg a Marketing Döntéshozók Klubja, amelyet Katona Norbert, az MMSZ elnökségi tagja vezet. A szakember kérdésünkre elmondta, bár a szövetségben eltérő szervezetek, a legkülönfélébb iparágakban dolgozó vállalatok képviselői dolgoznak együtt, alapvető érdekeiket és érdeklődésüket meghatározza az a tény, hogy egy szakmába tartoznak. Az exkluzív klub jelenleg húsz tagot számlál, akik tizenöt márkát képviselnek. A kulcs döntéshozókból álló csoport vezetőjét a klubbal kapcsolatos vízióról, a tagok együttműködéséről, közös tevékenységükről és a marketingszakma aktuális kihívásairól kérdeztük.

Meglehetősen sokrétű tevékenységet folytatsz a Marketingszövetségben.

Már a Döntéshozók Klubjának létrehozása előtt beválasztottak a szervezet elnökségébe, amelynek immár közel két éve tagja vagyok. Az elnökségben projektek mentén dolgozunk, aktív, nagy munkabírású kollégákkal, akik főállásban mind keményen dolgoznak a munkahelyükön, a piacon. Nagyon büszke és hálás vagyok, hogy közéjük tartozom.

A szövetségnek – csakúgy, mint a szakmának - három alapvető pillére van: a szolgáltató szektor, az oktató szektor és a megbízók halmaza. Jómagam, Sütő Ágnessel, a Bankszövetség kommunikáció és elektronikus csatornák területi vezetőjével együtt a megbízói oldalt képviseljük az elnökségben. A három meghatározó szektort a közös érdek és a szervezettség igénye köti össze. A közös vízió, a közös célok, a közös érdekek a legszembetűnőbben a szolgáltató szektorba tartozók esetében érhetőek tetten, számukra kiemelkedően fontos a láthatóság, így pl. az előkelő helyezés a különféle rangsorokban. Az oktatóknak ugyancsak közös érdekük a láthatóság, így itt magas fokú szervezettség figyelhető meg. Kétségkívül a legheterogénebb, és így a legkevésbé megfogható csoport a megbízóké.

A megbízókat hogyan lehet jól megszólítani?

Ez számunkra is kulcskérdés, hiszen a megbízók cégei gyakran nagyon különbözőek; eltérőek a jogi formák, a tulajdonlás, a dolgozói létszám, a piaci részarányok, maga az iparág, a döntési mechanizmusok, a szakmai elvárások és az üzleti célok. Sőt léteznek olyan döntéshozók is, akik tanácsadási tevékenységükön keresztül fejtenek ki közvetett, mégis számottevő hatást a piacra.

Én például egy nemzeti tulajdonú, részben monopol, ugyanakkor igen patinás márkákat gondozó szervezetet képviselek a munkám során– mindeközben persze tudatosan felvállalt feladatomnak tekintem, hogy a megbízókat a közös érdekük mentén szervezzem és fórumot teremtsek nekik, a Szövetség támogatásával Szóval valóban: sokan vagyunk, sokfélék…

Mi tehát az a közös hívószó, amire hajlandóak reagálni?

Cseles és kényes kérdés ez egyidőben - épp az általuk képviselt szervezetekből fakadó különbözőségük teremti meg annak az alapját, hogy egy közös platformra hozzuk a megbízók százait: egyfelől ott van tehát a szakmaiság, a közös marketing eszköztár, a változó és egyre precízebben leírt célcsoportok mentén felépülő piacon való sikeres szereplés igénye, másfelől pedig mindennek a szervezeti leképezése és belső képviselete nyugszik a szervezeti marketinges döntéshozók vállán.

Régi probléma a piacon, hogy mi, megbízók kicsit mintha elbújtunk volna; nem voltunk, sőt még ma sem vagyunk igazán láthatóak, miközben alapvetően a megbízók döntései és költései mozgatják a piacot, és ráadásul vannak olyan közös szakmai problémák, amelyek erősen összekötnek minket: van egy közös víziónk: erősen hiszünk abban, hogy a marketing egy szakma, amellyel értően, gondos kézzel kell bánni. És nem utolsósorban van közös missziónk, amit át kell adnunk az utánunk jövő nemzedéknek. Ezt fejezi ki plasztikusan a döntéshozói klub szlogenje: A szakmáról magunk között, de nem csak magunknak.

Mi a MDK célja, küldetése?

Amit a klub megalapításakor megfogalmaztunk, az máig érvényes és pontos: gyakorlatias, az új piaci kihívásokra gyorsabban mozduló, a szakmai eredményeiket, gondolataikat a fogyasztók még jobb kiszolgálása érdekében egymással is megosztani képes új marketing szakmai szerveződést kívántunk életre hívni. Az alapításkor tizenegy hazai topvállalatnak a hazai marketingéletben ismert személyiségei ültek az asztal körül, köztük az OTP Bank, a Magyar Telekom, a Szerencsejáték Zrt., a MasterCard, az UniCredit, a Provident, a SPAR, a SuperShop, az IBUSZ, a Neckermann és az Unicef szakmai képviselője.

