Csocsóasztal és masszázsszék

Csocsóasztal és masszázsszék
Változó prioritások: a munkakörnyezet az egyik legfontosabb szempont az új munkahely választásánál

A munkaerőpiac átalakulásával a munkahely jelentése és szerepe egészen más, mint néhány évvel ezelőtt. Egyre több munkáltató ismeri fel a munkakörnyezet jelentőségét a dolgozók bevonzásában és megtartásában, és használják az irodát munkáltatói márkájuknak egyfajta lenyomataként. Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője szerint a munkakörnyezet tudatos kialakítása és fejlesztése a cégek employer brandig tevékenyégének hiteles és meggyőző eszköze lehet, és versenyelőnyt is jelenthet.

A munkaerőhiány napjainkban már nemcsak a korábban ismert mérnök és IT szakmákat érinti, hanem gyakorlatilag minden, szaktudást igénylő kék- és fehérgalléros területet. „Az álláskeresők ma nagyon sok lehetőség közül választhatnak, éppen ezért a versenyképes fizetés már alapvetőnek számít, és az egyéb juttatások, valamint a munkakörnyezet kapnak egyre nagyobb hangsúlyt a döntésekben. Az állásinterjún tízből kilenc jelölt említi meg a csapat és az iroda fontosságát, vagyis olyan tényezők váltak lényegessé, hogy mennyire világos, kényelmes, fiatalos, modern a munkahely, van-e parkolási lehetőség, kerékpártároló, zöldség, gyümölcs, ingyen kávé, illetve a leendő munkavállaló tud-e valahol pihenni két feladat között. Abszolút elvárás, hogy a munkahely otthonos legyen” – vázolja az aktuális helyzetet a HR vezető.

Hangulatos és praktikus

„Nem feltétlenül a drága berendezésen múlik, hogy motiváló-e a munkakörnyezet, sokkal inkább az iroda hangulata, személyre szabottsága a mérce e tekintetben. Olyan munkakörnyezetre van szükség, ahol a dolgozók valóban jól érzik magukat, ezért érdemes bevonni őket az iroda kialakításába. Számunkra jó gyakorlatnak bizonyult, hogy az alapok megteremtése után megkértük a kollégákat, hogy töltsék meg tartalommal a teret, így például a csocsóasztal vagy a masszázsfotel kiválasztására jelentkezhettek, akik számára ez valóban fontos volt, ahogy a dekorációra is kaptunk javaslatokat. A beköltözést követően is vártuk a visszajelzéseket, és változtattunk, ahol szükséges volt, így a végeredmény nemcsak otthonos lett, de maximálisan a dolgozói igényeket szolgálja” – avat be Varga Balázs marketingvezető, aki a 2016-os év irodájaként értékelt Profession iroda megvalósításának felelőse volt.

A kulcsszó az esztétikum mellett az élhetőség. „Az izgalmas elemek nagyon jót tesznek a térnek, de nem szabad, hogy ezek javára a funkcionalitás sérüljön, ezért működnek jól az érdekes faldekorációk vagy egyéb vizuális megoldások. A nagy üvegfelületek által fényessé válik az iroda, a fa használatával pedig nagyon természetes lesz az összhatás. A letisztult képet, ami a mi esetünkben a fekete, fehér, szürke hármasára épül, néhány nem hétköznapi, de nem is hivalkodó szín, például okker és türkiz teszi barátságossá, emellett pedig igyekeztünk az iparág jellemzőit is behozni a képbe, ami igazán motiválóan hat” – teszi hozzá a fentiekhez Balázs.

Mutasd az irodád, megmondom ki vagy

A szakember szerint egy modern, barátságos iroda kiválóan működik az álláshirdetésekben. „Ha motiváló a munkakörnyezet, érdemes bepillantást engedni a munkavállalóknak a közösségi oldalakon, vagy épp egy megüresedett munkakör kapcsán. Volt olyan hirdetésünk, ahol 360 fokos videóban mutattuk be, hogy az új kollégánk mit látna, ha a helyén ülne, de néhány fotó is beszédes lehet. A vonzó körülmények egyértelműen versenyelőnyhöz juttatják a munkaadót, legyen szó a munkahelyről, a gyümölcsnapról, a sportrendezvényekről vagy belső versenyekről. És ha már a hirdetésben szerepeltettük az irodát, az állásinterjún is szeretjük megmutatni: a bemutatkozó beszélgetésnek általában az egyik hátsó tárgyaló ad helyet, így a pályázó belekóstolhat a hangulatba, és azt is megmutathatjuk neki, hol lenne az asztala, kik lennének a közvetlen kollégái” – részletezi Lili.

Jövőbe mutató változások

Hogy milyenek lesznek, illetve lesznek-e a szó mai értelmében használt munkahelyek néhány év, esetleg évtized múlva, még kérdés, de számtalan változás érezteti a hatását már most is. „A munkahely fogalma feltehetően teljesen új értelmet nyer majd. Korábban munka-magánélet egyensúlyról beszéltünk, várhatóan azonban egyre inkább elmosódnak majd a határok a két élettér között, és egy újfajta összhang jön létre – ezért olyan hangsúlyos már most is az irodák otthonossága. Ahogy a munkaidő hagyományos keretei is kezdenek megdőlni, így lesz ez térben is: bizonyos vélemények szerint a home office és a coworking helyek relevanciája folyamatosan nőni fog. Ezzel együtt valószínűleg a munkahely intézménye sem fog megszűnni, mivel különösen az Y és Z generáció számára fontos a csapat, a közös munka élménye, de ezek lehetnek folyamatosan változó, vagy épp a jelenleginél jóval kisebb helyek is” – fejti ki a HR vezető.

A munkahelyeknek minden esetben az iparág sajátosságaihoz kell igazodnia, de a munkavállalói igények jelentősége egyre inkább növekedni fog. „A legtöbb cég open office-ként működik, amelynek nagy előnye, hogy erősíti a munkatársak közötti kapcsolatokat, támogatja az együttműködést, és az a pszichológiai hatása is igazolható, hogy egy nyitott térben sokkal inkább érezhetjük a nagy egész részének magunkat, mint elszeparált irodákban. Ugyanakkor zavaró is lehet az állandó alapzaj, nehezíti a koncentrációt – ezért fontos megteremteni az elvonulás lehetőségét is, ha a feladat megkívánja. Míg egyes munkavállalókat a közösség inspirál, mások számára az otthoni munkavégzés motiváló, és vannak olyan munkakörök is, ahol ugyan olykor be kell menni az irodába, de nincs szükség fix munkahelyre – számukra egy közösségi munkatér a legjobb megoldás, jelenleg éppen ennek a kialakításán dolgozunk” – osztja meg Balázs.

Bár teljesen mást kíván az állami szektor, az ügyfélszolgálat, a vendéglátás, vagy épp az online szolgáltatók, az azonban bizonyos, hogy a munkáltatóknak a változásokkal lépést kell tartani, reagálniuk kell akár a kimondatlan munkavállalói igényekre is, még azelőtt, hogy szakembereik máshol keresnék az otthonosság érzetét.


Legyen ön az első, aki exkluzív cikkeket, tanulmányokat kap!

Heti hírlevelünkben csak feliratkozóink számára elérhető tartalmakat is küldünk. Ne maradjon le! Nincs más dolga, mint megadni e-mail címét:

Sikeresen feliratkozott

email címmel hírlevelünkre! Köszönjük!