A marketingszakma megrendelői oldalának ismert döntéshozóit tömörítő exkluzív klub annak szellemében végzi munkáját, hogy a marketing hidat kovácsol az üzlet és a fogyasztók között. Ehhez alkotó szakmai kapcsolatrendszer, folyamatos megújulási képesség és kreatív eszközhasználat szükséges.

Széles körben ismert tény, hogy gyökeresen megváltoztak a piaci körülmények, számos korábbi szakmai gyakorlat, megközelítés kiált megújításért. A klub tagjai e mellett a szélesebb közéletben és a felnövekvő generációkban is tudatosítani kívánják a hatásosan és hatékonyan reagáló marketingszakma értékteremtő szerepét, amely még hangsúlyosabban valósulhat meg a meghatározó szakemberek közös támogatásával.

Milyen konkrét tevékenység folyik a klubban?

A klub platformot teremt, amelyen keresztül a tagok minőségi és működő szakmai kapcsolatrendszert érhetnek el, érdemi marketing- és kommunikációs szakmai párbeszédet folytathatnak, létező projektekhez kapcsolódhatnak, illetve új, döntéshozókat célzó kezdeményezéseket indíthatnak útjukra. Mindez végső soron a vásárlók, illetve az ügyfelek számára is komoly előnyt jelent.

A klub keretein belül, egy-egy tag vendégeként számos aktuális témát jártunk körül. Tavaly januárban a KKV és a marketing szerepe került terítékre, májusban a Neckermann-nál a fogyasztói út, szeptemberben a SPAR-nál az egyén és a marketing viszonya, októberben a Mastercard szervezésében a fintech előretörése, illetve a korszerű fizetési technikák és a marketing viszonya, idén januárban pedig az IBUSZ házigazdai szerepe mellett az employer branding kérdéseiről osztottuk meg nézeteinket. Ez a kérdés egyébként az utóbbi évek egyik legnagyobb és legfajsúlyosabb, stratégiai és taktikai összefüggésekkel is bíró integrált marketing-kommunikációs kihívása elé állítja a szakmát. Ebben is érdemes tanulnunk egymástól, illetve közös dimenziók és megértés mellett haladnunk, nekünk megbízóknak.

A fentieken felül öt aktív tagunk mentorként támogatta az MMSZ Marketing Akadémiájának végzőseit tavaly május és szeptember között, illetve az év elején trendeket publikáltunk a 2017-es, majd a 2018-as esztendőkhöz kapcsolódva.

Az MMSZ elnöksége és a Megbízók exkluzív csoportja idén is számos kiemelt projektben működik együtt. Ezek között a legfontosabbak az őszi Marketing Summit Hungary, vagy leánykori nevén az Országos Marketing Konferencia „tematizálása”, a Digital Masters képzés mentor-programja, de oroszlánrészünk lesz a Szövetség tervezett marketing minősítési rendszerének finomhangolásában illetve elindításában is.

Az első két programról már hallottunk, a harmadik sokaknak még új lehet.

A mindennapi életben azt tapasztalhatjuk, hogy hígul a szakma és ez összességében nem jó irányba viszi a marketing megítélését - miközben kitapintható, hogy egyre több piaci szereplőt zavar ez a negatív folyamat. A Magyar Marketing Szövetségben is felismertük ezt a problémát, amelynek eredményeként 2018-ban egy minősítési rendszert bevezetését tervezzük, amely egyaránt nyitott lesz szakemberek, illetve a vállalkozások részére. Célunk a minősítési rendszerrel, hogy többségben a regisztrált és minősített piaci szereplők működjenek a piacon. A minősítési rendszer külön platformot kap a marketing.hu domain címen, ahol regisztrált és minősített szakembereket, szakértő cégeket, képzéseket lehet majd keresni és találni.

A Marketing Döntéshozók Klubja alapítói és tagjai:

  • Bánhegyi Zsófia
  • Bánki Anita
  • Bene Nikoletta
  • Danks Emese
  • Diószegi Ágnes
  • Dudás Krisztina
  • Földeák Gábor
  • Hovanyecz Norbert
  • Jákó Eszter
  • Kálmán Péter
  • Katona Norbert
  • Mondovics Péter
  • Nagy Zoltán Péter
  • Németh Ottó
  • Smid Beáta
  • Sommer Ádám
  • Szalkai Réka
  • Szilva Mónika
  • Termes Nóra
  • Turgonyi Szabolcs

A cikk elsőként a Márkamonitor szaklap 2018. évi I. számában jelent meg.


Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!